Témou bola cestná infraštruktúra Žilinského kraja. Splnomocnenec považuje plánovaný diaľničný úsek Hričovské Podhradie-Dubná Skala za strategický pre Žilinu, pričom stavba tunela Višňové je jeho kľúčovým bodom. „Výbornou správou je aj príprava stavby D3 na úseku Strážov-Brodno, čo umožní požiadať ministerstvo dopravy o stavebné povolenie ešte v tomto roku,“ povedal Juraj Blanár, ktorý doplnil, že odklonením kamiónovej dopravy z diaľnice D1 na D3 sa odbremení výrazným spôsobom doprava v Žiline. Obaja tiež rokovali o PPP projektoch (1. a 3. balík sa týkajú Žilinského kraja), ktoré sú už vo finálnej fáze, a je na koncesionároch nájsť potrebné financie, aby sa súťaže uzavreli v 1. polroku 2009. Predseda ŽSK poďakoval Igorovi Chomovi a celej Národnej diaľničnej spoločnosti za začatie výstavby obchvatu Hornej Štubne. „V najbližšom období pripravujeme stretnutie s turčianskymi obcami o R3, na ktoré prijal pozvanie aj splnomocnenec vlády Igor Choma,“ doplnil predseda ŽSK. (KU)
Futbalistov na starom ihrisku v Turčianskych Kľačanoch vymenili v sobotu furmani so svojimi ťažnými koníkmi, aby ukázali verejnosti, koľko sily a šikovnosti sa v nich skrýva.
Na piatom ročníku Kľačianskej podkovy sa konečne aj na snehu stretlo 21 furmanov, ku ktorým opäť patril aj Vladimír Hanus z Českej republiky. Turčanov reprezentovali stálice Lenka Mahútová, Ľubomír Chromec, Milan Hoľa, Martina Ďarmeková a Vladimír Jelšík. Mase divákov predviedli súťažnú šou, ktorá bola skutočným obrazom toho, ako so svojimi štvornohými priateľmi v lese ťažko pracujú. Ich šikovnosť sledoval aj minister pôdohospodárstva Stanislav Becík.
K súťažným úlohám patril furmanský slalom v záprahu, beh pomedzi stromy, zdolávanie prekážok, ťahanie ťažkého nákladu, cúvanie do stodoly. Fur-manom roka sa stal Peter Pardus s koňom Gňad, ktorý skončil aj na treťom mieste v celkovom hodnotení. So striebrom z Turca odcválal Lipták Štefan Nagy a ani zlato u nás nezostalo. Odniesol si ho východniar Michal Raškievič.
Po prvýkrát za uzdu svojich koníkov držali až tri ženy, ktoré však namáhavé čísla so svojimi tátošmi zvládali bravúrne. Pejko Martiny Ďarmekovej sa ukázal ako najväčší valibuk. Takmer šesťtonový traktor odtiahol do 40 metrov vzdialeného cieľa za 19 sekúnd. Nirvána Lenky Mahútovej zas získala divácky titul najfasa tátoš v chotári. Že majú tieto ťažné zvieratá v sebe naozaj konskú silu, si osobne mohli vyskúšať aj diváci. Desiati z nich sa odhodlali preťahovať so statným tátošom. Ten im nedával nádej na víťazstvo už od začiatku.
Kľačianska podkova sa stala aj rodiskom ďalšieho svetového rekordu. Žilinskí kováči kuli od rána polmetrovú podkovu.
Adrenalín z iného súdka v Turčianskych Kľačanoch predviedli dvaja filmoví kaskadéri. Bratislavčan a Čech sú európskou raritou. Ich odvážne kúsky s ohňom využili aj hollywoodski producenti vo filmoch o princeznej Fantagiro či mušketieroch.
To, čo predviedli na Kľa-čianskej podkove, však predčilo všetky očakávania a divákom vyrazilo dych. Svoje číslo nazvali Flambovaný temný jazdec, ktorý sa spolu so svojím koňom nechal zapáliť. Takto ako horiaca fakľa kaskadér pred divákmi precválal celé kolo.
Atraktivitu programu tiež zvýšila moderátorská hviezda. K Barbore Špánikovej, stálici tohto podujatia, sa pred mikrofón postavil aj známy športový komentátor Karol Polák. Ako sme sa dozvedeli, Kľačiansku podkovu by mala spestriť známa osobnosť aj budúci rok.
Miroslava Dírerová