Streda, 17. január, 2018 | Meniny má Nataša
Pridajte si svoje mesto

Jaroslav Miškolci už Dakar okúsil, o rok si ho chce vychutnať

Jaroslav Miškolci sa stal po Jaroslavovi Katriňákovi ďalším Turčanom, ktorý sa predstavil na prestížnej rely Dakar.

Loprais tatra tím. Zľava navigátor Jaroslav Miškolci, vodič Aleš Loprais, mechanik Milan Holáň.(Zdroj: ARCHÍV JM)

Ako navigátor Loprais Tatra Teamu si po prvý krát vyskúšal navigovanie na Silk Way Rallye 2009 v Rusku, Kazachstane a Turkménsku spolu s vodičom Alešom Lopraisom a mechanikom Milanom Holáňom, kde vybojovali pekné 3.miesto. Na začiatku tohto roka sa tím presunul do Argentíny na Dakar s cieľom získať pódiové umiestnenie. Predštartové ambície im však na prestížnej súťaži prekazil rýchly nájazd do jednej zo zákrut, následný defekt a ľahká havária.

Ako je možné, že človek, ktorého celý život sprevádzajú Nissany, sa dostane do Loprais Tatra Teamu?

- Moja firma, ktorá sídli v Martine a predáva automobily Nissan, postavila pre kopřivnický tím doprovodné vozidlo Nissan Navaru na Dakar 2007. Tak vlastne spolupráca s Lopraisovcami začala. Na aute jazdí šesťnásobný víťaz Dakaru v kategórii kamiónov Karel Loprais. Potom som ako divák na vlastnej koži vyskúšal atmosféru minuloročného Dakaru v Južnej Amerike. Po návrate z Argentíny mi manažér tímu ponúkol pozíciu technického konzultanta pri stavbe nového vozidla a o dva mesiace neskôr padla otázka, či si nechcem vyskúšať post navigátora.

Je ťažké zvládať úlohu navigátora na najprestížnejšej a najznámejšej rely na svete?

- Navigátor má veľkú zodpovednosť voči posádke. Veď tá súťaží so súpermi o každú minútu, či sekundu. Keď spraví chybu, môže strata narásť na hodiny. Dobrý navigátor by mal previesť vodiča cez všetky povinné prejazdové body, včas avizovať nástrahy terénu a bez blúdenia trafiť najkratšou možnou cestou do cieľa etapy.

Ďalšou kľúčovou činnosťou počas jazdy je komunikácia v rámci posádky. Ako to u vás funguje?

- Informácie diktujem cez mikrofón do slúchadiel v prilbách ostatným členom posádky. Musia byť zreteľné a jednoznačné. Komunikáciu sme si vyskúšali aj počas testovania vozidla a myslím, že už vtedy sme našli optimálny spôsob.

Futbalisti alebo hokejisti majú pred vrcholnými akciami špeciálne sústredenia. Pripravuje sa na Dakar osobitne aj navigátor?

- V prvom rade som musel oprášiť svoje skúsenosti z majstrovstiev Slovenska v rely a branno-orientačných automobilových súťažiach. Ďalšie rady som dostal od Aleša, ktorý robil niekoľko rokov navigátora svojmu strýkovi Karlovi. Niektoré veci mi našiel na internete môj zamestnanec Ivan Ondroušek a so svojimi cennými skúsenosťami ma vyzbrojil aj Jaro Katriňák.

Prezraďte niečo o aute, s ktorým ste súťažili na juhoamerickom kontinente?

- Naša Tatra 815 4x4 má výkon cca 950 koní, zrýchlenie z 0 na 100km/h za 13,5 s a váži 9 500 kg. Z toho bolo 350 kg nákladu, vrátane najnutnejších náhradných dielov a dvoch rezervných kolies. Do dvoch nádrží sa zmestí 830 litrov nafty. Môže sa to zdať zbytočne veľa, no spotreba na piesočnatom podklade vyletí až na 150 litrov na 100 km. Maximálna rýchlosť kamiónu je 190 km/h, no počas súťaže sa využiť nedá, pretože rýchlostný limit je maximálne 150 km/h.

Ako trávia priami aktéri svetoznámej rely posledné chvíle pred jej štartom?

- Do Buenos Aires sme prileteli 27.decembra, vyzdvihli sme si všetky vozidlá z prístavu, skontrolovali sme ich po dlhej plavbe cez Atlantik. Stihli sme zažiť neopakovateľnú atmosféru mestskej časti San Telmo a La Boca a po príchode všetkých členov tímu sme spoločne s pohárikom tradičnej lopraisovskej slivovičky oslávili začiatok nového roku a tešili sa na pekné preteky. Na presun k štartovacej rampe človek len tak ľahko nezabudne. Státisíce ľudí lemujú ulice a povzbudzujú vás, ako keby ste boli argentínski futbalisti, ktorí sa domov z MS vrátili so zlatými medailami. Podávali nám ruky cez okno, rodičia dvíhali k oknám svoje deti, aby dočiahli na naše dlane a zdatnejší vyskakovali ako na basketbale. Argentínčania jednoducho milujú Dakar.

Dokonca aj presuny z cieľa jednej etapy do miesta štartu nasledujúcej majú v južnej Amerike neopakovateľné čaro...

- Počas jedného presunu nás ľudia z jednej malej dedinky zastavili len preto, aby nám umyli auto. Niekoľko nadšencov s vedrami, kefami a wapkou sa naň s radosťou vrhlo. Ako odmenu dostali šiltovky a zopár pesos. Najväčšiu radosť z toho mali naši mechanici, pretože sme im ušetrili množstvo času.

Štart do pretekov vám vyšiel znamenite a po prvej etape ste boli na druhom mieste s minimálnou stratou 27 sekúnd na vedúceho Čagina. Čo sa stalo potom?

- V druhej etape sme havarovali na 137. kilometri špeciálnej skúšky, pričom kolízia nevyzerala nijako dramaticky. Kamión v pravotočivej zákrute vybehol z trate medzi kríky a skaly, po chvíli sa vrátil späť. Keď Aleš zachraňoval situáciu, aby sa auto po šmyku neprevrátilo na bok, ľavé predné koleso zachytilo kameň, ktorý prerazil pneumatiku a „šusdefekt" nás poslal von z trate medzi poriadne veľké skaly. Zospodu bolo cítiť nárazy, ale keď kamión zastavil, pilot zapol redukcie a vycúval späť. Rýchlo sme nasadili rezervu a pokračovali. Lenže o kúsok ďalej Aleš ledva trafil na úzky mostík, pretože kamión sa ťažko ovládal. Po 3 kilometroch sme opäť zastavili na bezpečnejšom mieste a ukázalo sa, že poškodenie je vážnejšie a tak sa posádka pustila do opravy. Cieľom rýchlostnej skúšky sme prešli zhruba hodinu pred polnocou. Po ďalších 25 kilometroch už auto muselo zastaviť, pretože ľavé predné koleso malo úplne zodratú pneumatiku. Do bivaku na konci etapy nám chýbalo ešte 250 km. Naša doprovodná Tatra prišla nadránom. S nasadením ako v depe F1 sme vymanili všetko čo bolo k dispozícii. Ráno o 7. h nám však nezostalo nič iné len informovať riaditeľstvo pretekov o tom, že odstupujeme. Síce sa nám podarilo tatrovku spojazdniť, ale bez predného pohonu nebola spôsobilá pokračovať v súťaži. Navyše už by sme nestihli ani štart ďalšej etapy.

Po predčasnom vypadnutí ste si vraj ešte chvíľu vychutnávali juhoamerickú srdečnosť a pohostinnosť?

- Na základe doporučenia miestnych obyvateľov sme prežili sedem nádherných dní v dedinke Vila de Soto. Leňošili sme v priezračnej horskej vode, ktorá mala teplotu 28 stupňov, pričom pohostinnosť domorodcov nemala hraníc. Všetci sa predháňali v príprave domácich špecialít, jednoducho sme sa pre nich stali atrakciou.

Pripravujete sa po tohtoročnom nešťastnom vypadnutí na ďalšiu legendárnu rely?

- Áno. Teraz máme mesiac voľno a od polovice februára začíname s prípravou na najbližšie preteky v septembri v Rusku, kde riadne otestujeme vozidlo pred Dakarom 2011. Škoda, že tento rok to celé trvalo tak krátko. Vieme, že dokážeme držať krok s absolútnou špičkou našej kategórie. Takže nabudúce zas pôjdeme naplno.


  1. Povaľujúce sa vrecia s odpadom narúšali pokoj martinského cintorína 527
  2. FOTO: Ako bolo na Hornotučianskom plese v Turčianskych Tepliciach 331
  3. Záturčie sa bude prerábať, kvôli doprave 250
  4. Vrútočan Igor najskôr vykradol dôchodcov, potom potraviny 226
  5. Tréner Brezna: Je smutné, že Martin musí hrať druhú ligu 214
  6. V Turci hrozila epidémia vtáčej chrípky, aj výstavba krematória 185
  7. Každý týždeň štyri tréningy a zápas, to je program Fomatu 176
  8. Nová nemocnica bude v Martine do troch rokov 139
  9. Tenis v Záturčí pod hlavičkou mesta 126
  10. K vlámaniu do zlatníctva došlo aj v Martine, priamo v centre mesta 114

Najčítanejšie správy

Turiec

Povaľujúce sa vrecia s odpadom narúšali pokoj martinského cintorína

​​​​​​​S pribúdaním nových obyvateľov a chatárov na Martinských holiach vzniká čoraz viac odpadu, čo občas spôsobí poriadne preplnenie kontajnerov. Tie navyše stoja podľa mnohých na nevhodnom mieste.

FOTO: Ako bolo na Hornotučianskom plese v Turčianskych Tepliciach

Dobrá zábava, uvoľnená atmosféra, skvelý Štefan Skrúcaný, jednoducho pohoda. To všetko zažili hostia na plese v Turčianskych Tepliciach. Viac v našej fotoreportáži.

Záturčie sa bude prerábať, kvôli doprave

Začína sa obstarávanie zmien a doplnkov územného plánu zóny Martin – Záturčie.

Vrútočan Igor najskôr vykradol dôchodcov, potom potraviny

Mladému mužovi z Vrútok hrozí, že si za mrežami posedí až desať rokov. V meste vykradol dva objekty. Polícia ho už chytila.

Tréner Brezna: Je smutné, že Martin musí hrať druhú ligu

Brezno nás potrápilo aj v druhom zápase sezóny. Tentoraz však len počas prvej tretiny, pretože v ďalšom priebehu už naši nenechali nič na náhodu a kontrolovali hru i výsledok.

Blízke regióny

Opitý Kysučan jazdil na diaľnici v protismere

Štyridsaťdvaročný vodič, ktorému namerali policajti až 2,48 promile, jazdil na diaľnici v protismere.

Pozor, na ceste sú klince! Značkou upozornil žilinský poslanec na dlhodobý problém

Kritická dopravná situácia v čase špičky v Bánovej priniesla radikálne riešenie. Obyvateľ mestskej časti sa bráni prejazdu áut klincami.

Rýchlik v Čadci stojí, cestujúci však nemôžu doň nastúpiť

Kysučania sú nespokojní s novým grafikonom. Ide konkrétne o ranný rýchlik Slovakia, ktorý už v Čadci nezastavuje pre cestujúcich. Paradoxom je, že tam pritom stojí, ale len pre výmenu vlakových čiat.

Ministri sa dohodli na dobudovaní diaľnice D3 a rýchlostnej cesty S1

Dvaja ministri vo vyhlásení, ktoré včera podpísali v Žywci, potvrdzujú potrebu pokračovať v príprave výstavby diaľnice D3 na slovenskej strane a rýchlostnej cesty S1 v Poľsku v rámci baltsko - jadranského koridoru.

Kamión sa vyvalil na chodník pre chodcov

Turci nezvládli prejazd dedinou, skončili v priekope.

Všetky správy

Dobré ráno: Česi si dovolili, čo si u nás ani Fico netrúfol

Ako prebiehajú české prezidentské voľby.

Stretol som desiatky satanom posadnutých ľudí, tvrdí exorcista

Exorcista môže pomôcť veriacemu človeku uniknúť pred problémami, ale nie ich vyriešiť, vraví psychiater Hunčík.

Ilumináti, pedofília a ŠtB. Špinavý boj o Hrad sa rozbieha

Na Kisku pred voľbami vytiahli scientológiu, na Drahoša iluminátov. Hoaxy môžu pomôcť Zemanovi vyhrať.

Babiš nedostal dôveru, ale vládnuť môže roky. Čo teraz čaká Česko?

Český premiér vedel, že hlasovanie o dôvere prehrá. Post premiéra napriek tomu tak skoro neopustí.