„Ľudia nás odpisujú do starého železa, v televízii sa k starším vodičom vyjadrovali v tomto duchu aj psychológovia. Keď sme ale boli naposledy na psychotestoch, zvládli sme ich lepšie ako tí mladí,“ zdôveril sa nám jeden z vodičov z Martina, ktorý nechce byť menovaný.
Hovorkyňa žilinskej SAD Ivana Strelcová sa pridáva na jeho stranu. „Vodiči po päťdesiatke sú najskúsenejší ľudia na ces- tách. Majú odjazdené tisíce kilometrov, mnohí z nich bez akejkoľvek nehody. Cestujúci ich majú radi, poznajú ich dlhé roky. Veľakrát práve skúsenosť dlhoročného vodiča a jeho predvídavosť zabránia kolíziám na cestách,“ bráni starších autobusárov. V martinskej prevádzke pracuje 160 šoférov, z toho 91 si sadá za volant v autobusoch MHD. Z nich len dvaja presiahli 60 rokov. Ivana Strelcová ubezpečila, že už od päťdesiatky sa podrobujú zdravotným prehliadkam i psychotestom častejšie. „Vodiči musia zo zákona spĺňať podmienku zdravotnej spôsobilosti. Kompletné zdravotné prehliadky absolvujú do veku 50 rokov raz za dva roky, starší raz ročne. Taktiež chodia na odborné školenia zamerané na analýzu dopravných nehôd, zvládanie záťažových situácií, správny prístup k cestujúcim či na riešenia konfliktných situácií.“
Autobusári – päťdesiatnici sa za volant sadnúť neboja, strašia ich skôr zdravotné ťažkosti, ktoré ich po dlhoročnej praxi postihujú. „Sedieť a šoférovať niekoľko hodín denne je obrovská záťaž. Bolia nás chrbty, trápia nás srdcovo-cievne choroby. Niektorí preto odchádzajú na predčasný dôchodok. Podľa mňa by sme mali odchádzať do dôchodku tak ako policajti. O čo máme ľahšiu prácu ako oni? Veď nesieme zodpovednosť za životy viacerých cestujúcich,“ čuduje sa ďalej martinský autobusár. Ako nám povedala Ivana Strelcová, SAD o skoršom odchode vodičov na dôchodok sa neuvažuje. ⋌ (MD)