MARTIN. Podľa dokumentácie, ktorú nám ukázal Stanislav Tuna, súčasný predseda bytového domu na Ulici F. Štefunku, problémy začali ešte v novembri 2006. Strecha zatekala najmä pri strojovniach výťahov vo všetkých vchodoch a vytvárala sa tam plieseň. Závada už bola predtým dvakrát odstraňovaná, napriek tomu sa zatekanie stále objavovalo. Správcom paneláku je Okresné stavebné bytové družstvo v Martine, ktoré podpísalo aj zmluvu s dodávateľom stavby.
Zle vykonaná práca
Na konci novembra vykonal zástupca firmy MT Primstav, ktorá mala závady odstrániť a spoločne s vtedajším predsedom panelového domu obhliadku reklamovaných nedostatkov.
„Konštatovalo sa pritom, že zatekanie cez strechu popri strojovniach vo všetkých vchodoch je spôsobené nedostatočnou izoláciou stykov a strecha preteká na viacerých miestach aj mimo týchto spojov. Navyše krov strechy je napadnutý pliesňou. Prítomní sa dohodli, že dodávateľ prelepí styky na tečúcich miestach a opraví zatečené miesta. Po zlikvidovaní príčin zatekania odstráni plieseň a následne vykoná protiplesňový náter. Závady sa mali odstrániť do 30. 4. 2007," píše sa v zápise, ktorého znenie potvrdili podpisom obidve strany.
Na odstránení nedostatkov sa síce robilo, no vtedajší zástupca nájomníkov nebol po ukončení prác spokojný s ich kvalitou a preto nepodpísal záverečný protokol.
Nekonečný príbeh
Smutný príbeh mal pokračovanie v septembri 2008, keď odborné stanovisko k závadám na bytovom dome poskytla M. Hanusrichterová, architektka firmy PTI Martin. Vlastníci nahlásili zatekanie z dažďového odkvapu, zatekanie pri výťahovej šachte a problémy tepelnej izolácie v podstrešnom priestore. Po obhliadke podkrovia bytového domu a zistení aktuálneho stavu navrhla projektantka riešenia. „Treba dôsledne pretesniť spoje oplechovaní stien výťahových šácht, správnejšia by bola výmena oplechovaní. Rohože izolácie je potrebné prichytiť k okraju ostrešia a doplniť chýbajúce kusy. Zatekanie po oknách bolo už odstránené," uvádza sa v odbornom stanovisku.
Nepodarená strecha však hnevala aj naďalej. Na zatiaľ poslednej reklamácii sa dočítame, že bola podaná 4. februára 2009. Píše sa v nej, že strecha sústavne plesnie, napriek opakovaným opravám. Naposledy v roku 2008.
„Hovorili nám, že strecha je zle vetraná a preto sa tu vytvára pleseň. No v odbornom stanovisku projektantky je napísaný pravý opak. Reklamáciu sme podali ešte začiatkom tohto roka. Od toho času sa veci nepohli ani o milimeter," tvrdí Stanislav Tuna.
Nedobytný hrad
O priebehu reklamácie sa bol viackrát informovať aj na OSBD V Martine, ktoré je správcom ich paneláku. „Na reklamačnom mi potvrdili, že našu žiadosť evidujú ako neuzavretú. Potom som sa objednal u riaditeľa. Ten mi oznámil, že hovoril s dodávateľom. Bola streda a dostal som prísľub, že ďalší pondelok začnú práce. Náš rozhovor sa odohral niekedy na jar tohto roku," spomína predseda domu.
Potom sa dlhšie nič nedialo a tak zašiel na bytové družstvo znovu. „Po ďalšom stretnutí s riaditeľom mi volal zamestnanec Primstavu. Keď som mu vysvetlil, o čo ide, povedal, že sa musí dohodnúť s riaditeľom bytového družstva a svojim šéfom. Sľúbil, že sa ozve do dvoch dní. Nevolal, tak som to skúsil ja, no telefón mi už nezodvihol. Nezostalo mi nič iné len opäť skúsiť šťastie na OSBD. Za dvere riaditeľovej kancelárie ma však už nepustili. Neviem, čo si mám o tom myslieť," neveriacky krúti hlavou Stanislav Tuna.
S riaditeľom OSBD V Martine sme sa pokúšali spojiť aj my. Žiaľ ani naša dvojtýždňová snaha ovocie nepriniesla.