V stánku na pešej zóne pod gaštanmi pohľadnice vypredali už dávnejšie a zásoby zatiaľ ne-doplnili. „O pohľadnice z Martina je veľký záujem, rýchlo sú preč. Máme trošku problém zohnať ďalšie, lebo je málo ľudí, ktorí nám tento sortiment ponúkajú,“ vysvetlila stánkarka Adriana Feňáková. Stánok pri podchode pohľadnice pre turistov už dva roky neponúka. „Nemám ich ani kde vystavovať a na ten mesiac, čo sú tu turisti, sa mi to neoplatí. Veľkú tržbu z nich veru nemám. A navyše mi liezlo na nervy, keď som turistom ponúkol osem druhov, oni ich polhodinu obzerali a napokon aj tak žiadnu z nich nekúpili,“ posťažoval si Peter Tomčík.
Hlad po pohľadniciach môžu turisti utíšiť až v predajni v podchode. Na veľkom priestore nájdu niekoľko záberov Martina, okolitej prírody i atrakcií Turca. Zarazila nás však stará fotografia divadla, ktoré ešte nieslo názov Divadlo SNP a s kvetinovým záhonom zo socializmu. Predavačka Elena Špačeková priznala, že pohľadnicu majú v ponuke minimálne rok a turisti, zrejme všímajúc si premeny mesta, siahajú po novších záberoch. „Kupujú si najmä pohľadnice z centra, no často žiadajú prírodu. Žiaľ, veľa jej nemáme, iba zimné Martinské hole,“ vymenovala predavačka Elena Špačeková.
Turčiansku prírodu na lesk-lých obrázkoch hľadajú turisti rovnako ako centrum mesta. Zväčša bývajú sklamaní. „Včera som obehal celý Martin a hľadal kopce Malej a Veľkej Fatry. Prešiel som kníhkupectvá, papiernictvá, stánky, bol som na pošte, ale nikde som ich nedostal. V Martine je veľmi biedny výber. Keď sme boli minulý rok v Liptovskom Mikuláši, v tamojšom infocentre mali neporovnateľne väčšiu ponuku pohľadníc,“ skritizovala dvojica plzenských turistov Peter a Eliška. To, čo hľadali, našli až v Turistickej informačnej kancelárii (TIK) v Milleniu. Tu sme našli aj najpestrejšiu paletu pohľadníc. „Berieme ich od viacerých výrobcov hneď, ako ich vypredáme, takže sme na turistov stále pripravení. Snažíme sa im vyhovieť, preto sme žiadali od výrobcu väčší formát, znak a erb mesta a najnovšie aj logo EHMK 2013. Najčastejšie sa u nás zastavujú Poliaci, tento rok aj Američania, ktorí sú tu cez Biblickú školu na výmennom pobyte,“ povedala pracovníčka TIK-u Martina Semáneková.
Dopyt po prírode na pohľadniciach zaregistrovala aj predavačka Mária Skuhrová v stánku pri Múzeu Andreja Kmeťa. „Turisti bývajú prekvapení, že máme také krásne hory, ale nemôžu ich nájsť na pohľadniciach. Kúpia si však aspoň pohľadnicu mesta či Turca. Dnes nám doniesli nové. Sú krásne, ale výber je malý. Turisti si ich však kúpia. Niekedy z toho istého záberu vezmú aj po desať kusov,“ ukázala Mária Skuhrová na najnovšie pohľadnice, ktoré sme videli v každom stánku.
Ivan Bella, martinský výrobca a dodávateľ pohľadníc, tvrdí, že všetko stojí a padá na stánkaroch. „Dodávame pohľadnice do viacerých miest, no Martin je z nich najslabší. Kým inde berú po tisíc kusov, doma len po stovke a potom dokupujú postupne po malých množstvách. Núkam im prírodu, okolie, atrakcie, pohoria, ale odmietajú ich. A pritom viem, že záujem v Martine o pohľadnice je, veď len nočné Millenium sme tlačili opakovane, čo sa tak rýchlo vypredalo,“ čuduje sa Ivan Bella, ktorý správaniu majiteľov stánkov nerozumie. „Navrhol som im, aby si pohľadnice vystavili za sklo, lebo takto turistu viac upútajú. Lenže pre nich je väčší biznis časopis ako pohľadnica. Jedna z väčších firiem zas svoje stánky v Martine zásobuje zo Žiliny, kde zrejme nevedia, ako sa Martin zmenil a berú od svojho dodávateľa staré zábery. No povedzte, kto si ich už len kúpi?“
Na trh by Ivan Bella rád priniesol Martin i celý Turiec vo viacerých podobách i formátoch, no brzdia ho práve stánkari. „Snažíme sa dávať do obehu čo najaktuálnejšie podoby mesta, preto sme vytlačili tri druhy pohľadníc, ďalších sedem starších máme v obehu. Správame sa podľa ponuky. Ak by bol väčší odbyt, vytlačili by sme Martin na viacerých pohľadniciach. Ale ak nám majú ostať v sklade, neoplatí sa nám to,“ dodal Ivan Bella.
MIROSLAVA DÍREROVÁ