Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky
MARTINSKÁ RADNICA SA SPOLUPRÁCI NEBRÁNI

Strely premávajú, ale možno im hrozí zánik

Malé deväťmiestne mikrobusy, ľudovo nazývané strely, ktoré vídame na martinských cestách, možno čoskoro zaniknú. Niektorí ich prevádzkovatelia majú pocit, že im mesto úmyselne bráni v podnikaní. Martinský magistrát sa tieto tvrdenia snaží vyvrátiť svojimi

argumentmi.

Ešte v závere minulého roka sa začali postupne na zastávkach mestskej hromadnej dopravy v Martine osádzať zákazkové značky. Toto územie sa stalo pre strely nedostupným. V zložitej situácii sa prevádzkovatelia mikrobusov chytili pomyselnej slamky a svoju pravdu sa roz-hodli brániť aj právnou cestou.

Preferujú jednu firmu
Roman Wyka jeden z majiteľov firmy Citybus, ktorá sa venuje preprave cestujúcich mikrobusmi, je presvedčený, že mu mesto bráni v podnikaní a v konkurenčnom boji preferuje jednu firmu pred ostatnými.
„Zhruba pred piatimi rokmi som dostal živnosť, na základe ktorej môžem okrem iného vykonávať aj zmluvnú nepravidelnú prepravu osôb. Mnoho ľudí nebolo spokojných s hustotou a flexibilitou spojov mestskej hromadnej dopravy, a tak sa otvoril priestor pre naše služby. Pomerne dlho to nikomu neklalo oči. Až teraz, keď máme nakúpené mikrobusy a musíme splácať lízingy, nám kladú polená pod nohy. Zakazujú strelám stáť v bezprostrednej blízkosti zastávok a to je začiatok ich konca. Občas si síce objedná prepravu súkromná firma, prípadne odvezieme niekoho na letisko do Viedne či Bratislavy, no pre naše prežitie je kľúčový transport ľudí po meste,“ tvrdí súkromný prepravca.

Skryť Vypnúť reklamu

Zbytočné zastávky
Nad majiteľmi striel sa začalo zmrákať v momente, keď na zastávkach mestskej hromadnej dopravy začali osádzať zákazkové značky.
„V niektorých prípadoch nám značenie prikazuje stáť až niekoľko desiatok metrov od zastávky, čiže do mikrobusu nikto nenastúpi. Našťastie sme postrehli, že na pomocnej značke, ktorá informuje o tom, aké dopravné prostriedky môžu na zastávke stáť, nie je uvedené presné obchodné meno Slovenskej autobusovej dopravy, a tak tam nemôžu bez rizika pokuty zastať vlastne ani ich vozidlá. Prakticky by teraz nemal na zastávkach zastavovať nik. Preto sme vyhľadali právnika, ten navštívil dopravný inšpektorát a potvrdil našu verziu. Polícia v súčasnosti toleruje tak naše mikrobusy, ako aj autobusy mestskej hromadnej dopravy. Časom však značky vymenia za správne a my zostaneme bez práce. Mimochodom, zaujímalo by ma, koľko peňazí z vreciek daňových poplatníkov vytiahne ďalšia zmena značenia,“ pýta sa Roman Wyka.
Niekomu sme začali prekážať
Spolumajiteľ firmy Citytaxi Vladimír Frkáň sa podnikaniu v preprave venuje dlhší čas a je súčasnou situáciou poriadne znechutený. „Keby mi na začiatku povedali, že nemôžem prepravovať osoby po meste, určite by som sa na to nedal, ale ak vám niekto začne klásť prekážky po niekoľkých rokoch fungovania, je to na zamyslenie. Určite sú ľudia, ktorým naše služby nevyhovujú. Začínali sme od nuly na starších vozidlách, postupne sa snažíme náš autopark renovovať, kupujeme modernejšie mikrobusy. S pribúdajúcim časom sa komfort pre cestujúcich zvyšuje. Už uvažujeme aj o dlhších trasách do odľahlejších častí mesta. Mám pocit, že naše napredovanie začína niekomu prekážať. Pritom nechceme nič iné, len nech nás nechajú podnikať. Budeme zastavovať mimo zastávok v takej vzdialenosti, akú ukladá vyhláška a ľudia si budú môcť slobodne vybrať. Myslím, že takéto základné veci by nemal nikto odopierať nám ani cestujúcim,“ hovorí Vladimír Frkáň.

Skryť Vypnúť reklamu



Radnica oslovila
aj ministerstvo
Podľa slov hovorcu mesta Martin Jozefa Petráša sa magi-strát snaží zamedziť nadmernému čerpaniu prostriedkov z mestského rozpočtu, ktoré každoročne mesto na základe zmluvy ako objednávateľ hromadnej dopravy platí prevádzkovateľovi SAD Žilina.
„Preukázateľnú stratu, ktorá vzniká prevádzkovateľovi, hradí radnica zo svojho rozpočtu ako stratu vo verejnom záujme, pričom sa z roka na rok výrazne zvyšuje a veľkou mierou k tomu prispieva prevádzka tzv. striel. V prípade, ak by prevádzkovatelia striel poskytovali svoje služby v súlade s platnou legislatívou a férovo bez toho, aby neodčerpávali vo svoj prospech verejné financie, takúto službu by sme určite vítali. Budovanie, opravy a čistenie týchto zastávok je hradené z mestského rozpočtu. Je všeobecne známe a zdokumentované, že prevádzkovatelia striel stoja priamo na týchto zastávkach bez toho, aby im z toho vyplývali finančné záväzky, tie vznikajú mestu. Prevádzkovatelia striel si vyberajú najlukratívnejšie trasy a časy, častokrát idú priamo pred pravidelným spojom MHD. Do svojich vozidiel berú priamo zo zastávok ľudí čakajúcich na autobusy, teda platiacich zákazníkov, ktorí by svoju cestu absolvovali hromadnou dopravou. O prepravu osôb do okrajových mestských častí či v stratových časoch nejavia záujem. Takto priamo zvyšujú stratu, ktorá je hradená z mestského rozpočtu,“ tvrdí martinský hovorca.

Skryť Vypnúť reklamu



Preferujú bezpečnosť
Na základe vzniknutej situácie požiadalo mesto Martin Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR o stanovisko, na základe akých predpisov alebo akým spôsobom môže radnica regulovať prevádzkovanie vozidiel s obsaditeľnosťou do 9 miest. Odpoveď bola jednoznačná. „Využívanie zastávok pravidelnej autobusovej dopravy na vykonávanie prepravy vozidlami s celkovou obsaditeľnosťou nepresahujúcou 9 osôb, vrátane vodiča, nie je povolené,“ hovorí sa v stanovisku ministerstva.
Radnica sa bráni aj obvineniu, že zvýhodňuje jedného poskytovateľa služieb pravidelnej dopravy. „Faktom je, že k výkonu takejto služby je potrebná licencia, ktorú v našom regióne vlastní len SAD Žilina. Prevádzkovatelia striel potrebnú licenciu nemajú. K jej získaniu a udržaniu patrí napríklad poistenie, pravidelné školenia vodičov či periodické kontroly technického stavu autobusov, všetko sú to úkony spojené s nemalými investíciami. Jednoznačne pokladáme pravidelnú prepravu osôb poskytovanú SAD Žilina za bezpečnejší, pohodlnejší, legislatívne čistý a v konečnom dôsledku aj finančne efektívnejší spôsob prepravy osôb,“ konštatuje zástupca magistrátu.




Výzva na spoluprácu
Spomínané dôvody viedli mesto k osadeniu trvalého dopravného značenia v okolí zastávok MHD. „Projekt dopravného značenia vypracoval v súlade s platnou legislatívou dopravný inžinier. Následne ho schválilo OR OPZ ODI v Martine. Je zarážajúce, že aj napriek tomu, že cestná vyhláška zakazuje strelám zastavovať na vyznačených zastávkach a v určenej vzdialenosti pred a za nimi aj bez toho, aby tam bolo osadené zvislé značenie, robili tak a porušovali zákon. Niektorí cestujúci sa na nás obrátili aj so sťažnosťami, že v strelách im občas nevydali cestovné lístky, že prevážajú viac ako 9 cestujúcich a boli sme upozornení aj na prípad, keď pri vystupovaní zo strely a manipuláciou s dverami utrpel cestujúci zranenia vyžadujúce takmer mesačnú práceneschopnosť. Navrhujeme prevádzkovateľom striel, aby sa spojili, získali potrebnú licenciu a ponúkli mestu cenovo výhodnejšiu možnosť pravidelnej prepravy osôb,“ vyzýva Jozef Petráš.
roman Brezniak

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 34 216
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 209
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 775
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 225
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 184
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 671
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 019
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 752
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 702
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 579
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

V Turčianskych Tepliciach otvorila samospráva odberové miesto už vo štvrtok.

Odberové miesta na skríningové testovanie občanov na ochorenie covid-19 otvorili vo štvrtok v Turci samosprávy Turčianskych Teplíc a Turčeka, v Kláštore sa testuje od stredy.

18m
Aj napriek dištančnému vzdelávaniu má väčšina žiakov známok dostatok, polročné výkazy dostanú včas.

Väčšina žiakov ukončí prvý školský polrok včas. Niektorým študentom budú individuálne predlžovať polročnú klasifikáciu do konca marca.

4 h
Skalici sme podľahli na domácom ľade.

„Štyri góly nám na víťazstvo musia stačiť. Treba byť dôslednejší vzadu, to je najväčší problém,“ zdôraznil po prehre so Skalicou martinský kapitán Michal Murček.

21 h
Hlavná odborníčka ministerstva zdravotníctva SR pre epidemiológiu Henrieta Hudečková.

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

22 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

22 h

Nahnevaní bežkári sa už obrátili listom aj na vedenie obce Králiky, aby začalo konať.

20 h

Muža našli už bez známok života.

21. jan

Niektorým ľuďom sa nepáči, aké druhy stromov prievidzská samospráva sadila v rámci náhradnej výsadby. Preto pripravili petíciu.

21. jan

Už ste čítali?