Spoznali sa ešte za „minulého režimu“ Ivan Bílý práve skončil štúdium v Prahe a Palo Choma pôsobil v tom čase
v Martine. Po „zamatovej“ začali spolupracovať, čo pretrvalo dodnes. Od 90. rokov získali rôzne ocenenia, najmä v oblasti knižného dizajnu (Najkrajšie knihy Slovenska). O úskaliach a víziách grafického dizajnéra viac Ivan Bílý a Pavel Choma.
Začiatkom 90.rokov ste si
otvorili vlastné grafické štúdio. Akými zmenami ste za posledných dvadsať rokov museli prejsť?
PCH: Bolo to zložité obdobie. Potreba našej práce sa objavila relatívne neskoro, ľudia ju vnímali ako okrajovú. Užívatelia nevedeli, že grafický návrh je tiež práca a nepoznali jej rozsah. Dnes je už situácia trochu lepšia.
Ako sa zmenila práca grafika a grafického dizajnéra nástupom digitalizácie?
PCH: Urýchlil sa čas a my sme museli skrátiť tvorivé procesy na minimum. Na druhej strane sa úmerne zvýšila rýchlosť techniky. Ešte stále sa však cítim byť rýchlejší ako to dokáže ona.
IB: Ak som chcel pri tejto práci ostať, musel som „nasadnúť na vlak“. Predal som byt a kúpil si prvý počítač.
Čo v súčasnosti znamená byť grafickým dizajnérom?
PCH: Dve veci. Jedna je komercia. Tá predstavuje vysoko racionálnu odbornú činnosť a neustály vývoj. Na druhej strane máme záujem vyjadriť určité osobné posolstvá bez ohľadu na to, že si to u mňa nikto nikdy neobjedná.
IB: Grafický dizajnér dnes musí mať okrem základného technologického vybavenia aj zodpovedajúce vzdelanie, resp. skúsenosti. Relatívne jednoduchou dostupnosťou realizácie po nástupe technológií sa totiž kvalita grafického dizajnu devalvovala. Kto mal počítač, mohol robiť grafický dizajn. Kvalita často ostala na úrovni schopností počítačov a skomplikovalo to život skutočným odborníkom.
Súčasný človek žije v silne vizualizovanom svete. Aká je realita a aká ideálna predstava grafického dizajnéra o kvalite marketingových produktov okolo nás?
IB: Grafický dizajn je úžitkové umenie. Je dobre, keď sa darí držať ho v tejto polohe, pretože významným spôsobom ovplyvňuje naše „životné prostredie“, ktoré v konečnom dôsledku vychováva a „nastavuje latku“ pre budúcnosť.
PCH: Páči sa mi riešenie, ktoré je využívané na Masarykovej univerzite v Zlíne. Marketing je spojený priamo s výtvarnými činnosťami a budúci marketingoví odborníci si tak ohmatajú, čo je to výtvarná práca, a môžu si tak lepšie vytypovať výtvarníka na spoluprácu, správne postaviť úlohu a výsledok dokázať aj vyhodnotiť.
Ľudia majú často naivné predstavy o umeleckej tvorbe ako o momente „nakopnutia múzou“...
IB: Moja inšpirácia neprichádza od múzy, ale je vecou vnútornej potreby niečo povedať, odkázať alebo nadviazať kontakt. Trochu iná je poloha v práci na objednávku. Tam na inšpiráciu čakať nemôžem, pretože by som sa nemusel dočkať výplaty. Výsledok je častokrát kompromis, ale je na výtvarníkovi, aby nadstavil alebo udržal kvalitu.
PCH: Dnešný svet grafického dizajnu je racionálny, praktický, má svoje pevné zásady. Táto činnosť si vyžaduje veľa času, ochoty a schopnosti spolupracovať.
Výstava v Turčianskej galérii má niekoľko rozmerov. Čo považujete za jej najvýraznejšie posolstvo?
IB: Vystavujem po desiatich rokoch, takže po dlhom čase som sa mohol znova venovať práci nezávislej od objednávky. Spoločná výstava s Palom Chomom je pre mňa vyvrcholením našej spolupráce, pretože aj keď som ho začal vekom a hádam aj skúsenosťami „dobiehať“, je pre mňa stále umelecky prekvapivý a inšpirujúci a som poctený, že môžem ukázať svoju prácu
v spoločnej inštalácii.
PCH: Nadviazal som na základný koncept, s ktorým prišiel Ivan
Bílý. Pristupoval som k tomu uvedomujúc si martinské prostredie s rozvinutým školstvom a prítomnosť základnej aj strednej umeleckej školy. Mám záu-
jem osloviť čo najviac týchto študentov, ale aj ostatných mla-
dých ľudí. Očakávam ich aktivitu. Tvorivý dialóg s nimi by im mal osvetliť metódy práce grafického dizajnéra. Teším sa na to a som zvedavý, či sa nám to podarí.
SILVIA RAJČANOVÁ
O výstave
Výstava ANO+HKPFTSLXJIVC je inštalovaná aj pri príležitosti životného jubilea jedného z autorov – Ivana Bílýho. Obaja grafickí dizajnéri sa na nej predstavujú so svojou najnovšou tvorbou. Hravou formou ponúkajú prácu s typografiou a písmom, ktoré rôznym spôsobom modifikujú. Výstava prejde od svojho otvorenia k ukončeniu zmenami prostredníctvom ďalších tvorivých zásahov. Jej derniéra sa uskutoční 26. júna o 17. h v Turčianskej galérii.