MARTIN. Viac ako polovica respondentov na Slovensku podľa výsledkov eurobarometra pozná tiesňové číslo 112 a 38 percent opýtaných vie, že toto číslo je možné použiť v rámci celej Únie. Na Slovensku vedia operátori reagovať po slovensky, anglicky, maďarsky, nemecky, rusky a poľsky.
Občania EÚ môžu od decembra 2008 zavolať záchrannú službu z akéhokoľvek miesta v Únii vďaka telefonátu na celoeurópske číslo tiesňového volania 112, a to bezplatne či už z pevnej siete alebo mobilného telefónu. Iba jeden zo štyroch Európanov však vie, že toto číslo, vďaka ktorému je možné zachrániť život, existuje aj v ostatných členských štátoch, a takmer traja z desiatich volajúcich na číslo 112 v krajine, ktorá nebola ich domovskou krajinou, sa stretli s jazykovými ťažkosťami. Komisia preto spoločne s Európskym parlamentom a Radou vyhlásila 11. február za Európsky deň čísla 112, aby tak zvýšila informovanosť o ňom a aby podnietila vnútroštátne orgány zabezpečiť pre jednotné číslo tiesňového volania v EÚ väčšiu mieru viacjazyčnosti.
„Európske číslo tiesňového volania 112 by už nemalo byť prísne stráženým tajomstvom Európy. Je to číslo, ktoré môže v prípade potreby využiť každý občan v tiesni. Je však neprijateľné, aby o existencii čísla 112 vedela len menej ako štvrtina obyvateľov, alebo aby cestujúcim volajúcim na číslo 112 bránili v komunikácii s tiesňovým operátorom jazykové problémy,“ vyhlásila Viviane Redingová, komisárka EÚ pre informačnú spoločnosť a médiá. „EÚ sa musí usilovať o bezpečnosť svojich 500 miliónov občanov tak intenzívne, ako sa pre nich snažila zaistiť možnosť slobodne cestovať vo všetkých 27 členských štátoch. Prvý Európsky deň čísla 112 mal byť signálom pre vnútroštátne orgány, ktoré musia zvýšiť počet jazykov používaných vo svojich strediskách tiesňového volania a posilniť informovanosť o tomto čísle.“
⋌(RS)