Prečo to firmy robia? Odpoveď je jednoduchá. Mapujú si záujem verejnosti na trhu o ich produkty a snažia sa získať nových zákazníkov. Na tom nie je nič zlé, ak nikto na zákazníkov nevyvíja nátlak. Nepríjemné môže byť akurát to, že oslovený respondent musí niekoľkokrát odmietnuť pozvanie na prezentácie tovaru alebo služieb. Myslím si, že ak o ponúkaný tovar alebo služby nemám záujem, zbytočne budem strácať čas na nejakej prezentácii.
Vlna nespokojnosti zákazníkov sa rozprúdila kvôli prezentáciám zájazdov jednej z cestovných kancelárií. Ľudia sa nechali ľahko oklamať vidinou výhodných cien dovoleniek. Ak je niečo až príliš atraktívne a jedinečné, je to podozrivé. Ani v televíznych reklamných šotoch sa o podmienkach zakúpenia tovaru alebo dovolenky nedozvieme všetko. Vždy si musíme dôkladne prečítať zmluvu. Čím je zložitejšia, tým by sme mali byť pri jej čítaní dôslednejší a opatrnejší. Zo strany predávajúceho je seriózne, ak so zákazníkom postupne prediskutuje všetky zmluvné podmienky. A zákazníkovi by malo byť jasné, čo za svoje peniaze dostane.
Dražba dovolenky po emotívnej prezentácii letovísk ale núti zákazníka rozhodnúť sa okamžite. Ak podľahne svojim pocitom, je to aj jeho chyba. V priebehu niekoľkých desiatok minút alebo pár hodín si nemôže o ľuďoch, ktorých nepozná, urobiť objektívny názor. Dôverovať treba iba tomu, čo je veľakrát odskúšané. A serióznosť cestovnej kancelárie sa dá overiť. Nemusí to byť iba prelistovaním internetových diskusií a článkov o firme, ale aj nahliadnutím do jej obchodného registra, kde sa dozvieme, kedy vznikla, ktorí ľudia ju vedú, koľkokrát sa sťahovala. Možno stačí jeden telefonát na asociáciu spotrebiteľských subjektov alebo oslovenie okruhu najbližších známych. BRAŇO GREGOR