Britskí vedci objavili perfektnú výhovorku pre prejedanie sa: je to dané mozgom.
Výskum, o ktorom informoval britský denník The Guardian, poskytuje nielen dôkaz o tom, že niektorí ľudia sú zvlášť citliví na obrázky jedla. Vysvetľujú tiež silu reklamy na potraviny.
Vedci už skôr vedeli, že existuje istý povahový rys, ktorý núti ľudí k odmeňovaniu sa a hľadaniu príjemných pôžitkov, vrátane jedla. Tento rys sa u niektorých konzumentov prejavuje výraznejšie a u niektorých menej. Tento rozdiel sa nazýva vyššia alebo nižšia „citlivosť na odmenu".
Britskí vedci však teraz zistili, ako si vzťah k jedlu „preberie" mozog. U jednotlivcov s vyššou citlivosťou na odmenu sa dokázala vyššia aktivita v mozgu v piatich kľúčových oblastiach, ktoré sa podieľajú na motivácii alebo túžbe po odmene. K tejto vyššej aktivite dochádza, keď sa dotyčný napríklad len pozrie na obrázok s lákavým jedlom.
Vedci vo svojom výskume využili tzv. magnetickú rezonanciu, vďaka ktorej mohli pozorovať mozgovú aktivitu dvanástich mužov a žien. Tým predložili snímky rôznych jedál - od chutného čokoládového dezertu po neutrálnu brokolicu až po nechutne vyzerajúce zhnité mäso. Účastníci výskumu potom ešte vyplnili dotazník a vedci vyhodnotili ich citlivosť na odmenu. Ukázalo sa, že pri obrázkoch chutnej stravy bola u ľudí s vyššou citlivosťou na odmenu až dvakrát intenzívnejšia aktivita mozgu v piatich oblastiach nervovej siete. „To čiastočne vysvetľuje, prečo niektorí ľudia majú tendenciu k prejedaniu sa," uviedol vedúci výskumu John Beaver.