Toľko peňazí ako v prvých dňoch nového roka ešte pokladníčkam v banke nikdy cez ruky neprešlo. Dexia banka v martinskej i tep-lickej pobočke za 7 dní prevzala asi 7,5 milióna slovenských korún (asi 248 954,39 eur), martinská ČSOB vymenila za ten istý čas 2,6 milióna eur (78 327 600 Sk). Najväčšiu požiadavku na výmenu korún na eurá za-znamenala Tatra banka a práve v žilinskom regióne. Hovorca Boris Gandel uviedol, že do jednej z ich pobočiek prišiel klient s poriadne tučnou hotovosťou - až 37 miliónov korún (1 228 175 eur)! „Bol to náš klient, ktorý svoj vklad vybral v čase, keď prepukla hospodárska kríza. Nedôveroval bankám, a tak si svoje peniaze vložil radšej do súkromného trezora. Keďže ich chcel mať zmenené na euro, vrátil ich do banky,“ vysvetlil Boris Gandel.
Ďalším rekordmanom Tatra banky je klient, ktorý priniesol mince v hodnote 1,2 milióna korún (39 832,7 eur). S veľkým obnosom sa objavil v teplickej pobočke VÚB-banky klient s hotovosťou 450 tisíc korún (14 937,26 eur). Veľkú sporiteľničku zrejme rozbil aj zákazník Slovenskej sporiteľne, ktorý priniesol 18 vedierok mincí. V UniCredit Bank v Martine pribudlo od jedného návštevníka 10 tisíc kusov mincí a Istrobanku navštívil veľký zberateľ 50-haliernikov. Pokladníčka ich narátala 565 v hodnote 33 250 korún (1103,7 eur). Títo „mincoví“ rekordéri patria do skupiny podnikateľov a živnostníkov, ktorí priniesli peniaze rovno zo svojich prevádzok.
Najnižšiu zmenárenskú transakciu pravdepodobne vykonali v Dexia banke. Traja klienti vypisovali tlačivo kvôli 5 korunám, za ktoré dostali 17 centov.
Najkurióznejších klientov v Turci stretli v Tatra banke. „Zdá sa, že nastal raj pre zberateľov. Objavili sa u nás napr. haliere ešte z povojnovej emisie, veľmi veľa bankoviek z miléniovej edície z roku 2000, dokonca prišiel jeden klient s tuzexovými bonmi, ktoré chcel vymeniť na euro. Mince nám ľudia nosia bežne v kýbľoch, v igelitových taškách, mali sme aj klientov, ktorí veľmi poctivo a precízne zabalili mince do papierových šúľkov, ktoré ešte prelepili páskami, čo nám však žiaľ nepomáha, ale práve naopak - sťažuje prácu. V inom regióne, než je Turiec, nám jeden dôchodca doniesol vlhké bankovky, ktoré vraj ukrýval v studni,“ vymenoval kuriozity hovorca Tatra banky Boris Gandel.
Podľa informácií všetkých bánk však výmeny meny prebiehali úspešne a bez problémov. „Tvorili sa aj rady, ale na túto situáciu sme boli personálne i organizačne pripravení. Mali sme otvorené všetky pokladne a pracovníci pomáhali klientom s tlačivami aj počas toho, ako stáli v radoch. Reakcie klientov boli trpezlivé a disciplinované,“ zhrnul za všetkých riaditeľ martinskej pobočky UniCredit Bank Miroslav Kucek.
Miroslava Dírerová