S otázkou, ako riešia situáciu so zamestnancami, sme sa obrátili na viacero väčších firiem v regióne. Vo väčšine z nich odmietli odpovedať. Oficiálne vyjadrenie sme získali od Vieny International, firmy Ecco, pred časom sme zverejnili aj stanovisko Volkswagenu a na agentúrach sa objavili aj informácie zo žilinskej Kie, ktorá zamestnáva aj Turčanov.Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny v Martine v súčasnosti nahlásili tri firmy, ktoré nechceli byť menované, hromadné prepúšťanie. O prácu by malo prísť podľa agentúry SITA 215 ľudí.
Na dva mesiace skrátia pracovný čas
Strojárska spoločnosť Viena International do konca januára prepustila 78 pracovníkov. Uprednostnili pri tom najmä tých, ktorí mohli ísť do starobného či predčasného dôchodku. Pri manželských pároch stratil prácu iba jeden z páru. Niektorým pracovníkom ponúkli možnosť rekvalifikácie, preradenia na inú pozíciu v rámci podniku, našli im prácu v iných spoločnostiach a zabezpečili im pomoc psychológa. S bývalými zamestnancami je vedenie Vieny stále v kontakte, v prípade zlepšenia situácie ich prijmú naspäť. Aby spoločnosť nemusela prikročiť k ďalšiemu prepúšťaniu, zamýšľa sa v týchto dňoch nad iným spôsobom – znížiť fond pracovného času.„Spoločnosť Viena International na dva mesiace skráti pracovný týždeň o dvadsať percent. Pri získaní náplne práce je pripravená okamžite nastúpiť na bežný pracovný režim,“ upresnil pre náš týždenník výkonný riaditeľ Eduard Šustr.
Automobilky vraj prepúšťať nebudú
Automobilový priemysel živí aj Turčanov, ktorí pracujú v žilinskej Kia Motors Slovakia. Svetová kríza ju zastihla dosť výrazne. Ako uviedol pre agentúru SITA hovorca spoločnosti Dušan Dvořák, minuloročný plán 200 tisíc áut sa znížil na 170 tisíc. Už začiatkom februára skrátila Kia zamestnancom denný pracovný čas z ôsmich na šesť hodín, uvažuje tiež prejsť na jednu výrobnú zmenu. Prepúšťanie hovorca nepotvrdil.
Automobilka Volkswagen prijala tzv. flexikonto. Člen každého tímu si plánovaným voľnom vytvára pri plnom zárobku mínusový zostatok na jeho flexikonte. Jeho mínusové konto bude neskôr vyrovnané nadčasovými hodinami. Okrem toho manažment na určitý čas vytvoril pre zamestnancov atraktívne finančné podmienky pri uzatvorení dohody o ukončení pracovného pomeru alebo poskytnutí dlhodobého neplateného voľna. Miriam Repiská z PR oddelenia ubezpečila, že automobilka v blízkej budúcnosti nebude znižovať stav zamestnancov.
V Eccu možno pozastavia výrobu
Isté opatrenia prijali aj v obuvníckej firme Ecco Slovakia. Generálny riaditeľ Poul Haugaard Petersen informoval, že oproti minulému roku pravdepodobne klesne výroba o 8 percent. „Neočakávame, že by sme znížili týždenný pracovný čas alebo pristúpili k hromadnému prepúšťaniu, avšak v súvislosti so znížením výroby musíme znížiť počet zamestnancov. Je tiež možné, že zastavíme na niekoľko dní výrobu,“ upresnil.
Šičky a tlačiari ostávajú doma dlhšie
Neoficiálne správy o situácii v ostatných podnikoch sa nám podarilo získať anonymne cez ich zamestnancov. Ako sa zdá, všetky spoločnosti sú v súčasnosti na jednej lodi. Potvrdila nám to aj šička z koštianskeho Trim Leadru. „Pracovný čas nám skrátili na 30 hodín týždenne, takže piatky máme voľné. Niektoré linky, ktoré šijú pre isté automobilky, sú však doma dlhšie. Napríklad šičky z Toyoty nepracujú už dva týždne,“ opísala situáciu tamojšia pracovníčka, ktorá sa zmienila aj o prepúšťaní.
„Na úrade práce je vraj nahlásených 100 zamestnancov, ale oficiálne nám to z vedenia nikto nepotvrdil,“ dodala.
Hospodárska kríza čiastočne zasiahla i tlačiarne. Aj martinská Neografia prichádza o zákazky. „Skrátili nám pracovný čas, piatky máme voľné. Ale minulý týždeň sme nemali prácu, takže sme ostali doma dlhšie,“ dozvedeli sme sa.
MIROSLAVA DÍREROVÁ