Aj Turiec ovládla na začiatku minulého týždňa šrotománia. Ľudia vystávali pred výkupňami áut niekoľkohodinové rady, ale zástupcovia firiem tvrdia, že sa správali disciplinovane. Možno tomu pomohol aj fakt, že v Turci si pre nich nevymysleli nezákonné poplatky.
V hre boli aj periny
Manželia Kollárovci z Martina zamierili pred autošrotovňu, ktorá sídli vo Vrútkach, už v pondelok ráno. Hneď pri príchode im bolo jasné, že si budú musieť vystáť poriadny rad. Pred bránami firmy sa totiž nachádzala takmer stovka áut, pripravených na zošrotovanie.
„Asi to tu vzdáme a pôjdeme sa pozrieť do Martina, tam šrotujú tiež. Neviem si predstaviť, ako dlho by sme tu museli stáť, kým by na nás prišiel rad. V prvom kole som váhal, či auto zošrotovať. Keď rodina rozhodla, že ideme do toho, už bolo neskoro. Preto sme v druhom kole prišli hneď prvý deň skoro ráno, no takýto nápor nás prekvapil. Dokonca úplne vpredu stáli autá, v ktorých som zazrel periny. Tí ľudia sem prišli zrejme už deň skôr, aby tu prenocovali,“ nestačí sa čudovať jeden z mnohých záujemcov o šrotovné.
Nekonečné šestnásťhodinové šichty
Pracovníci šrotovísk zažili v minulom týždni poriadny nápor. Mnohí z nich v práci trávili podstatnú časť dňa.
„Ešte sme nestačili poriadne uzavrieť ani prvé kolo šrotovného a už nám pred bránami stáli záujemcovia o druhé. Nie je jednoduché pripraviť firmu na takýto nápor. Niektorí zostávame v práci aj šestnásť hodín. Počas prvých dvoch dní druhého kola sme vybavili približne dvesto ľudí. Pred bránami firmy monitoruje situáciu bezpečnostná služba, ktorá môže riešiť prípadné problémy. Zatiaľ sú však všetci disciplinovaní. Normálne vyplácame recyklačný príspevok, nerobíme žiadne poradovníky ani nevyberáme nezmyselné poplatky. Záujem bol síce veľký, no ľudia pred našimi bránami určite nenocovali. Bolo tu pár jednotlivcov, ktorí doniesli auto o deň skôr. Odstavili ho pred našou firmou a ráno mali lepšie poradie,“ hovorí Jana Antošová, generálna riaditeľka ŽOS EKO Vrútky.
Chodili aj Prievidžania
Spoločnosť ŽP EKO QELET má jednu zo svojich pobočiek aj v Martine. Aj na tomto pracovisku sa podarilo nápor ľudí zvládnuť.
„Počas prvého dňa sme vybavili štyridsaťdva klientov a o deň neskôr tridsaťštyri. V stredu ráno stálo pred našimi bránami asi desať áut a ďalšie prichádzali postupne počas dňa. Fronty sa u nás netvorili, ľudí sme vybavovali priebežne, dá sa povedať, že záujem postupne slabol,“ tvrdí vedúci martinskej prevádzky Jozef Krško.
Aj jeho kolega v Diviakoch, kde má sídlo ďalšia zberňa firmy ŽP EKO QELET, zažil ťažšie dni ako obvykle. „Počas prvých dvoch dní druhého kola šrotovného sme prijali takmer deväťdesiat áut. Niektoré dni sme zostali v práci až do 21. h. Kým človek všetko zosumarizuje a vypíše potrebné doklady, zrazu zistí, že vonku je už tma. Inak všetko prebieha hladko, dokonca k nám chodia ľudia až z Prievidze. Tam je údajne strašný nápor a tak sa im oplatí doviesť auto až sem,“ dodáva vedúci šrotoviska v Diviakoch Dušan Feriančik.
(RB)