Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Stavba diaľnice by už mala dostať od vlády zelenú

Diaľničný úsek Hričovské Podhradie - Dubná Skala by mali začať stavať
DIAĽNIČNÝ ÚSEK Hričovské Podhradie – Dubná Skala by mali začať stavať do polovice budúceho roka.
Na konferencii venovanej diaľničnej infraštruktúre na severe Slovenska v Žiline to

uviedol šéf Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igor Choma. Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného (VÚD) odhaduje, že reálny čas začatia prác by mohol byť asi v polovici budúceho roka. Úsek je zaradený do tretej skupiny tendrov takzvaných PPP projektov. Podľa I. Chomu by s vybraným uchádzačom mohla byť podpísaná koncesná zmluva v marci. Stavať sa začne, ak to schváli vláda. Podľa odborníkov je úsek najlepšie pripravenou diaľničnou stavbou na Slovensku. Ministerstvo dopravy koncom októbra vydalo stavebné povolenie na dva zo štyroch úsekov, ktoré sú jej súčasťou. Podľa I. Chomu by do konca roka mali mať k dispozícii všetky štyri. Slovenská správa ciest uvažuje o súbežnom rozšírení frekventovanej dvojpruhovej cesty I. triedy cez Strečniansku úžinu minimálne na tri pruhy. Podľa dopravného urbanistu Ľubomíra Matečeka aj podľa Palčáka to nie je dobré riešenie.

Skryť Vypnúť reklamu

I. Choma: Vláda by to
mala schváliť
Podľa Chomu je stavba úseku Hričovské Podhradie – Dubná Skala natoľko významná a potrebná, že by mala dostať od vlády zelenú. Náklady na jej realizáciu odhaduje na 40 miliárd korún. „Marec je termín, v ktorom budú predložené ponuky od koncesionárov a potom je na vláde, či bude pre ňu víťazná ponuka prijateľná a aký bude mať dopad na štátny rozpočet,“ uviedol. Podľa jeho slov sú v každom z troch balíkov PPP projektov momentálne traja až piati záujemcovia o realizáciu. Úsek Hričovské Podhradie – Dubná Skala je zaradený v treťom balíku.
I. Choma je presvedčený, že ak sa začne stavať v marci, alebo v apríli budúceho roka, úsek by mohol byť dokončený v roku 2013. Preto je vraj dobré uvažovať aj o rozšírení cesty I. triedy cez Strečniansku úžinu. „Je to úsek s najvyššou intenzitou dopravy na Slovensku. Preto chceme dosiahnuť, aby tam namiesto dvoch pruhov boli minimálne tri.“ Prestavuje si to tak, že jeden z nich bude predbiehací a bude vedený strie-davo, raz pre jeden a neskôr pre druhý smer jazdy, aby mal každý možnosť predbehnúť nákladné vozidlo. Pripustil, že stavať cez Strečniansku úžinu štvorpruh s parametrom diaľnice nie je možné. „Dopady na životné prostredie by boli obrovské. Myslím si, že by na to nedalo súhlas ministerstvo životného prostredia,“ ozrejmil I. Choma. Dodal, že rozšírenie cesty na tri pruhy by mohlo stáť asi jednu miliardu Sk.

Skryť Vypnúť reklamu

Ľ. Mateček: Je to nezmysel
Ľubomír Mateček si myslí, že súbežná stavba diaľničného úseku a rozšírenie cesty I. triedy na štyri pruhy je nezmyslom. „Dopravná záťaž bude kapacitne pokrytá diaľničným tunelom a je zbytočné robiť štvorpruh ako záložnú komunikáciu. Je to postavené na vode,“ myslí si. Podľa neho hrozí riziko, že ak rozšíria cestu I. triedy a tá preberie na seba dopravnú záťaž, sa-mozrejme s nižším komfortom, ako diaľnica, môže to niekto využiť ako argument proti výstavbe diaľničného úseku.

Ľ. Palčák: Žilina stojí pred
kolapsom
„Logické by bolo urýchlene vybudovať diaľničný úsek a až potom rozširovať cestu I. trie-dy. V súčasnosti je potrebné urobiť len nevyhnutné opravy z pohľadu zimnej prevádzky a bezpečnosti padania skál. Myslím si, že keby sa začalo s rozširovaním teraz, vytvoril by sa v okolí Žiliny taký dopravný kolaps, ktorý by sme len veľmi ťažko zvládli,“ povedal pre MY Žilinské noviny. Šéf VÚD si ďalej myslí, že bolo veľkou chybou zaradiť tento úsek až do tretej skupiny tendrov. Má totiž pre dopravu strategický význam a to nielen lokálneho, ale aj európskeho charakteru. V prospech urýchlenej výstavby tunela vraj hovoria aj štúdie, ktoré „preukázali šetrenie až 1,8 miliardy Sk na prevádzkových nákladoch v porovnaní s inými, náhradnými trasami, ktoré sa na tomto úseku ponúkajú“. To je podľa neho závažné číslo ktoré hovorí o tom, že diaľničný úsek Hričovské Podhradie – Dubná Skala by mal byť dokončený prioritne. Podľa jeho predpokladov by sa mohlo začať stavať v polovici budúceho roka. MICHAL FILEK

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  4. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  5. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  6. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  7. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  8. Let s americkou astronautkou na ISS
  9. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  2. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  3. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  7. Let s americkou astronautkou na ISS
  8. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  9. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  10. Bývanie v meste predlžuje život
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 28 767
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 18 619
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 13 379
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 329
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 372
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 189
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 791
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 523
  9. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 479
  10. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 6 911
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

II. TRIEDA: Boj o prvú štvorku má parádne grády

Za odohratými zápasmi jesennej časti obzrieme so zástupcami troch klubov druhej triedy - Ďanovej Kláštora a Hája. Trochu sme rozobrali aj témy týkajúce sa slovenskej reprezentácie.

Jozef Šavol opäť doviedol svoj tím na priebežné prvé miesto.

Matica slovenská priblíži deťom slovenské povesti a rozprávky

Videoprojekt „Z príbehu do príbehu”,je určený aj pre deti Slovákov žijúcich v zahraničí.

Ilustračné foto.

Tréner Mosnár: Proti Žiline musíme ísť na sto percent

V piatom zápase sezóny stratil Martin prvé body. Aktuálne našich najviac tlačí topánka na pozícii obrancov. V piatok na Turčanov čaká derby proti Žiline.

Spišská Nová Ves nám pripravila prvú prehru v sezóne.

Ocenili kroniku mesta Martin, je vzorom aj pre iné mestá

V kronike by mali byť podľa kronikárky mesta Martin Kataríny Tomášovej zaznamenané všetky významné momenty v živote mesta.

Kronilu mesta Martin vedie Katarína Tomášová.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pri nehode v centre Zvolena vyhasol ľudský život

Nehoda sa stala v blízkosti Zvolenského zámku.

Maľbu na trnavskom paneláku za tisíce eur autor prerobí, ľuďom sa nepáči

Mala vyžarovať pozitívnu energiu, ľudia zo sídliska ju však prijali veľmi rozpačito.

Už ste čítali?