Najmúdrejšie deti z prvého stupňa základných škôl sme našli takmer všade medzi druhákmi. Len dodatočne sme sa dozvedeli, že na vysvedčení majú klasifikované iba dva - tri predmety, z ktorých majú títo drobci skôr dobré známky ako zlé. Nimi konkurovať ostatným nemôžu, preto sme sa rozhodli v budúcnosti druhákov riešiť inak. Tentoraz sme však výsledky akceptovali. Najnižšie číslo vyšlo pri počítaní priemeru triednej učiteľke Janke Roobovej zo ZŠ A. Stodolu v Záturčí. Jej 22 žiaci z 2. D vytvorili koncoročný priemer 1,13, pričom až 17 z nich mali samé jednotky! „Vždy som učila šikovné deti. Tieto vynikajú vo výtvarnej výchove i v tanci. Celá trieda sa zapojila do folklórneho krúžku,“ pochválila svojich žiakov Janka Roobová.
Vynikajúce výsledky dosiahli aj druháci zo ZŠ s MŠ Priehradnej. Triedny Emanuel Šurina zapísal na 29 vysvedčení 21-krát samé jednotky. Ich triedny priemer je 1,17. Krásne vysvedčenia priniesli domov aj deti z Diviak, ktorí sa priemerne učia na známku 1,19. Na „hurbanke“ majú zas šikovných tretiakov z 3.A, ktorí dosiahli priemer 1,23, štvrtáci z Mošoviec odchádzali na druhý stupeň so spoločnou známkou 1,5 a rovnako starí žiaci zo ZŠ s MŠ Dolinského s triednou známkou 1,57.
Najlepší druhostupňový priemer je 1,44 a dosiahli ho žiaci zo 6.B na ZŠ s MŠ Gorkého na Podháji. Triedna učiteľka Mária Macáková je hrdá na 33 žiakov, medzi ktorými je aj 10 jednotkárov. Na ZŠ A. Dubčeka zas chodia piataci s priemerom 1,65, do Mošoviec a vrútockej ZŠ H. Zelinovej ôsmaci s rovnakým priemerom 1,67. Do kategórie základných škôl patria aj šesť- a osemročné gymnáziá. Keďže ich známky sú s ostatnými neporovnateľné, zaradili sme ich do jednej skupiny. Na šesťročnom Gymnáziu Viliama Paulínyho-Tótha vytvorili priemer 1,43 žiaci s vekom ôsmakov z 2.G triedy. Avšak ich spolužiaci z osemročného Gymnázia J. Lettricha boli lepší. Primáni, teda piataci z béčky, sa učia lepšie. Priemer 1,25 vytvorilo z 32 žiakov 26 vyznamenaní, z ktorých 13 je čistých jednotkárov. Pre triednu učiteľku J. Tomaškinovú sú primáni prvou triedou, ktorá jej zároveň aj robí radosť. I keď sa trošku posťažovala, že sa pohoršili, pretože na polroka mali priemer ešte lepší – 1,16. Najlepšie im vraj jednoznačne ide informatika. Tú jedinú zvládajú na samé jednotky.
Viaceré stredné školy sa nechceli do „súťaže“ zapojiť, lebo sa obávali, že nemôžu konkurovať gymnáziám. A niektoré gymnáziá vraj majú zas natoľko prísne známkovanie, že by sa ostatným rovnať nemohli. Prváci z céčky na Pedagogickej a sociálnej akadémii v Turčianskych Tepliciach dokázali, že gymnazistom sa rovnať môžu. Dosiahli taký istý priemer ako 3. B z Gymnázia J. Lettricha – 1,64. Len o malý kúsoček ich predbehli tretiaci z céčky na Gymnáziu Viliama Paulinyho-Tótha, ktorí sa učia na známku 1,60. Z 30 študentov bolo 13 vyznamenaných, z nich traja prinesú domov samé jednotky. Triedna učiteľka J. Šulanová nemôže na svojich zverencov povedať nič zlé. „Vždy patrili medzi najlepšie triedy na škole a moji kolegovia mi ich chvália. Považujem ich za zodpovedných, nie sú to žiadni ľachtikári. Úlohám sa nevyhýbajú, svoje povinnosti si plnia. Vynikajú aj v iných oblastiach – dosiahli dob-ré výsledky na Paulinyho Turci, olympiádach a máme v tomto kolektíve aj tanečníkov,“ vymenovala pyšne J. Šulanová.
Dôležité
n S najlepšími a najmúd-rejšími triedami s klasifikovaným priemerom sa nám pochválilo 17 škôl s takmer 30 triedami zo všetkých troch turčianskych miest i z pár okolitých dedín. Ich riaditelia i učitelia nás v mnohom usmernili i inšpirovali, čo určite zohľadníme pri budúcoročnom kole. Možno vám neprinášame najobjektívnejšie výsledky, vychádzali sme však z toho, čo sme mali k dispozícii. Školy by privítali členenie škôl na viacero kategórií, no keďže ich záverečné klasifikačné porady sú príliš blízke termínu našej uzávierky, nebude to zrejme z časového hľadiska možné.
MIROSLAVA DÍREROVÁ