Niektorým Martinčanom sa nepáči spoplatnenie parkovania na sídliskách. Dušan Zachar zo Záturčia napísal v tejto súvislosti list vedeniu mesta. Odpoveď, ktorú dostal, ho však neuspokojila.
MARTIN. Mestské zastupiteľstvo v Martine ešte koncom minulého roku schválilo dodatok VZN, podľa ktorého si občan mesta môže prenajať miesto na parkovanie pred svojím panelákom. Ak sa rozhodne pre túto alternatívu, zaplatí ročne 180 eur. Niektorí ľudia však už od prvého apríla, keď vstúpil dodatok do platnosti, pochybujú o jeho zmysluplnosti.
Vzniká nerovnosť šancí
Patrí medzi nich aj Dušan Zachar zo Záturčia. Spôsob, ktorý radnica zvolila na riešenie kritickej situácie s parkovaním, sa mu nepozdáva z viacerých dôvodov. „Človek si nemôže sám zvoliť vyhovujúce miesto, jednoducho mu bude pridelené. Vzhľadom na skutočnosť, že parkovacích miest je nedostatok a za poplatok sa môže prenajať len 50% plôch pred panelákom, vznikne situácia, že niektorým záujemcom sa miesto neujde. Tým sa hneď od začiatku vytvára nerovnosť šancí. Môže dôjsť aj k narušovaniu susedských vzťahov medzi „rovnými a rovnejšími." Navyše, všetci ľudia by mali mať nárok rovnako a bezplatne využívať verejné komunikácie." nahlas vyslovuje svoj názor obyvateľ Záturčia.
Poplatky zbytočne terorizujú ľudí
Napísal o tom aj martinskej radnici kritický list. „Odpoveď naň som síce dostal, no obsahovala predovšetkým štatistické údaje na podporu legitímnosti spoplatnenia parkovania na sídliskách. Riešenia podstaty problému sa podľa mňa nedotkla," tvrdí nespokojný Martinčan a zaujíma ho ešte jedna vec. „V prvej odpovedi mesto uvádza, že finančné prostriedky naakumulované takýmto spôsobom budú využité na budovanie nových parkovacích miest. Preto som sa zaujímal o to, či existuje kontrola ich viazanosti. A práve na túto otázku mi v druhej odpovedi nebola daná odpoveď." Podľa jeho ďalších slov netreba ľudí terorizovať zbytočnými poplatkami, ale pozrieť sa na celý problém z inej strany. „Pred panelákom by nemali stáť služobné autá z ešpezetkami od výmyslu sveta. Nech sa na mňa nikto nehnevá, ale ich parkovanie by si mali vyriešiť samotné firmy, veď ani ich cestná daň neostáva v našom meste. Nie je žiaduce, ak sa parkoviská pred obytnými domami premieňali na garážové dvory firiem," myslí si Dušan Zachar a dodáva: „Možno by na odstránenie nežiaducej blokácie parkovacích miest prispela aj dôslednejšia kontrola nároku miest pre osoby ZŤP."
Pravidlá sú pre všetkých rovnaké
Radnica je presvedčená, že pravidlá pre získanie parkovania pred panelákom sú pre všetkých rovnaké. Na začiatku boli jasne určené a zverejnené a nemenia sa. „Dopyt je uspokojovaný v poradí, v akom boli žiadosti prijaté. Jednoducho povedané, kto zareaguje a požiada skôr, ten uspeje. Zdôrazňujem, že tento model bol prijatý preto, aby mesto mohlo použiť každoročne väčší balík financií na budovanie nových parkovacích miest. Zložitý problém by tak mohol byť v konečnom dôsledku vyriešený rýchlejšie," tvrdí Jozef Petráš, hovorca mesta Martin. Každé vyznačené miesto na parkovanie je určené po dohode so žiadateľom. Podmienkou je, aby parkovacia plocha bola pred domom prenajímateľa. „Pri každom bytovom dome zároveň dochádza k združovaniu týchto miest. Dôvodom je hlavne šetrenie financií a zimná údržba. Ak by sme miesta nezdružovali, náklady na ich vybudovanie by výrazne vzrástli a ich údržba počas zimy by v takomto labyrinte bola takmer nemožná," vysvetľuje zamestnanec mesta.
Parkovisko nie je verejná komunikácia
Záujmom mesta je podľa slov hovorcu v spolupráci s poslancami určovať jasné pravidlá na používanie a rozširovanie parkovacích plôch. „Parkoviská nie sú verejnou komunikáciou. Sú budované na pozemkoch mesta a financované z jeho rozpočtu. Snažíme sa podmienky určovať tak, aby bol verejný záujem chránený rovnomerne na celom území mesta." Ubezpečuje ďalej, že celý model parkovania pred panelákom je schválený a vytvorený tak, aby získané financie boli použité len na výstavbu nových parkovísk.