VRÚTKY, STREČNO. Ak sa v týchto dňoch vydáte autom do neďalekej Žiliny, pokojne sa môže stať, že na ceste strávite dve, v horšom prípade aj tri hodiny. Cesta medzi Strečnom a Vrútkami je totiž pre rozširovanie a obnovu asfaltového krytu vozovky čiastočne uzavretá. Doprava je v niektorých úsekoch presmerovaná do jedného jazdného pruhu.
Dlhé minúty bez pohnutia
Takmer každý, kto v týchto dňoch prechádza popod Strečno, „príde“ o pár rokov života. Na turčianskej strane sa kolóny začínajú tvoriť už pod Partizánskym cintorínom v Priekope. U susedov v Žiline je situácia podobná. Peter Žilák je z Košíc a služobné povinnosti ho na niekoľko dní donútili odísť do Olomouca. Keď sa vydal na spiatočnú cestu, o dopravnom obmedzení pod Strečnom nevedel. „Niečo vyše pol hodiny stála kolóna na mieste a ani o milimeter sa nepohla. Myslel som, že na mieste, kde ukladajú nový asfalt, bude čulý pracovný ruch. Boli tam však len dva valce a ani pracovné tempo sa mi ne-zdalo príliš vysoké. Na takomto frekventovanom úseku by som očakával oveľa vyššie nasadenie,“ s údivom v hlase hodnotí situáciu Východoslovák.
Dve hodiny sú málo
Štyridsaťročný Jozef Kmeť cestuje s celou rodinou na západné Slovensko za známymi. On o obmedzeniach vedel, ale napriek tomu sa rozhodol ísť popod Strečno.
„Tento región príliš nepoznám, pretože tadiaľto prechádzame raz možno dva-krát za rok. Moji priatelia, ktorí sa tu lepšie vyznajú, mi spomínali nejaké obchádzky. Nechcem však riskovať, že zablúdime a nakoniec stratíme ešte viac času a nervov, ako keď budeme stáť v kolóne,“ hovorí ďalší vodič z východu republiky.
Dvadsaťtriročný Norbert je z Martina a v neďalekej Žiline pracuje. „Aj keď mi to príliš nevoňalo, do roboty som dnes musel ísť autom. Zavčasu ráno bolo všetko v poriadku, pretože premávka nebola ešte taká hustá. Na cestu domov som sa vydal pred štvrtou, keďže mám v Martine o šiestej niečo dohodnuté. Už teraz môžem povedať, že vyše dvojhodinový limit na návrat je príliš krátky,“ pridáva svoj po-streh mladý vodič.
Tri pruhy zvýšia bezpečnosť
Na úsekoch, kde sa obnovuje asfaltový kryt vozovky, je doprava presmerovaná do jedného jazdného pruhu. Polícia sa snaží púšťať autá z jednotlivých smerov zhruba v polhodinových intervaloch.
„Situácia je zložitá, ale myslím si, že sa nám ju darí zvládať. Niektorí vodiči sú však stále nedisciplinovaní a sťažujú robotu nielen nám, ale aj pracovníkom Slovenskej správy ciest. Aj ich zásluhou sú čakacie lehoty o niečo dlhšie. Zdá sa, že ľudia príliš nevyužívajú obchádzkové trasy cez Terchovú a Fačkovské sedlo, pretože kolóny sú takmer každý deň rovnako dlhé,“ tvrdí Jozef Tomana, riaditeľ Okresného riaditeľstva PZ V Martine.
Pod Strečnom pracujú ľudia zo Slovenskej správy ciest. Ako nám povedal vedúci stavby Branislav Rička, všetko by malo byť hotové najneskôr do 10. júla.
„Je to oficiálny termín, ale robíme všetko pre to, aby sa popod Strečno mohlo jazdiť už aj skôr. Na cestu položíme nový koberec a v dvoch medziúsekoch sa vozovka rozšíri na tri jazdné pruhy. Prvý z nich má dĺžku 4,1 km a druhý 2,9 km. Tieto úpravy zvýšia priepustnosť a bezpečnosť úseku a aj komfort cestovania,“ dopĺňa Branislav Rička. (RB)