Čosi ako národný šport
V zahraničí sú zákazníci zvyknutí na tento trend už dlhé roky. „V Británii je „sale“ doslova národným športom,“ hovorí Lenka, ktorá sa nedávno vrátila z Londýna, kde pracovala ako au pair.
Medzi Angličanmi sa tešia povianočné výpredaje veľkej obľube. Radi ich využívajú, pretože ponúkané zľavy sú pre nich naozaj výrazné. Mnohí prichádzajú do obchodov aj kvôli výmene vianočných darčekov: „Hovoria tomu „boxing day“ a pri tej príležitosti si kúpia, čo sa im páči, a ešte k tomu za výhodnú cenu,“ spomína Lenka.
Pre finačnú krízu sú dnes ľudia, podľa názoru analytikov, v nákupoch opatrnejší. Aj to môže byť dôvod, prečo sa čoraz viac orientujú práve na výpredaje. Aj mnohí Američania priznali, že svoje vianočné nákupy obmedzili a počkali si až na zľavy.
Pred Vianocami sú ceny nadsadené
„Naše naozajstné Vianoce začínajú až výpredajmi,“ hovorí 37 –ročná Marcela, ktorá pracuje ako kuchárka. „Pred rokmi som chcela kúpiť pod stromček synovi hračku – detské domáce náradie. Stála vtedy vyše dvetisíc korún. Vo výpredaji som za ňu dala päť stoviek. To ma presvedčilo,“ pokračuje mamička troch detí, ktorú sme stretli v jednom nákupnom centre.
Ceny v obchodoch pred Vianocami považuje za zbytočne nadsadené až prehnané. Podobnú skúsenosť má aj mladý otecko Marek: „Začiatkom decembra sme pozerali čižmy pre dcérku, stáli šesťsto korún. Dnes sme ich kúpili za polovicu.“
Mnoho ľudí u nás stále neuvažuje týmto spôsobom: „Keď niečo potrebujem, tak si to kúpim. Nemám čas porovnávať ceny a čakať na výpredaje. Zatiaľ nie som na niečo také odkázaný,“ hovorí päťdesiatnik Libor z Banskej Bystrice.
Aj odborníci sa zhodujú v názore, že vplyv finančnej krízy sa u nás prejavuje pomalšie ako iných krajinách, napríklad v Česku.
Väčšina výpredajov
sa začala 26. decembra
Poniektoré obchody na Slovensku začali so zľavami ešte pred Vianocami: „Výpredaj sme spustili už 23. decembra,“ hovorí predavačka obchodu so značkovou obuvou John Garfield, v nákupnom centre Európa v Banskej Bystrici. Zaujímavú zľavu Kúp za dvetisíc, zaplať tisíc mala aj predajňa štýlovej módy pre mladých Kenvelo, táto akcia však prebiehala už dlhodobejšie. Zľavy na vybrané druhy sezónneho tovaru ponúkala aj predajňa Baťa. Väčšina obchodov však začala s výpredajmi od 26. decembra. Prvý výraznejší nápor zákazníkov zaznamenali cez víkend tesne po sviatkoch. Epicentrom výpredajového ošiaľu sa stali najmä obchodné reťazce a nákupné centrá vo väčších mes〜tách.
„Najväčším lákadlom sú výpredaje módnych značiek," tvrdí tlačová hovorkyňa Dana Hanzelová z obchodného centra Polus City Center v Bratislave. Mnohé nákupné centrá v tomto čase organizujú rôzne sprievodné podujatia, aby zvýšili svoju návštevnosť: „Zľavové obdobie sme podporili aj kampaňou Miliónový Silvester. V rotunde Polusu sme pripravili program, atrakcie pre deti a vyvrcholením bolo živé vysielanie novín TV JOJ,“ dodáva Hanzelová.
Predávajú sa najmä odevy
Výpredaje sa vzťahujú najmä na obchody s odevmi a obuvou. Vyhľadávajú ich najmä ženy. Muži zväčša absolvujú návštevy výpredajov v sprievode svojej part〜nerky: „Sám by som sem určite nešiel, ale priateľka mi vždy dobre poradí,“ prezrádza Peter, ktorého sme stretli pri skúšobných kabínkach v predajni New Yorker v Banskej Bystrici.
Moderné nákupné kolosy lákajú počas výpredajov aj rodiny s deťmi: „Je to tu fajn, nakúpime za dobré ceny, zájdeme na kávu, popozeráme, čo je nové, a pekný deň je za nami,“ pochvaľuje si štvorčlenná rodinka zo Zlatých Moraviec, ktorá si urobila medzi sviatkami výlet do obchodného centra v Nitre.
Rodiny s deťmi vyhľadávajú vo výpredajoch okrem oblečenia aj potraviny, potreby pre domácnosť a hračky. Medzi dôchodcami sa najväčšej obľube tešia najmä predajné akcie rôznych potravín v obchodných reťazcoch.
Menšie mestá
si výpredaje neužijú
Výhody veľkých výpredajov si však príliš neužijú obyvatelia menších miest a vidieka: „My také niečo nepoznáme. Máme tu síce nejaké supermarkety, ale veľké výpredaje v iných obchodoch tu nebývajú,“ hovorí stredoškolská profesorka z Tvrdošína na Orave. Dodáva však, že v ich končinách by to možno ani nemalo zmysel, lebo ľudia si aj tak väčšinu vecí nakúpia na trhoch v Poľsku.
Michal z Topoľčian si chcel kúpiť v zimnom výpredaji lyžiarsku bundu: „Som veľmi sklamaný. Len málo obchodov v našom meste ponúka zľavy. O výpredajoch, ako sú v Bratislave, môžeme iba snívať."
Väčšina výpredajov potrvá približne do konca januára.
(HAV)