Utorok, 20. apríl, 2021 | Meniny má MarcelKrížovkyKrížovky
DO ZBERNÍ SA ĽUDIA ODVIEZLI A DOMOV IŠLI PEŠO

Prvá vlna šrotovného sa skončila, dotácia je fuč

Štátna dotácia na podporu predaja áut v súčasnosti už siahla na svoje dno. Možnosť finančnej pomoci pri kúpe nového auta využilo viac ako 15 tisíc ľudí. Vláda uvažuje o vyčlenení ďalších peňazí. Rada pre hospodársku krízu by o tom mala rokovať už tento tý

DIVIAKY. Zvýšený záujem o šrotovanie zaznamenala aj diviacka pobočka jednej z najväčších zberní druhotných surovín na Slovensku ŽP Eko Qelet. K 25. marcu im ľudia priviezli 70 áut, z toho až 50 ich bolo za posledné tri týždne pre tzv. šrotovné.
Vládu bude zaujímať DPH z predaných áut
Nárok na dotáciu z Ministerstva hospodárstva však už od 26. marca neplatí. „Upozorňujeme, že vozidlo odovzdané na spracovanie od 26. marca nemá nárok na dotáciu Ministerstva hospodárstva SR pri kúpe vozidla,“ oznamovali vo štvrtok ráno na stránke Združenia automobilového priemyslu (ZAP). Nárok na čerpanie dotácie budú mať len tí majitelia starých vozidiel, ktorí ich odovzdali autorizovanému spracovateľovi medzi 9. marcom a 25. marcom (vrátane) a majú vydané potvrdenie o prevzatí vozidla na spracovanie v elektronickom systéme eZAP. O vyčlenení ďalších prostriedkov na šrotovné by mala vláda rozhodnúť ešte v tomto týždni. Podľa odhadov rezortu hospodárstva malo byť ku dňu 26. marca zošrotovaných 22 130 áut, čo vo finančnom vyjadrení predstavuje výšku štátnej dotácie 33,2 mil. eur (1 mld. korún). Pri hodnotení prínosov a záporov štátneho opatrenia bude vládu najviac zaujímať výber dane z pridanej hodnoty z predaných áut. Potrebné je však zanalyzovať aj vek zošrotovaných áut, štruktúru a cenu nakúpených áut.
Staré škodovky už pomaly vymiznú z ciest
Diviacku pobočku vplyvom šrotovného zaplnili autá nielen z Turč. Teplíc a Martina, ale aj z Prievidze či Banskej Bystrice. „Najviac nám chodili z Prievidze, pretože tam mali čakacie lehoty aj štyri dni a obmedzený denný odber na desať áut. Ľudia boli ako besní za tým príspevkom. Dávali šrotovať aj pojazdné autá, ktorým na prvý pohľad nič nechýbalo,“ povedal vedúci diviackej prevádzky Dušan Feriančik.
Diviacka šrotovňa vraj denné obmedzenie príjmu áut nepo-trebovala,no množstvo zošrotovaných áut u nich vzrástlo asi 15-násobne oproti času do zavedenia šrotovného (t.j. do 9. marca). Denný limit mali desať áut, no výrazné problémy v tejto súvislosti nezaznamenali.
„Problém bol trochu s vystavením potvrdenia pre predajcov, čo trvalo dlhšie, pretože najskôr sa posielalo číslo karosérie do ezapu a až na základe ich potvrdenia sme mohli vydať tlačivo pre predajcu,“ povedal vedúci prevádzky v Diviakoch.
Väčšinou ľudia dávali šrotovať škodovky, ale aj autá značky Opel, Ford a Peugeot. Na štvrtok mala diviacka šrotovňa objednaných osem áut, ktoré už nemohli čerpať štátnu dotáciu. Elektronický systém bol však minulý štvrtok dočasne zatvorený aj pre spracovateľov. Pokračovania šrotovného sa možno dočkáme už začiatkom tohto týždňa.
Šrotovanie už nie je výhodné
Podľa Dušana Feriančika sú v súčasnosti šrotovne v slepej uličke. Šrotu je veľa, ale odbyt takmer žiadny. „Za každé odovzdané staré vozidlo musíme vyplatiť jeho majiteľovi štátny príspevok 33,19 € (1 000 Sk). My sme však len autorizované zberateľské miesto, autá odvážame do autorizovaného spracovateľského miesta do Hliníka nad Hronom. Naše náklady na spracovanie každého auta sú okolo 80 € (2 410 Sk), ktoré sa nám už nevrátia. Okrem toho, šrot teraz nikto neberie. Jediný odberateľ sú Železiarne Podbrezová, tí ešte teraz robia aspoň minimálny odber,“ poukázal vedúci prevádzky na nedostatky štátnej dotácie.
Prežitie firmy zabezpečuje tak len nadobudnutá finančná rezerva a Železiarne v Podbrezovej. Firma prešla aj na opatrenia, ktorými znížila svoje prevádzkové náklady, t.j. skrátením pracovného času na šesť hodín či redukovanie množstva zamestnancov.
JANA KOVALČÍKOVÁ

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investovanie sa tento rok oplatí
  2. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  3. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  4. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  5. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  6. Veľká jarná súťaž o cestu do Ománu
  7. Flexibilita, nedielna súčasť činnosti logistického providera
  8. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  9. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  10. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  1. Kúpele Sliač sa pripravujú na liečbu post- Covidových pacientov
  2. BILLA rodičom radí, ako deťom pripraviť výživnú desiatu
  3. Investovanie sa tento rok oplatí
  4. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  5. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  6. V COOP Jednote aj počas pandémie vybavíte všetko
  7. DPDgroup zanalyzovala správanie zákazníkov počas pandémie
  8. Čo bude v 2021 inak pri stavebnom povolení pre domy
  9. Konečne! PLANEO Elektro opäť otvára predajne
  10. Nech trénujete kdekoľvek, nikdy nešportujete sami
  1. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 23 988
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 22 095
  3. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 9 080
  4. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 528
  5. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 8 520
  6. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 8 050
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 788
  8. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 7 775
  9. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 7 757
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 7 666
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Martinskej ofenzíve nevyšlo podľa predstáv najmä semifinále.

Po defenzíve sme oznámkovali aj útočníkov. Hráčov sme hodnotili známkami od 1 do 10, princípom čím vyššia známka, tým lepší výkon. Do úvahy sme brali len vystúpenia hokejistov v štvrťfinálových a semifinálových zápasoch tohtoročného play-off.

5 h
Literárny historik, kritik a prozaik Tomáš Winkler.

Až na roky normalizácie po celý život pôsobil v Matici slovenskej v Martine.

11 h
Majiteľka obchodíku s oblečením v centre mesta 
sa už teší na zákazníkov.

Malí a strední podnikatelia ťažké časy prežili aj vďaka ústretovosti a pomoci nielen zo strany zákazníkov, ale aj svojich najbližších či majiteľov budov, v ktorých majú prenajaté priestory.

13 h
Defenzíva fingovala v play off solídne, no stačilo to len na postup do semifinále.

Hráčov sme hodnotili známkami od 1 do 10, princípom čím vyššia známka, tým lepší výkon. Do úvahy sme brali len vystúpenia hokejistov v štvrťfinálových a semifinálových zápasoch tohtoročného play-off. Dnes prinášame hodnotenie brankára a obrancov.

19. apr

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Africký mor ošípaných hlásia v Banskobystrickom kraji z Rimavskej Soboty, Veľkého Krtíša, Revúcej, Detvy aj Zvolena.

19. apr

Martin Spano, rodák z Čaky.

16. apr

Polícia auto sprevádzala až do nemocnice.

12 h

Spáčil zažil ligovú premiéru. Bez zmluvy.

19. apr

Už ste čítali?