Utorok, 19. september, 2017 | Meniny má Konštantín
Pridajte si svoje mesto

Jaroslav Miškolci už Dakar okúsil, o rok si ho chce vychutnať

Jaroslav Miškolci sa stal po Jaroslavovi Katriňákovi ďalším Turčanom, ktorý sa predstavil na prestížnej rely Dakar.

Loprais tatra tím. Zľava navigátor Jaroslav Miškolci, vodič Aleš Loprais, mechanik Milan Holáň.(Zdroj: ARCHÍV JM)

Ako navigátor Loprais Tatra Teamu si po prvý krát vyskúšal navigovanie na Silk Way Rallye 2009 v Rusku, Kazachstane a Turkménsku spolu s vodičom Alešom Lopraisom a mechanikom Milanom Holáňom, kde vybojovali pekné 3.miesto. Na začiatku tohto roka sa tím presunul do Argentíny na Dakar s cieľom získať pódiové umiestnenie. Predštartové ambície im však na prestížnej súťaži prekazil rýchly nájazd do jednej zo zákrut, následný defekt a ľahká havária.

Ako je možné, že človek, ktorého celý život sprevádzajú Nissany, sa dostane do Loprais Tatra Teamu?

- Moja firma, ktorá sídli v Martine a predáva automobily Nissan, postavila pre kopřivnický tím doprovodné vozidlo Nissan Navaru na Dakar 2007. Tak vlastne spolupráca s Lopraisovcami začala. Na aute jazdí šesťnásobný víťaz Dakaru v kategórii kamiónov Karel Loprais. Potom som ako divák na vlastnej koži vyskúšal atmosféru minuloročného Dakaru v Južnej Amerike. Po návrate z Argentíny mi manažér tímu ponúkol pozíciu technického konzultanta pri stavbe nového vozidla a o dva mesiace neskôr padla otázka, či si nechcem vyskúšať post navigátora.

Je ťažké zvládať úlohu navigátora na najprestížnejšej a najznámejšej rely na svete?

- Navigátor má veľkú zodpovednosť voči posádke. Veď tá súťaží so súpermi o každú minútu, či sekundu. Keď spraví chybu, môže strata narásť na hodiny. Dobrý navigátor by mal previesť vodiča cez všetky povinné prejazdové body, včas avizovať nástrahy terénu a bez blúdenia trafiť najkratšou možnou cestou do cieľa etapy.

Ďalšou kľúčovou činnosťou počas jazdy je komunikácia v rámci posádky. Ako to u vás funguje?

- Informácie diktujem cez mikrofón do slúchadiel v prilbách ostatným členom posádky. Musia byť zreteľné a jednoznačné. Komunikáciu sme si vyskúšali aj počas testovania vozidla a myslím, že už vtedy sme našli optimálny spôsob.

Futbalisti alebo hokejisti majú pred vrcholnými akciami špeciálne sústredenia. Pripravuje sa na Dakar osobitne aj navigátor?

- V prvom rade som musel oprášiť svoje skúsenosti z majstrovstiev Slovenska v rely a branno-orientačných automobilových súťažiach. Ďalšie rady som dostal od Aleša, ktorý robil niekoľko rokov navigátora svojmu strýkovi Karlovi. Niektoré veci mi našiel na internete môj zamestnanec Ivan Ondroušek a so svojimi cennými skúsenosťami ma vyzbrojil aj Jaro Katriňák.

Prezraďte niečo o aute, s ktorým ste súťažili na juhoamerickom kontinente?

- Naša Tatra 815 4x4 má výkon cca 950 koní, zrýchlenie z 0 na 100km/h za 13,5 s a váži 9 500 kg. Z toho bolo 350 kg nákladu, vrátane najnutnejších náhradných dielov a dvoch rezervných kolies. Do dvoch nádrží sa zmestí 830 litrov nafty. Môže sa to zdať zbytočne veľa, no spotreba na piesočnatom podklade vyletí až na 150 litrov na 100 km. Maximálna rýchlosť kamiónu je 190 km/h, no počas súťaže sa využiť nedá, pretože rýchlostný limit je maximálne 150 km/h.

Ako trávia priami aktéri svetoznámej rely posledné chvíle pred jej štartom?

- Do Buenos Aires sme prileteli 27.decembra, vyzdvihli sme si všetky vozidlá z prístavu, skontrolovali sme ich po dlhej plavbe cez Atlantik. Stihli sme zažiť neopakovateľnú atmosféru mestskej časti San Telmo a La Boca a po príchode všetkých členov tímu sme spoločne s pohárikom tradičnej lopraisovskej slivovičky oslávili začiatok nového roku a tešili sa na pekné preteky. Na presun k štartovacej rampe človek len tak ľahko nezabudne. Státisíce ľudí lemujú ulice a povzbudzujú vás, ako keby ste boli argentínski futbalisti, ktorí sa domov z MS vrátili so zlatými medailami. Podávali nám ruky cez okno, rodičia dvíhali k oknám svoje deti, aby dočiahli na naše dlane a zdatnejší vyskakovali ako na basketbale. Argentínčania jednoducho milujú Dakar.

Dokonca aj presuny z cieľa jednej etapy do miesta štartu nasledujúcej majú v južnej Amerike neopakovateľné čaro...

- Počas jedného presunu nás ľudia z jednej malej dedinky zastavili len preto, aby nám umyli auto. Niekoľko nadšencov s vedrami, kefami a wapkou sa naň s radosťou vrhlo. Ako odmenu dostali šiltovky a zopár pesos. Najväčšiu radosť z toho mali naši mechanici, pretože sme im ušetrili množstvo času.

Štart do pretekov vám vyšiel znamenite a po prvej etape ste boli na druhom mieste s minimálnou stratou 27 sekúnd na vedúceho Čagina. Čo sa stalo potom?

- V druhej etape sme havarovali na 137. kilometri špeciálnej skúšky, pričom kolízia nevyzerala nijako dramaticky. Kamión v pravotočivej zákrute vybehol z trate medzi kríky a skaly, po chvíli sa vrátil späť. Keď Aleš zachraňoval situáciu, aby sa auto po šmyku neprevrátilo na bok, ľavé predné koleso zachytilo kameň, ktorý prerazil pneumatiku a „šusdefekt" nás poslal von z trate medzi poriadne veľké skaly. Zospodu bolo cítiť nárazy, ale keď kamión zastavil, pilot zapol redukcie a vycúval späť. Rýchlo sme nasadili rezervu a pokračovali. Lenže o kúsok ďalej Aleš ledva trafil na úzky mostík, pretože kamión sa ťažko ovládal. Po 3 kilometroch sme opäť zastavili na bezpečnejšom mieste a ukázalo sa, že poškodenie je vážnejšie a tak sa posádka pustila do opravy. Cieľom rýchlostnej skúšky sme prešli zhruba hodinu pred polnocou. Po ďalších 25 kilometroch už auto muselo zastaviť, pretože ľavé predné koleso malo úplne zodratú pneumatiku. Do bivaku na konci etapy nám chýbalo ešte 250 km. Naša doprovodná Tatra prišla nadránom. S nasadením ako v depe F1 sme vymanili všetko čo bolo k dispozícii. Ráno o 7. h nám však nezostalo nič iné len informovať riaditeľstvo pretekov o tom, že odstupujeme. Síce sa nám podarilo tatrovku spojazdniť, ale bez predného pohonu nebola spôsobilá pokračovať v súťaži. Navyše už by sme nestihli ani štart ďalšej etapy.

Po predčasnom vypadnutí ste si vraj ešte chvíľu vychutnávali juhoamerickú srdečnosť a pohostinnosť?

- Na základe doporučenia miestnych obyvateľov sme prežili sedem nádherných dní v dedinke Vila de Soto. Leňošili sme v priezračnej horskej vode, ktorá mala teplotu 28 stupňov, pričom pohostinnosť domorodcov nemala hraníc. Všetci sa predháňali v príprave domácich špecialít, jednoducho sme sa pre nich stali atrakciou.

Pripravujete sa po tohtoročnom nešťastnom vypadnutí na ďalšiu legendárnu rely?

- Áno. Teraz máme mesiac voľno a od polovice februára začíname s prípravou na najbližšie preteky v septembri v Rusku, kde riadne otestujeme vozidlo pred Dakarom 2011. Škoda, že tento rok to celé trvalo tak krátko. Vieme, že dokážeme držať krok s absolútnou špičkou našej kategórie. Takže nabudúce zas pôjdeme naplno.


  1. Martinčania v hurikáne Irma: Do rána sme sa modlili, aby sme prežili toto peklo 4 805
  2. V novembri nakupujeme v Galérii 2 948
  3. Pripravte si kreditky, budete ich potrebovať 2 268
  4. V sobotu bude v Martine o niečo rušnejšie, Elán vráti mestu zrušený koncert 1 060
  5. Hokejová radosť sa vrátila do Martina + Foto 493
  6. Fotogaléria: Ako Martin naložil Košiciam 299
  7. Orange bude nedostupný 200
  8. Takže, živijo, pán Barto 195
  9. Sumár 7. kola I. triedy: Teplice opäť neinkasovali 172
  10. Kandidátov na župana je napokon až deväť 148

Najčítanejšie správy

Turiec

Martinčania v hurikáne Irma: Do rána sme sa modlili, aby sme prežili toto peklo

​​​​​​​Mladý pár v noci prebrala ohromná sila vetra. Lomcovala so zadebnenými oknami, všetko vŕzgalo, triaslo sa, vonku bolo počuť buchot. Vlny na mori vraj dosahovali výšku sedem metrov a rozbíjali sa až hlboko v bielom piesku. Takto si Martinčania spomínajú na strašný hurikán v Dominikánskej republike.

V novembri nakupujeme v Galérii

Teraz to síce ešte tak nevyzerá, ale v budúcej Galérii Martin budeme môcť nakupovať už 30. novembra. Do toho termínu sa dnešné stavenisko má premeniť na moderný kultúrno-spoločenský priestor, v ktorom svoje služby ponúkne okolo 60 prevádzok.

Pripravte si kreditky, budete ich potrebovať

Nič nie je momentálne väčším magnetom v centre Martina ako finišujúca výstavba obchodného centra Galéria Martin, ktorá vyrastá na mieste niekdajšieho Prioru. Otvoria ju s najväčšou pravdepodobnosťou 30. novembra.

V sobotu bude v Martine o niečo rušnejšie, Elán vráti mestu zrušený koncert

V sobotu v Martine vystúpi Elán. Koncert legendy, ktorý je preložený z júna tohto roku, ovplyvní aj život v meste.

Hokejová radosť sa vrátila do Martina + Foto

Na druholigovú premiéru Martina sa prišlo pozrieť takmer tisícpäťsto ľudí. Hráči sa im za dôveru odmenili vysokým víťazstvom nad Rimavskou Sobotou.

Blízke regióny

Motorkár neprežil náraz do zaparkovaného auta

Prečo motocyklista vozidlo neobišiel, zisťujú policajti.

Ako sa Oravec ubránil poľským banditom. Na začiatku bol inzerát

Nepríjemnú skúsenosť s poľskými obchodníkmi má dolnokubínsky podnikateľ, ktorý zareagoval na inzerát z internetu. V najhoršej chvíli sa obával nielen o peniaze a auto, ale aj o život.

Privítajme ďalších malinkých Oravcov

Nech sa novorodencom na Orave darí. Veľa zdravia im a radosti z nich rodičom.

Na Oravu príde slávny Spartak Trnava

V pondelok sa žrebovalo 4. kolo Slovenského pohára vo futbale.

Zelené lesy sa strácajú. Nikto netuší, aké budú o päť rokov

Oravská časť Západných Tatier vysychá rýchlejšie, ako kompetentní dokázali pred pár rokmi predpokladať. Lesníci bijú na poplach. Ťažba kalamity v najchránenejších častiach však zrejme nezačne.

Všetky správy

Po vražde rozhodcu sa vrátil k hokeju. Ščurkovi v Košiciach diváci tlieskali

Hokej sa hrá pre fanúšikov a každý z nich má právo na svoj názor, tvrdí hokejista Ladislav Ščurko.

Na Slovensku je len desať miest, aj z tých sa väčšina scvrkáva

Za mesto sa podľa kritérií Európskej únie považuje sídlo s najmenej 50-tisíc obyvateľmi.

Poučný rok. Sagan už vie, že prvý, koho sa budú chcieť zbaviť, je on

V tomto roku sa majstrovi sveta nepodarilo priblížiť k vlaňajšej úspešnej sezóne.

Ficove hodinky, Dankov Mustang či Kiskov dom majetkové priznania neukážu

Predseda SNS Andrej Danko prišiel počas roka podľa majetkového priznania o osem áut.

Pellegriniho úradníčka má blízko k IT firme spájanej s Počiatkom

Šéfka sekcie Pellegriniho úradu Denisa Žiláková má udržiavať intímny vzťah so šéfom Anextu, ktorý zarába na štátnych zákazkách.

Kam vyraziť