MARTIN. Ministerstvo školstva minulý rok zaviedlo nové učebné plány, s ktorými však staré učebnice nekorešpondujú. Učivo z jednotlivých predmetov je zoradené celkom inak. Žiaci niečo opakujú z predošlých ročníkov, niečo berú z nasledujúcich, niečo celkom vynechali, čosi majú navyše. Toto všetko majú na jednom mieste nájsť v nových učebniciach, ktoré však stále školám neprišli. Učitelia si musia podklady ku každému učivu hľadať sami.
Denník Sme uviedol, že reformné ročníky základných škôl - druháci, piataci a šiestaci majú do konca októbra dostať dokopy tridsať nových učebníc a prvé dva ročníky gymnázií deväť. Riaditelia priznávajú, že knihy postupne prichádzajú, ale je ich žalostne málo.
Riaditeľka Spojenej školy - Gymnázia Mikuláša Galandu v Turčianskych Tepliciach Lenka Mihalicová povedala, že z nových učebníc zatiaľ dostali len fyziky a slovenský jazyk. Ostatné učebnice netrpezlivo očakávajú, no na situáciu dokážu pohotovo reagovať. „Gymnáziá mali doteraz s učebnicami vždy problémy. Pre osemročné štúdium prakticky nikdy neexistovali a žiaci používali učebnice ZŠ alebo štvorročného štúdia. Málokedy prišli načas, prípadne ich neprišlo dostatok. Na našej škole boli učitelia naučení, že zabezpečiť si učebné materiály a pomôcky je len na ich pleciach. Zároveň aj žiakov vedieme k samostatnosti, aby sme neskĺzli k memorovaniu a celohodinovému diktovaniu poznámok," vysvetlila.
Na základných školách sa však o samostatnosti a diktovaní rozsiahlych poznámok žiakom hovoriť nedá. Tí učebnice potrebujú. Krpelianska základná škola dostala pre druhákov vlastivedy, piatakov hudobnú a občiansku výchovu s biológiou a naposledy prišli šiestakom geografie. Ostatok musia znova objednať.
ZŠ. A. Stodolu v Záturčí z uvedených tridsať učebníc stále chýba dvadsaťtri. „Na výchovách sa bez učebníc zaobídeme, ale na hlavných predmetoch, ako je slovenský jazyk a matematika ich potrebujeme," vysvetlila riaditeľka Juliana Nedbalcová.
O učebnice sa začali zaujímať aj rodičia žiakov tejto školy, ktorým nie sú ľahostajné spôsob a kvalita výučby. Preto sa rodičovské združenie rozhodlo zakúpiť dve kopírky a náhradné náplne, na ktorých učiteľky rozmnožujú pre žiakov príklady, poznámky i zadania na domáce úlohy.
Učiteľky stále môžu používať staré učebnice. Tam však nájdu len časť z toho, čo majú predpísané po novom učiť. „Už mesiac opakujeme s piatakmi druhácke, tretiacke a štvrtácke príklady, čo v piatackej knihe nie je. Všetky príklady si musím zostaviť každý večer doma a to tak, aby sme mali čo robiť celú hodinu. Okrem toho sme prišli o polovicu učebníc, pretože šiestaci ich potrebovali pri opakovaní. V každej lavici je preto jedna učebnica, ktorá ostáva v škole, takže deti sa nemajú doma z čoho učiť," vysvetlila Silvia Kocnárová, učiteľka matematiky zo záturčianskej školy.
Ani žiakom zo Záturčia tento spôsob učenia veľmi nevyhovuje. „Pani učiteľka nám píše príklady na tabuľu, alebo nám ich niekedy na domácu diktuje, čo len zdržuje," posťažovala si piatačka Sabína Boháčiková. Jej spolužiak Tomáš Červeň to vidí trošku pozitívnejšie: „Vraj sa máme všetko naučiť v škole, nie doma. Myslím, že sa to tak aj celkom dá. Aj domácich úloh dostávame menej, lebo učebnice z matematiky domov nenosíme. Aspoň máme doma viac času na kamarátov," zasmial sa.
Hoci do škôl knihy neprišli, neznamená to, že deti majú o to ľahšie aktovky. „Máme dosť starších učebníc. Na niektoré predmety robíme veľa projektov, takže máme stále tašky plné," opísala Kristínka Pročková. Niektoré deti by však uvítali, keby nemuseli mať učebnice žiadne.