19. aug 2008 o 0:00
Cyklotrasy v Turci sú už v puberte
Cyklotrasy v našom regióne slúžia prívržencom bicyklovania už desať rokov. O tom, ako sa formovali, ako sa dnes používajú a aké sú perspektívy ich rozvoja hovoríme s Dušanom Kubičkom, členom Turčianskej bicyklovej skupiny JUS.
SEN - PREPOJENIE MESTA S VIDIEKOM Môže bežný smrteľník, prebicyklovať všetky cyklotrasy v Turci za jeden deň? - Ťažko povedať. V úplných začiatkoch bolo v našom regióne približne 200 km cyklotrás. Po prekonaní začiatočných prob-lémov ich dĺžka v súčasnosti predstavuje takmer 400 km, čo už je pomerne slušné. Počas desaťročnej správy trás a ich rozširovaní vás určite stretlo mnoho problémov. Spomeniete si na tie najväčšie? - Asi najväčšie problémy sa spájajú so samotnou realizáciou trás. Na niektoré úseky potrebujete aj osem alebo deväť povolení od rôznych osôb a inštitúcií. Nevyhnutné papierovačky vedia poriadne skomplikovať život. Čo v súčasnosti považujete za najväčšie priority v spravovaní cyklotrás? - Naším skromným plánom je udržiavať v dobrom stave existujúce trasy a snažiť sa ich v rámci možností rozširovať. Už spravovanie 400 km cyklotrás je veľmi náročné aj vzhľadom na vandalizmus a podobné nešváry, ktoré so sebou prináša dnešná doba. Z akých zdrojov získavate prostriedky a koľko stojí údržba už existujúcich trás? - Zháňať finančné prostriedky je čoraz ťažšie. Niečím nám prispelo mesto Martin, existujú štrukturálne fondy, z ktorých možno čerpať, ale najväčšia ťarcha je na našich pleciach, musíme sa poriadne obracať aby sme dokázali pokryť náš rozpočet. Ročnú údržbu existujúcich trás odhadujem na 150 000 Sk a viac. Naučili sa podľa vás ľudia rešpektovať cyklistov? - Je to rôzne a závisí od tolerantnosti konkrétnej osoby. Niekto má pre cyklistov pochopenie, iný zas nie. Všetko je to len v ľuďoch a o ľuďoch. Viete zadefinovať, ktorá z cyklotrás je v našom regióne najobľúbenejšia? - Na túto otázku je ťažké odpovedať, pretože každý má tu svoju. Napríklad ja osobne si veľmi rád vychutnávam z bicykla trasy na hornom Turci. Existuje smerom do budúcnosti konkrétna vízia budovania cyklotrás? - Máme jednu veľkú víziu, prepojenie martinskej mestskej siete cyklochodníkov na regio-nálne trasy. Tie by však nemali byť označené len tradičnými céčkami, ale segregované od ostatnej dopravy. Každopádne to je hudba vzdialenej budúcnosti, uvidíme, ako sa nám naše pred-savzatia podarí napĺňať. Autor: rb
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou