Či nový zákon zlepší výučbu a zvýši vzdelanosť našich detí, si pedagógovia ešte netrúfajú povedať. „Je to len pilotný projekt, skúsenosti nemáme. Uvidíme po roku,“ zhodujú sa. Privítali však menší počet detí a zákaz mobilov. Tie vraj nielenže vyrušovali, ale slúžili aj ako prostriedok na ťaháky. Na katolíckej ZŠ A. Bernoláka v Martine zákaz mobilov nie je novinkou. „Som rád, že štát nás dobehol. V našej škole zákaz mobilov platí už tri roky. Zapnúť si ho cez hodinu dieťa môže len v súrnych prípadoch a s mojím dovolením,“ povedal riaditeľ Ján Chabada.
Počas letných prázdnin pedagógovia tiež pracovali na no- vých vzdelávacích programoch. Štát im nechal miesto pre vlastné potreby. Zadal im 70 percent spoločného základu, ktorý učili doteraz, zvyšok si môžu doplniť. Učitelia zväčša žiakom pridali hodinu z daných základných predmetov, len niektorí siahli po nových možnostiach. Vychádzali pri tom z praktických skúseností. „Z praxe vieme, že deti sa nevedia vyjadrovať, ne-ovládajú základné úkony, ako strihanie nožnicami alebo lepenie, majú málo pohybu a nepoznajú svoje okolie,“ posťažovala si riaditeľka ZŠ F. Hrušovského v Kláštore pod Znievom Lýdia Smiková. Prvákom tím učiteľov pripravil hodinu tvorivého písania, na ktorej sa po zvládnutí celej abecedy naučia formulovať svoje myšlienky písomne, pridali aj predmet šikovné ruky a regionálnu výchovu. „V oboch ročníkoch sme posilnili slovenský jazyk, lebo to deti potrebujú. Piataci navyše budú viac počítať, hovoriť cudzím jazykom, učiť sa pracovať s počítačom a viac sa hýbať. Máme ihrisko s umelou trávou, ktoré môžu využívať chlapci na futbal, pre dievčatá budujeme zrkadlovú sieň, kde môžu tancovať,“ vymenovala L. Smiková.
Ostatné školy si počínali podobne. Na vrútockej ZŠ H. Zelinovej čaká deti polhodinka etiky, na ktorej si budú rozvíjať komunikačné zručnosti, kamarátstva. Piatakom rozšírili rozvrh o ďalšiu hodinu environmentálnej výchovy, práce s počítačom. V ZŠ A. Bernoláka v Martine, ktorá sa na 2. stupni zameriava od svojej existencie na cudzie jazyky, ich bude mať ešte viac, rovnako ako náboženstva, technických prác, matematiky a regionálnej výchovy.
Na stredných školách zmeny vo vzdelávacích programoch postihli iba prvákov. Na Gymnáziu J. Lettricha v Martine budú mať všetci prváci povinnú angličtinu, druhý jazyk si vyberú medzi nemčinou, ruštinou a francúzštinou a častejšie budú navštevovať telocvičňu. Riaditeľ Igor Libo nám povedal, že najmladší gymnazisti budú mať viac geografie, matematiky a v jeden deň blokové vyučovanie, do ktorého vložili chémiu, biológiu a fyziku. V tercii a kvinte pribudla mediálna výchova. Obchodným akadémiám školský zákon oklieštil hodiny cudzích jazykov. Tá martinská to riešila zaradením nového predmetu do rozvrhu. Tematicky sa zameria na cudzojazyčnú obchodnú korešpondenciu so zahraničím. Okrem toho svoju časť akadémia vyplnila blokmi predmetov. Do jedného spojila ekonomiku a právo, do druhého účtovníctvo s rozpočtovníctvom a do tretieho komunikáciu so svetom práce. ⋌
⋌(MD)