Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky
MARTINSKÁ RADNICA SA SPOLUPRÁCI NEBRÁNI

Strely premávajú, ale možno im hrozí zánik

Malé deväťmiestne mikrobusy, ľudovo nazývané strely, ktoré vídame na martinských cestách, možno čoskoro zaniknú. Niektorí ich prevádzkovatelia majú pocit, že im mesto úmyselne bráni v podnikaní. Martinský magistrát sa tieto tvrdenia snaží vyvrátiť svojimi

argumentmi.

Ešte v závere minulého roka sa začali postupne na zastávkach mestskej hromadnej dopravy v Martine osádzať zákazkové značky. Toto územie sa stalo pre strely nedostupným. V zložitej situácii sa prevádzkovatelia mikrobusov chytili pomyselnej slamky a svoju pravdu sa roz-hodli brániť aj právnou cestou.

Preferujú jednu firmu
Roman Wyka jeden z majiteľov firmy Citybus, ktorá sa venuje preprave cestujúcich mikrobusmi, je presvedčený, že mu mesto bráni v podnikaní a v konkurenčnom boji preferuje jednu firmu pred ostatnými.
„Zhruba pred piatimi rokmi som dostal živnosť, na základe ktorej môžem okrem iného vykonávať aj zmluvnú nepravidelnú prepravu osôb. Mnoho ľudí nebolo spokojných s hustotou a flexibilitou spojov mestskej hromadnej dopravy, a tak sa otvoril priestor pre naše služby. Pomerne dlho to nikomu neklalo oči. Až teraz, keď máme nakúpené mikrobusy a musíme splácať lízingy, nám kladú polená pod nohy. Zakazujú strelám stáť v bezprostrednej blízkosti zastávok a to je začiatok ich konca. Občas si síce objedná prepravu súkromná firma, prípadne odvezieme niekoho na letisko do Viedne či Bratislavy, no pre naše prežitie je kľúčový transport ľudí po meste,“ tvrdí súkromný prepravca.

Skryť Vypnúť reklamu

Zbytočné zastávky
Nad majiteľmi striel sa začalo zmrákať v momente, keď na zastávkach mestskej hromadnej dopravy začali osádzať zákazkové značky.
„V niektorých prípadoch nám značenie prikazuje stáť až niekoľko desiatok metrov od zastávky, čiže do mikrobusu nikto nenastúpi. Našťastie sme postrehli, že na pomocnej značke, ktorá informuje o tom, aké dopravné prostriedky môžu na zastávke stáť, nie je uvedené presné obchodné meno Slovenskej autobusovej dopravy, a tak tam nemôžu bez rizika pokuty zastať vlastne ani ich vozidlá. Prakticky by teraz nemal na zastávkach zastavovať nik. Preto sme vyhľadali právnika, ten navštívil dopravný inšpektorát a potvrdil našu verziu. Polícia v súčasnosti toleruje tak naše mikrobusy, ako aj autobusy mestskej hromadnej dopravy. Časom však značky vymenia za správne a my zostaneme bez práce. Mimochodom, zaujímalo by ma, koľko peňazí z vreciek daňových poplatníkov vytiahne ďalšia zmena značenia,“ pýta sa Roman Wyka.
Niekomu sme začali prekážať
Spolumajiteľ firmy Citytaxi Vladimír Frkáň sa podnikaniu v preprave venuje dlhší čas a je súčasnou situáciou poriadne znechutený. „Keby mi na začiatku povedali, že nemôžem prepravovať osoby po meste, určite by som sa na to nedal, ale ak vám niekto začne klásť prekážky po niekoľkých rokoch fungovania, je to na zamyslenie. Určite sú ľudia, ktorým naše služby nevyhovujú. Začínali sme od nuly na starších vozidlách, postupne sa snažíme náš autopark renovovať, kupujeme modernejšie mikrobusy. S pribúdajúcim časom sa komfort pre cestujúcich zvyšuje. Už uvažujeme aj o dlhších trasách do odľahlejších častí mesta. Mám pocit, že naše napredovanie začína niekomu prekážať. Pritom nechceme nič iné, len nech nás nechajú podnikať. Budeme zastavovať mimo zastávok v takej vzdialenosti, akú ukladá vyhláška a ľudia si budú môcť slobodne vybrať. Myslím, že takéto základné veci by nemal nikto odopierať nám ani cestujúcim,“ hovorí Vladimír Frkáň.

Skryť Vypnúť reklamu



Radnica oslovila
aj ministerstvo
Podľa slov hovorcu mesta Martin Jozefa Petráša sa magi-strát snaží zamedziť nadmernému čerpaniu prostriedkov z mestského rozpočtu, ktoré každoročne mesto na základe zmluvy ako objednávateľ hromadnej dopravy platí prevádzkovateľovi SAD Žilina.
„Preukázateľnú stratu, ktorá vzniká prevádzkovateľovi, hradí radnica zo svojho rozpočtu ako stratu vo verejnom záujme, pričom sa z roka na rok výrazne zvyšuje a veľkou mierou k tomu prispieva prevádzka tzv. striel. V prípade, ak by prevádzkovatelia striel poskytovali svoje služby v súlade s platnou legislatívou a férovo bez toho, aby neodčerpávali vo svoj prospech verejné financie, takúto službu by sme určite vítali. Budovanie, opravy a čistenie týchto zastávok je hradené z mestského rozpočtu. Je všeobecne známe a zdokumentované, že prevádzkovatelia striel stoja priamo na týchto zastávkach bez toho, aby im z toho vyplývali finančné záväzky, tie vznikajú mestu. Prevádzkovatelia striel si vyberajú najlukratívnejšie trasy a časy, častokrát idú priamo pred pravidelným spojom MHD. Do svojich vozidiel berú priamo zo zastávok ľudí čakajúcich na autobusy, teda platiacich zákazníkov, ktorí by svoju cestu absolvovali hromadnou dopravou. O prepravu osôb do okrajových mestských častí či v stratových časoch nejavia záujem. Takto priamo zvyšujú stratu, ktorá je hradená z mestského rozpočtu,“ tvrdí martinský hovorca.

Skryť Vypnúť reklamu



Preferujú bezpečnosť
Na základe vzniknutej situácie požiadalo mesto Martin Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR o stanovisko, na základe akých predpisov alebo akým spôsobom môže radnica regulovať prevádzkovanie vozidiel s obsaditeľnosťou do 9 miest. Odpoveď bola jednoznačná. „Využívanie zastávok pravidelnej autobusovej dopravy na vykonávanie prepravy vozidlami s celkovou obsaditeľnosťou nepresahujúcou 9 osôb, vrátane vodiča, nie je povolené,“ hovorí sa v stanovisku ministerstva.
Radnica sa bráni aj obvineniu, že zvýhodňuje jedného poskytovateľa služieb pravidelnej dopravy. „Faktom je, že k výkonu takejto služby je potrebná licencia, ktorú v našom regióne vlastní len SAD Žilina. Prevádzkovatelia striel potrebnú licenciu nemajú. K jej získaniu a udržaniu patrí napríklad poistenie, pravidelné školenia vodičov či periodické kontroly technického stavu autobusov, všetko sú to úkony spojené s nemalými investíciami. Jednoznačne pokladáme pravidelnú prepravu osôb poskytovanú SAD Žilina za bezpečnejší, pohodlnejší, legislatívne čistý a v konečnom dôsledku aj finančne efektívnejší spôsob prepravy osôb,“ konštatuje zástupca magistrátu.




Výzva na spoluprácu
Spomínané dôvody viedli mesto k osadeniu trvalého dopravného značenia v okolí zastávok MHD. „Projekt dopravného značenia vypracoval v súlade s platnou legislatívou dopravný inžinier. Následne ho schválilo OR OPZ ODI v Martine. Je zarážajúce, že aj napriek tomu, že cestná vyhláška zakazuje strelám zastavovať na vyznačených zastávkach a v určenej vzdialenosti pred a za nimi aj bez toho, aby tam bolo osadené zvislé značenie, robili tak a porušovali zákon. Niektorí cestujúci sa na nás obrátili aj so sťažnosťami, že v strelách im občas nevydali cestovné lístky, že prevážajú viac ako 9 cestujúcich a boli sme upozornení aj na prípad, keď pri vystupovaní zo strely a manipuláciou s dverami utrpel cestujúci zranenia vyžadujúce takmer mesačnú práceneschopnosť. Navrhujeme prevádzkovateľom striel, aby sa spojili, získali potrebnú licenciu a ponúkli mestu cenovo výhodnejšiu možnosť pravidelnej prepravy osôb,“ vyzýva Jozef Petráš.
roman Brezniak

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  5. Ruža zmeny
  6. Úpravy automobilov pre ZŤP
  7. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  8. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 410
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 052
  3. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 15 043
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 402
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 619
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 587
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 196
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 004
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 948
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 548
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Hokejisti by mohli dostať peniaze do dvoch týždňov

Spojenie dvoch najvyšších hokejových súťaží zväz nepodporil. Nedovoľujú to normy.

Na ľade naraz trénuje len päť hráčov a brankár.
V nemocnici pribudlo ďalšie odberové miesto, testy už robia dva tímy.

Prezidentka Zuzana Čaputová v Martine, vyjadrila sa aj k celoplošnému testovaniu

So zdravotným personálom nemocnice sa rozprávala o tom, ako zvládajú nápor nových pacientov nakazených ochorením Covid –19, ale aj o tom, či sú personálne i lôžkové kapacity nemocnice dostačujúce.

Prezidentka Zuzana Čaputová dnes v Martine poďakovala všetkým lekárom aj zdravotníckemu personálu.

Biatlonistom sa vrchol letnej sezóny vydaril

Letná biatlonová sezóna vyvrcholila v Revúcej majstrovstvami Slovenska. Darilo sa aj Martinčanom.

Martinčanom sa na slovenskom šampionáte v letnom biatlone darilo.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus si vyžiadal prvú obeť z radov zdravotníkov

Obvodný lekár v Lokci podľahol ochoreniu COVID-19, mal len 48 rokov.

Najviac nakazených pribudlo v Košiciach a v okrese Čadca

Nedeľňajší rekord sa vyšplhal na číslo 860.

Nedeľný rekord. V Trenčianskom kraji pribudlo 104 pozitívne testovaných

Laboratóriá na Slovensku otestovali 5 025 vzoriek, celkový počet pozitívnych bol 860.

KORONAVÍRUS: Žilina hlási menej nakazených, Čadca medzi najhoršími

V nemocniciach je hospitalizovaných 638 pacientov.

Už ste čítali?