Kompetentný úrad ale s týmto riešením nesúhlasí. „Minulý rok takto zvýraznili priechod medzi Základnou umeleckou školou a Základnou školou na Mudroňovej ulici. A martinská verejnosť to s uznaním prijala. Pred dvoma týždňami opäť zvýraznili tento priechod farbou, aby bol bezpečnejší. Takto upravujú priechody pre chodcov aj v iných mestách, na-príklad vo Vrútkach alebo na celej hlavnej ceste v Poprade. O to viac prekvapuje nesúhlas Krajského úradu pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Žiline s takýmto riešením.„Ten priechod na Mudroňke treba prestriekať bielou farbou?“ čuduje sa Bruno Horecký.
KÚ pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie argumentuje tým, že červeno-biele vodorovné dopravné značenie nezodpovedá slovenskej technickej norme o dopravných značkách na pozemných komunikáciách. Tá definuje, v akom tvare, rozmeroch, geometrickej presnosti, farbách, viditeľnosti, drsnosti a trvanlivosti musia byť vyhotovené vodorovné dopravné značenia. „Uvedená technická norma stanovuje použitie bielej farby na vyznačenie priechodu pre chodcov. V poslednom období registrujeme zvýšený záujem, a to nielen v Martine o vyhotovenie červeno-bielych priechodov pre chodcov. Zamietavé stanovisko pre mesto Martin nie je iniciatívou úradníkov, vychádza z príslušných predpisov a zároveň aj zo skúseností odborníkov. Cestný správny orgán prihliada na všetky okolnosti, predovšetkým zákonné a normotvorné a pri rozhodovaní nemôže brať do úvahy iba laický názor. Rozhodujúcim faktorom je aj stanovisko polície a dopravného inžiniera, ktoré bolo v tomto prípade zamietavé. Priechody pre chodcov v červeno-bielom vyhotovení sú za zníženej viditeľnosti a pri miernom opotrebovaní výrazne menej viditeľné. Farby, ktoré sú v súčasnosti používané na takýchto priechodoch, sú klzké a nevyhovujúce. V prípade, ak je takýchto priechodov viac, neplnia funkciu bodového zvýraznenia a upozornenia a ich potenciálna účinnosť sa
stráca v zahustenej premávke,“ argumentuje Ján Barienčík, prednosta KÚ pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Žiline.
Oddelenie bezpečnosti cestnej premávky, ktoré pôsobí na Ministerstve dopravy pôšt a telekomunikácií SR, a krajský úrad dopravy sa zaoberajú možnosťami, ako zvyšovať viditeľnosť a zrozumiteľnosť dopravného značenia. Preferujú niekoľko riešení bezpečných priechodov pre chodcov. Na cestách prvej triedy je to podľa J. Barienčíka predovšetkým požitie kontrastného fluores-cenčného podkladu na zvis-lých dopravných značkách vo zväčšenom rozmere. Ich výhodou je veľmi dobrá celodenná viditeľnosť, lebo za šera a zníženej viditeľnosti emitujú väčšie množstvo viditeľného svetla ako okolité objekty a upútajú vodičovu pozornosť.
„Potrebné je aj vodorovné značenie so symbolikou zvislej dopravnej značky Pozor, priechod pre chodcov. Nutná je pravidelná údržba a obnova vodorovného dopravného značenia a úprava a údržba okolitej zelene. Jedným z riešení je aj vyhotovenie psychologicko-optickej brzdy pred priechodmi pre chodcov vodorovným dopravným značením. Vhodným osvetlením priechodov pre chodcov sa dá docieliť veľká viditeľnosť priechodov, ako aj chodcov na nich. Ako príklad uvediem cestu I/18 vo Vrútkach, kde kvalitným a vhodným osvetlením priechodov pre chodcov dosiahli veľmi dobrú viditeľnosť, a bezpečnosť a ochranu chodcov na priechodoch za zníženej viditeľnosti,“ načrtol možné riešenia Ján Barienčík.
(GG)