zmeniť v učení, aby dosiahol lepší prospech na konci školského roka?
Nora, Turčianske Teplice
Radí: Mária Vantarová, psychologička z Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny v Martine
Nora,
skúsme sa na to pozrieť z niekoľkých hľadísk. Dôležité je, aby si našiel vlastný optimálny denný rytmus, kedy sa mu učí najľahšie. Možno ste aj sama na sebe pozorovali, že krivka ľudskej výkonnosti je medzi 13. a 14. hodinou minimálna. Stúpa okolo 16. hodiny, čo možno považovať za vhodný čas na prípravu do školy. Večerné učenie je sprevádzané únavou a celkovým vyčerpaním. Rovnako treba zohľadniť miesto, okolnosti a samotný spôsob učenia. Niektorí odborníci tvrdia, že je lepšie mať stabilné miesto, ktoré nabudí študenta na učenie, iní zase tvrdia, že vhodnejšie je miesto striedať, aby u neho nevzbudzovalo nechuť a hrôzu z učenia. Začínať by mal v dobre vyvetranej miestnosti s najťažším predmetom. Text si farebne podčiarkovať. Učiť sa nahlas. Nachádzať v texte logické súvislosti a nesnažiť sa učiť od slova doslova. Predmety prestriedať. Jeho obľúbená hudba môže pôsobiť rušivo, pretože delí pozornosť. Neodporúča sa ani počúvanie rádia, pretože pri hovorenom slove je takmer nemožné sústrediť sa na učenie. Iné je to už pri opakovaní. Hudba v pozadí je vítaným stimulom. Študent si tak trénuje podávanie výkonu v prostredí reality. Z hľadiska psychohygieny je dôležité , aby sa neučil v kuse viac ako 90 minút. Všeobecne platí, že pridlhá práca spôsobuje pokles výkonnosti, pridlhá prestávka zas stratu koncentrácie. Nič nepokazí, keď počas učenia bude mať pri sebe dostatok tekutín a hlavne chuť do toho podstatného.