Daniela žije v byte na Ľadovni s chorou mamou. Keď potrebovala vymeniť v malej chodbe a kuchyni linoleum, oslovila firmu zaoberajúcu sa murárskymi a obkladacími prácami z letáka, ktorý našla v poštovej schránke. Aby ju položenie novej keramickej dlažby vyšlo lacnejšie, privolila na platbu mimo faktúry. Teraz to však ľutuje.
Vraj ich dirigovala
Po vyše týždni majstri nechali po sebe neporiadok, zničenú zárubňu, ktorú poškodili pri zvesovaní dverí, a nedokončenú dlážku. „Pár dlaždíc sa vyberá, nie sú zašpárované a ani nezalištovali okraje,“ upresnila Daniela. Sťažovala sa teda majiteľovi firmy, ale ten jej namiesto práce vrátil z vopred zaplatenej ceny 16,6 eur (500 Sk) so slovami, aby si to dorobila sama. Nám cez telefón vysvetlil, že jeho majstri z nej boli zúfalí, nervózni a odmietli sa do jej bytu viackrát vrátiť. „Bolo to na psychiku. Správala sa drzo a odmerane, chlapov dirigovala a stále kontrolovala. Sťažovali sa mi, že to s ňou už nevydržia, aby som ich tam už neposielal,“ vysvetlil vedúci firmy z letáku, na ktorom niet názvu, adresy ani mena. Iba telefónne číslo a predmet podnikania.
Nalepili jej iný odtieň
Daniela trvá na tom, že ich bolo treba kontrolovať. „Mala som pocit, že to robia pridlho a dokonca nedokonale. Keď zvesovali dvere, zničili mi obklad okolo zárubne, zašpinili stenu a ani si nevšimli, že na zem pokladali pár kusov dlažby iného odtieňa. Bolo to dosť viditeľné. Musela som ich na to upozorniť. Pomaly som začala pochybovať o ich profesionalite. A keď som sa sťažovala na to, že sa mi pár dlaždíc vyberá, a oni ich odmietli opraviť, považovala som ich za neserióznych,“ vymenovala svoje podozrenie.
Majiteľ firmy sa mu bráni. „Máme za sebou dlhoročnú prax, robili sme oveľa väčšie priestory ako v jej byte, dokonca sme pracovali na zákazke ministerstva zdravotníctva v Liptovskom Mikuláši a zatiaľ sa nikto na našu prácu nesťažoval,“ argumentoval. Pripustil, že jeho zamestnanci sa dopustili chyby s odtieňom, ale nedošlo by k nej, keby si Daniela dala povedať. „Upozorňoval som ju, aby nekupovala lacnú dlažbu, lebo s ňou nemáme dobré skúsenosti. No chcela ušetriť. A tak to potom aj vyzerá. V balíku sa objavil iný odtieň, ktorý si naozaj chlapi nevšimli, ale opravili jej to. Aj to sa stáva... A ak jej nedržia kachličky, tak to je preto, že po nich jej mama behala, hoci sme jej prízvukovali, že musia dvadsaťštyri hodín schnúť,“ vysvetlil Martinčan.
Radšej som si mohla priplatiť!
Daniela jeho vysvetlenie nepovažuje za dostatočné a cíti sa byť poškodená. „Do hypermarketu ma zaviedli oni, ja som mala vybranú dlažbu v inom obchode, ale bol zatvorený. Dali sme si s mamou záležať a po dlážke sme nebehali. Práveže behali po nich oni, keď ich špárovali. A keby sa len vyberali... ale veď oni nie sú niektoré ani zašpárované! Ako to potom robili?“ ukázala nám na uvoľnené dlaždice uprostred chodby a kuchyne. Naozaj, akoby na ne zabudli... V obývačke na podlahe jej ostali okrajové lišty, ktoré si má nasadiť sama, v kuchyni pracovné náradie, zvyšky obkladu. A všade neporiadok. „Myslela som si, že si po sebe upracú a oni mi narobili ešte aj neporiadok, ktorý musím po nich upratovať. Kvôli nim musím nanovo maľovať steny, dať si opraviť na vlastné náklady zárubňu a dolepiť za nich uvoľnené obkladačky. Keby som vedela, že robia tak nečisto a neporiadne, radšej priplatím lepšiemu majstrovi,“ chytila sa za hlavu Daniela.
Radšej drahšie ako bez dokladov
Kamil Šamaj zo Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) v Žiline uviedol, že zákazníci mnohokrát riešia vykonanie práce či služby takpovediac za dobré slovo. Zákazník by mal podľa neho vždy trvať na doklade o zaplatení, lebo len na základe neho môže potom uplatňovať reklamáciu alebo postupovať inak. Ak tak neurobí, skomplikuje život iba sám sebe.
„V prvom rade by mal poškodený firmu písomne požiadať o reklamáciu. Ak neuspeje, môže sa obrátiť na SOI-ku, ale bez dokladu mu nemôžeme nič zaručiť. Ideálne je, ak sa podnikateľ k vykonanej práci prizná,“ vysvetlil Kamil Šamaj.
MIROSLAVA DÍREROVÁ