Pretože prejazd vozidiel sa po osadení prenosného dopravného značenia, ktoré znižuje rýchlosť na ceste 1/18 v strečnianskej úžine na štyridsať a niekde aj na dvadsať kilometrov za hodinu, výrazne spomalil, Turčania môžu pri ceste do Žiliny využívať aj iné cesty. Martinčania môžu využívať dve náhradné trasy, ktoré ale cestnú vzdialenosť z Martina do Žiliny predĺžia na viac ako dvojnásobok. Jedna vedie cez Kraľovany, Párnicu a Terchovú a druhá cez Vrícko a Kľačno. Obchádzku do Žiliny cez Terchovú Turčania využívajú iba v krajnej situácii. Cesty z Martina do Kraľovian a Párnice sú tiež frekventované a Turčania na nich veľa času neušetria.
Zdržanie spôsobujú aj kolóny, ktoré sa medzi Martinom a Turanmi tvoria v obidvoch smeroch takmer pri každej dopravnej nehode na tomto úseku. Preto veľa vodičov prechádza zo Sučian do Žiliny cez Turčianske Kľačany a Lipovec. Starostka Turčianskych Kľačian Božena Jurečková nám povedala, že cestu z obce do Sučian využívajú denne desiatky osobných a nákladných automobilov. Pritom cesta tretej triedy sa v Kľačanoch končí a ďalej pokračuje iba ako obslužná komunikácia. Tá nespĺňa parametre cesty tretej triedy šírkou a ani zákrutami a asfalt je na nej na mnohých miestach rozbitý. Ani okolité kríky nie sú poriadne vykosené, takže zasahujú aj na cestu. Podľa Boženy Jurečkovej ide o komunikáciu strategického významu, ktorá by mohla v budúcnosti slúžiť ako obchádzka pri havárii na plánovanej diaľnici. Do jej rozšírenia a opráv treba investovať milióny korún, čo si ale obec nemôže zo svojho rozpočtu dovoliť.
Ďalšia možná obchádzka z Turca do Žiliny vedie cez Jasenovo, Nitrianske Pravno a Kľačno. Je vhodná najmä pre Hornoturčanov, pretože vzdialenosť do Žiliny predlžuje iba o dvadsať až tridsať kilometrov. Tepličania počas posledných dvoch týždňov túto trasu využili a vraj sa do Žiliny dostali bez problémov. No ide o ojedinelé pokusy, hromadne túto obchádzku nikto nevyužíva.
Starostka Jasenova Mária Ertelová nám povedala, že počet automobilov prechádzajúcich obcou sa zvyšuje neustále. Jasenovom ich najviac prejde cez pracovné dni okolo poludnia. Nedá sa ale tvrdiť, že by to súviselo s dopravnými obmedzeniami v Strečnianskej úžine.
Ako nám povedal zástupca krajskej policajnej hovorkyne Radko Moravčík, dopravná polícia pri mapovaní bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky zistila, že automobily sa viac zdržali na ceste I/18 pod Strečnom ako na cez Terchovú a Párnicu alebo cez Kľačno, kde sa intenzita cestnej premávky zvýšila iba mierne. Obchádzkové trasy odporúča využívať najmä pre osobnú dopravu a nákladné vozidlá do hmotnosti 7,5 tony. „Keďže tieto trasy vedú obcami, kde je rýchlosť obmedzená na štyridsať kilometrov za hodinu a horskými prechodmi, nie sú vhodné pre kamióny,“ dodal R. Moravčík.⋌(GG)