ri iba na štúdiách. O jej konkrétnej trase rokujú projektanti v týchto dňoch s obcami.
Turčanov, ale aj motoristov, ktorí cestujú smerom od Žiliny do Tatier a naopak, oveľa
viac trápi, že viazne výstavba diaľničného tunela Višňové – Dubná skala. Tento diaľničný úsek má dočasne nahradiť cesta prvej triedy, ktorú má Slovenská správa ciest rozšíriť z dvojprúdovky na štvorprúdovku už toto leto, čo sa má diať počas jej prevádzky. Doprava v tomto úseku je typická častými nehodami, pri ktorých sa vytvára dopravný lievik. Nejedna vládna delegácia na pracovnej ceste po Slovensku sa presvedčila, že pri plánovaní úseku trasy zo Žiliny do Martina treba počítať s nepredvídateľným zdržaním sa v úžine medzi Strečnom a Vrútkami. Počet vozidiel, ktorý prejde ktorýmkoľvek bodom hlavnej cesty medzi Žilinou a Martinom v smere od západu na východ a naopak, sa neustále rapídne zvyšuje. Podobne je to aj medzi Martinom a Príbovcami, kadiaľ síce prejde denne v porovnaní so strečnianskou úžinou približne o polovicu menej vozidiel, ale ich počet svedčí o tom, že aj tu by je potrebná diaľnica už v súčasnosti. O to viac je potrebný tunel Višňové – Dubná skala. Aj keď budovanie tohto diela patrí medzi vládne priority výstavby ciest, prednosť dostalo nepochopiteľne rozširovanie cesty prvej triedy v tesnej blízkosti Národného parku Malá Fatra a Váhu. Aj keď toto dielo sa platí z balíka štátnych peňazí pre Slovenskú správu ciest a pri výstavbe D1 medzi Žilinou a Prešovom sa počíta s verejno-súkromným partnerstvom, vodičov to nezaujíma, ide im o to, aby sa čo najskôr a najbezpečnejšie dostali cez strečniansku úžinu. Keďže tvorcovia projektu štvorprúdovky akosi pozabudli na prepojenie tejto cesty s diaľnicou D1 na žilinskej strane strečnianskej úžiny, diaľničný úsek D1 medzi Višnovým a Žilinou bude až do sprevádzkovania tunela dopravne nevyužitý.
Vybudovanie štvorprúdovky ako náhrady diaľnice je rozumné, ale iba v tom prípade, ak je už diaľnica, vrátane tunela, v prevádzke, a v ňom sa dá aj za nepredvídateľných okolností zabezpečiť nepretržitá premávka minimálne v dvoch jazdných pruhoch. Toto leto sa ale vodiči v strečnianskej úžine dočkajú situácií, keď budú zablokované obidva jazdné pruhy a ďalšie automobily a mechanizmy sa okolo nich budú tlačiť na stavenisko. Pritom nechceme ani myslieť na to, že na skalnom masíve, ktorý nad nimi budú opravovať robotníci, sa môže stať niečo nepredvídané.
BRAŇO GREGOR