Vodiči kamiónov nebudú môcť jazdiť po slovenských cestách počas štyroch hodín v piatok. Rozvrh obmedzenia je stanovený na piatkové popoludnie od 16. do 20. h. ako aj každý pracovný deň pred štátnym sviatkom. Táto úprava je súčasťou nového cestného zákona, ktorý, ak ho schváli parlament, by mal vstúpiť do platnosti v októbri.
Dopravcom táto úprava zákona nevonia, cítia sa ňou poškodení. Kamiónová doprava v stovkách spoločností, ktoré sa zaoberajú touto komoditou, zamestnáva na Slovensku okolo stotisíc vodičov. Aj v Turci je silne zastúpená nákladná doprava niekoľkými spoločnosťami, ktoré zamestnávajú stovky vodičov. Tí sa po prijatí zákona nedostanú v piatok načas domov.
Peter Husárik, zástupca riaditeľa dopravno-logistickej spoločnosti NAD Martin, ktorá až z 90 percent zabezpečuje vnútroštátnu nákladnú automobilovú dopravu, nám povedal, že nový zákon ich spoločnosť zasiahne mimoriadne negatívne. „Pre nás to bude znamenať veľký zásah do organizovania našej práce. V piatok nám zákon doslova zoberie pol pracovného dňa, autá sa nevrátia domov. Vplyv
zákona na chod našej firmy, ak bude prijatý, nevieme presne odhadnúť, ale bude ďalekosiahly. Málokto si uvedomuje, že bude mať aj negatívny sociálny aspekt. Ten je daný aj legislatívou, ktorá upravuje napríklad aj to, koľko hodín môže vodič jazdiť a koľko hodín musí odpočívať. Ak vodič preruší prácu v piatok o 16 h,
môže pokračovať až v sobotu. Nie je to vôbec taký jednoduchý problém, ako si niekto myslí.“
Slovensko nie je podľa dopravcov a ich zamestnancov pripravené, aby mohlo tento zákon aplikovať v praxi. Nemáme vybudované parkoviská – odstavné plochy, ktoré dnes nemajú takú kapacitu, aby mohli množstvo odstavených kamiónov prijať. Podľa Petra Husárika naprí-klad na trase Bratislava-Žilina prejde za štyri hodiny toľko nákladných automobilov, že by pri odstavení dokázali vytvoriť neúnosne dlhú kolónu. „A spôsobili by kolaps dopravy, ktorý môže nastať po skončení povinnej prestávky o 20. h.“
Podľa názoru dopravcov z Turca sa tento zákon šije najmä preto, lebo má riešiť situáciu Bratislavčanom. Dispečer automobilovej dopravy Martin Kováč z martinského BM Trans, ktorá z väčšej časti zabezpečuje medzinárodnú prepravu, má rovnaký názor. „Všetky prepravy sú terminované. Každý chce mať dodávku v určitý čas a v termíne, plánovanie bude oveľa komplikovanejšie. Ale to nie je najpodstatnejšie. Problém je najmä v parkovacích plochách v čase, keď majú autá stáť. Nebudú mať kde.“
S jeho názorom sa stotožnil aj vodič z vnútroštátnej prepravy v spomínanej firme Michal Božík. „Ak bude zákon prijatý, určite to negatívne ovplyvní našu prácu. Celý nápad je postavený na hlavu, lebo vôbec nie sú vytvorené podmienky na to, aby mohol byť aplikovaný, veď denne cez Slovensko prejde desaťtisíce kamiónov.“ Vodič Peter Stredák, ktorý má skúsenosti aj zo zahraničných ciest a najčastejšie absolvuje trasy do Talianska, pripúšťa, že aj v zahraničí sú rôzne obmedzenia, ale tam sú vytvorené na to adekvátne podmienky, ktoré zatiaľ u nás chýbajú. Podľa neho, ak nebude vôľa vypustiť prísne podmienky zo zákona, malo by sa v ňom upraviť aspoň to, že v čase obmedzenia by mohol byť povolený dojazd kamiónov do cieľovej stanice.
Podľa dopravcov a vodičov, riešením nie sú obmedzenia, ale vybudované diaľnice s parametrami na súčasný objem vnútroštátnej dopravy a tranzitu. Už tie čo sa budujú, vraj za skutočnou potrebou svojou kapacitou zaostávajú. Dva pruhy sú málo.
Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia avizuje, že ich protest by mohol prerásť do štrajku. Podľa Petra Husárika je štrajk krajným riešením, skôr si myslí, že zákon v takejto podobe, aká sa teraz prezentuje, neprejde. „Rozum musí vyhrať, lebo tento zákon spôsobí viac chaosu na cestách, ako je doteraz. Ak by napokon bol prijatý, obrátilo by sa to aj proti spotrebiteľom, pretože dopravcovia by museli upravovať ceny prepravného,“ dodal. JÁN KŔČ