Nedeľa, 29. november, 2020 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Dopravcom nový cestný zákon nevonia

Piatok im zoberú pol pracovného dňa

Vodiči kamiónov nebudú môcť jazdiť po slovenských cestách počas štyroch hodín v piatok. Rozvrh obmedzenia je stanovený na piatkové popoludnie od 16. do 20. h. ako aj každý pracovný deň pred štátnym sviatkom. Táto úprava je súčasťou nového cestného zákona, ktorý, ak ho schváli parlament, by mal vstúpiť do platnosti v októbri.

Dopravcom táto úprava zákona nevonia, cítia sa ňou poškodení. Kamiónová doprava v stovkách spoločností, ktoré sa zaoberajú touto komoditou, zamestnáva na Slovensku okolo stotisíc vodičov. Aj v Turci je silne zastúpená nákladná doprava niekoľkými spoločnosťami, ktoré zamestnávajú stovky vodičov. Tí sa po prijatí zákona nedostanú v piatok načas domov.
Peter Husárik, zástupca riaditeľa dopravno-logistickej spoločnosti NAD Martin, ktorá až z 90 percent zabezpečuje vnútroštátnu nákladnú automobilovú dopravu, nám povedal, že nový zákon ich spoločnosť zasiahne mimoriadne negatívne. „Pre nás to bude znamenať veľký zásah do organizovania našej práce. V piatok nám zákon doslova zoberie pol pracovného dňa, autá sa nevrátia domov. Vplyv
zákona na chod našej firmy, ak bude prijatý, nevieme presne odhadnúť, ale bude ďalekosiahly. Málokto si uvedomuje, že bude mať aj negatívny sociálny aspekt. Ten je daný aj legislatívou, ktorá upravuje napríklad aj to, koľko hodín môže vodič jazdiť a koľko hodín musí odpočívať. Ak vodič preruší prácu v piatok o 16 h,
môže pokračovať až v sobotu. Nie je to vôbec taký jednoduchý problém, ako si niekto myslí.“
Slovensko nie je podľa dopravcov a ich zamestnancov pripravené, aby mohlo tento zákon aplikovať v praxi. Nemáme vybudované parkoviská – odstavné plochy, ktoré dnes nemajú takú kapacitu, aby mohli množstvo odstavených kamiónov prijať. Podľa Petra Husárika naprí-klad na trase Bratislava-Žilina prejde za štyri hodiny toľko nákladných automobilov, že by pri odstavení dokázali vytvoriť neúnosne dlhú kolónu. „A spôsobili by kolaps dopravy, ktorý môže nastať po skončení povinnej prestávky o 20. h.“
Podľa názoru dopravcov z Turca sa tento zákon šije najmä preto, lebo má riešiť situáciu Bratislavčanom. Dispečer automobilovej dopravy Martin Kováč z martinského BM Trans, ktorá z väčšej časti zabezpečuje medzinárodnú prepravu, má rovnaký názor. „Všetky prepravy sú terminované. Každý chce mať dodávku v určitý čas a v termíne, plánovanie bude oveľa komplikovanejšie. Ale to nie je najpodstatnejšie. Problém je najmä v parkovacích plochách v čase, keď majú autá stáť. Nebudú mať kde.“
S jeho názorom sa stotožnil aj vodič z vnútroštátnej prepravy v spomínanej firme Michal Božík. „Ak bude zákon prijatý, určite to negatívne ovplyvní našu prácu. Celý nápad je postavený na hlavu, lebo vôbec nie sú vytvorené podmienky na to, aby mohol byť aplikovaný, veď denne cez Slovensko prejde desaťtisíce kamiónov.“ Vodič Peter Stredák, ktorý má skúsenosti aj zo zahraničných ciest a najčastejšie absolvuje trasy do Talianska, pripúšťa, že aj v zahraničí sú rôzne obmedzenia, ale tam sú vytvorené na to adekvátne podmienky, ktoré zatiaľ u nás chýbajú. Podľa neho, ak nebude vôľa vypustiť prísne podmienky zo zákona, malo by sa v ňom upraviť aspoň to, že v čase obmedzenia by mohol byť povolený dojazd kamiónov do cieľovej stanice.
Podľa dopravcov a vodičov, riešením nie sú obmedzenia, ale vybudované diaľnice s parametrami na súčasný objem vnútroštátnej dopravy a tranzitu. Už tie čo sa budujú, vraj za skutočnou potrebou svojou kapacitou zaostávajú. Dva pruhy sú málo.
Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia avizuje, že ich protest by mohol prerásť do štrajku. Podľa Petra Husárika je štrajk krajným riešením, skôr si myslí, že zákon v takejto podobe, aká sa teraz prezentuje, neprejde. „Rozum musí vyhrať, lebo tento zákon spôsobí viac chaosu na cestách, ako je doteraz. Ak by napokon bol prijatý, obrátilo by sa to aj proti spotrebiteľom, pretože dopravcovia by museli upravovať ceny prepravného,“ dodal. JÁN KŔČ

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Aká je chémia vôní
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 31 103
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 16 276
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 15 550
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 9 823
  5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 9 273
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 899
  7. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 8 823
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 467
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 206
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 985
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Dušan Gregor: Martin si nezaslúžil prehrať tak vysoko

Piatková bitka o Strečno skončila jednoznačným víťazstvom Žiliny. Aktéri z obidvoch táborov sa však zhodli na tom, že výsledok úplne neodrážal dianie na ľade.

V derby sme nestačili na Žilinu.

Gader chcú rozvíjať

v Blatnici zriadili automatické parkovisko. Plánujú z neho financovať rozvoj doliny.

Automatické parkovisko je len prvým krokom k lepšej budúcnosti Gaderskej doliny.

Spílili nebezpečný strom

Viac než storočný strom mohol ohrozovať majetok i životy.

Strom bol nebezpečný, museli ho spíliť.

Martin zabojuje o prestížny titul

Metropola Turca je v hre o Európske hlavné mesto kultúry. Kompetentní sa odvolávajú na históriu, kandidatúru stavajú na projekte z roku 2008.

Igor Válek (vľavo) a Peter Cabadaj, ktorí zastrešujú projekt kandidatúry Martina na Európske hlavné mesto kultúry 2026.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

AKTUALIZOVANÉ o 20.14 - doplnené o vyjadrenie Arriva Nitra

Nitra vybrala nového dopravcu, Arriva v súťaži neuspela

Dvaja neúspešní účastníci súťaže môžu podať námietky.

Maľbu na trnavskom paneláku za tisíce eur autor prerobí, ľuďom sa nepáči

Mala vyžarovať pozitívnu energiu, ľudia zo sídliska ju však prijali veľmi rozpačito.

Zlatomoravský vajda zomrel. Ešte bude mela, hovoria miestni

Podľa ľudí blízkych komunite ešte nie je isté, kto ho nahradí.

Nad Pribylinou zhorela drevenica

Drevenica zhorela do tla.

Už ste čítali?