no aj tým, že v ňom vznikla krásna galéria. O tom, prečo vznikla a prečo práve v Národnom dome - to je prvá otázka, ktorú sme položili scénografovi SKD Jozefovi Cillerovi.
- Martinský Národný dom je jedinečný azákladný kultúrny apolitický fenomén našej histórie. Vtomto dome sa etablovali základné bunky slovenského vedomia aslovenskej kultúrny. Keď si zrekapitulujeme, čo všetko sa na tomto ostrove pokladov intelektuálneho ľudského myslenia udialo, zostávame často vnemom úžase. Pritom základom všetkých udalostí adefinovaných výsledkov bolo presvedčenie azanietenie pre veci národné averejné, vnútorný vzťah adobrovoľnosť. Pri každej historickej inventúre si definujeme galériu osobností aich činov. Cítime povinnosť vtýchto spomienkach na budúcnosť pokračovať. Novovzniknutá galéria Národného domu je jedným zo stavebných kameňov kultúrnej budúcnosti Martina iSlovenska.
Veľmi to akcentujete. Prečo je to dôležité?
- Svet sa zmenil na supermarket povrchného cítenia avnímania života. Totálne hmotné zaplnenie života sa stáva pričasto jediným finálnym cieľom života. Kriminálny egoizmus likviduje predpoklady demokracie ašance humanizmu. Vzdelanie, kultúra aumenie sú základné anevyhnutné teritória, ktoré majú tú zázračnú moc vytvárať vnás iné možnosti poznania, inú citlivosť pre veci spoločné, dávajú predpoklady pre komplexnejšie chápanie ekológie - fyzickej ipsychickej. Tieto súradnice sú potrebné anevyhnutné pre prežitie zmysluplného života jednotlivcov audržateľný stav budúcnosti človečenstva.
Národný dom bol divadlom, knižnicou, čitárňou, formovali sa v ňom zárodky múzea. Dnes ho spravidla verejnosť pozná ako divadlo. No už počas rekonštrukcie sa hovorilo, že bude aj spoločenským priestorom pre širší záber kultúry, ako sú iba divadelné predstavenia. Napĺňa sa tento záber?
- Rekonštrukcia architektonicky významnej kultúrnej pamiatky je nutným kompromisom medzi zachovaním dobovej autenticity avytvorením podmienok pre súčasné dynamické apraktické fungovanie inštitúcie. Ivnašom prípade bolo riešenie týchto problémov komplikované adlhodobé. Dnešná skutočnosť nás denne presvedčuje, že vynaložené úsilie má perspektívny zmysel. Rad spoločenských akultúrnych akcií, ktoré vNárodnom dome za ostatný rok boli, preveril jeho nové možnosti.
Buďme konkrétnejší. Aké využitie si v ňom predstavujete?
- Nové dispozičné riešenie Národného domu vytvorilo lepšie koordinačné možnosti, ktoré dávajú šancu jeho lepšej priestorovofunkčnej integrity. Kombinácia viacúčelovej sály sprofesionálnym technickým zázemím spolu sinvenčne vyriešeným dvojúrovňovým foyer vytvárajú reprezentačný tandemový priestor, ktorý nemá vTurci pandanta. Tieto priestory ponúkajú možnosti kultúrnych avedeckých sympózií, odborných seminárov aprezentácií, festivalov zvuku, filmu, divadla, folklóru. Priestory svybudovaným obslužným zázemím sú vhodné pre adadémie, výročné stretnutia, promócie, humanitárne akcie. Celková dispozícia je vhodná pre spoločenské večierky aplesy. Čo sa nás však dotýka najvýznamnejšie, je využitie Národného domu pre každoročný, dnes už tradičný festival slovenského profesionálneho divadla - Dotyky aspojenia.
...a je tu aj galéria. Prezentácie umelcov v nej majú byť len príjemným doplnkom toho, čo spomínate?
- Otvárame novú kapitolu Dvorany Národného domu. Rekonštrukcia svojou priestorovou otvorenosťou dáva ďalšie možnosti prezentácie výtvarných diel so zaručenou vysokou návštevnosťou. Každý návštevník divadelného predstavenia dostáva bonus ďalšieho nového zážitku. Kultúra má jednu vzácnu skrytú vlastnosť - je nepovinná. Ak túto skutočnosť kultúrny front nechce kvalifikovať ako ďalší dedičný hriech, je tu výzva pre všetkých, ktorí sú za kultúru platení, obdržať tak často ako je to možné, našu širokú spoluverejnosť dotykmi kumštu. Je to vždy dar - humanný ahumanistický.
Divadelná galéria je nový výrazný doplnok umeleckej prezentácie divadla. Čo to pre umelecké vedenie SKD znamená?
- Prvá výstava je nainštalovaná achystáme ďalšiu. Bude kživotnému jubileu divy slovenského divadla Márie Kráľovičovej, ktorá na doskách tohto divadla začínala svoj naplnený herecký život. Bude to radostné stretnutie po rokoch. Vernisáž sa uskutoční pred premiérou hry J. B. Moliéra Mizantrop, ktorú režijne naštudoval ďalší náš hosťujúci navrátilec Roman Polák. Už tieto dve výstavné podujatia ukazujú možnosti novej galérie. Plánujeme samozrejme jej činnosť zaštítiť vnútorným štatútom, kunst historickou kuratelou adlhodobým perspektívnym programom.
Prvá výstava v galérii, ktorej vernisáž bola zároveň aj krstom názvu Dvorana, sa onedlho končí. Povediac športovou terminológiou, úlohu prvolezca v nej mal Peter Popelka. Prečo páve tento umelec?
- Svet je plný súvislostí, často ovplyvňujú beh skutočnosti náhody. Sakademickým maliarom Petrom Popelkom som sa zoznámil, keď producentský zaštítil akciu, kde sa stretli ekvilibrista tradičného marionetového divadla Anton Anderle sorganizátorom džezového diania na Slovensku , skvelým bubeníkom Jozefom „Dodom" Šošokom. Dobré je, že tento unikátny event má svoj televízny záznam. Obe tieto nenahraditeľné osobnosti nás pred krátkym časom opustili. Peter poznal ešte pri rekonštrukcii budúce priestory Národného domu. Zhumorných prekáračiek, kde som prvýkrát použil slovné spojenie galéria ND, sa stala súčasná skutočnosť. Nezáväzný sľub sa dožil realizácie. Peter naviac zohnal sponzora, ktorý nám pomohol doriešiť závesný systém. Galéria avýstava sa zázračne vjeden deň narodili.
Prvý výstavný projekt má Dvorana za sebou. Ste spokojný?
- Dobrá vec sa podarila. Máme zázemie vedenia divadla, schopný technický tím askúsené dielne. Vmomente spokojnosti pri vernisáži výstavy musíme myslieť na ďalšiu. Veríme, že je to úloha kultúrneho behu na dlhé trate. Každopádne už prvá výstavná akcia presvedčila nás iširokú verejnosť opraktickosti, funkčnosti afotogenickosti, ktorou táto galéria disponuje. Veríme, že obnovený Národný dom so svojou novopokrstenou galériou je nielen permanentným darom pre súčasníkov, ale ipatričnou satisfakciou úcty avďaky skromným velikánom jeho histórie.