Nedeľa, 20. august, 2017 | Meniny má Anabela
Pridajte si svoje mesto

Jaroslav Miškolci už Dakar okúsil, o rok si ho chce vychutnať

Jaroslav Miškolci sa stal po Jaroslavovi Katriňákovi ďalším Turčanom, ktorý sa predstavil na prestížnej rely Dakar.

Loprais tatra tím. Zľava navigátor Jaroslav Miškolci, vodič Aleš Loprais, mechanik Milan Holáň.(Zdroj: ARCHÍV JM)

Ako navigátor Loprais Tatra Teamu si po prvý krát vyskúšal navigovanie na Silk Way Rallye 2009 v Rusku, Kazachstane a Turkménsku spolu s vodičom Alešom Lopraisom a mechanikom Milanom Holáňom, kde vybojovali pekné 3.miesto. Na začiatku tohto roka sa tím presunul do Argentíny na Dakar s cieľom získať pódiové umiestnenie. Predštartové ambície im však na prestížnej súťaži prekazil rýchly nájazd do jednej zo zákrut, následný defekt a ľahká havária.

Ako je možné, že človek, ktorého celý život sprevádzajú Nissany, sa dostane do Loprais Tatra Teamu?

- Moja firma, ktorá sídli v Martine a predáva automobily Nissan, postavila pre kopřivnický tím doprovodné vozidlo Nissan Navaru na Dakar 2007. Tak vlastne spolupráca s Lopraisovcami začala. Na aute jazdí šesťnásobný víťaz Dakaru v kategórii kamiónov Karel Loprais. Potom som ako divák na vlastnej koži vyskúšal atmosféru minuloročného Dakaru v Južnej Amerike. Po návrate z Argentíny mi manažér tímu ponúkol pozíciu technického konzultanta pri stavbe nového vozidla a o dva mesiace neskôr padla otázka, či si nechcem vyskúšať post navigátora.

Je ťažké zvládať úlohu navigátora na najprestížnejšej a najznámejšej rely na svete?

- Navigátor má veľkú zodpovednosť voči posádke. Veď tá súťaží so súpermi o každú minútu, či sekundu. Keď spraví chybu, môže strata narásť na hodiny. Dobrý navigátor by mal previesť vodiča cez všetky povinné prejazdové body, včas avizovať nástrahy terénu a bez blúdenia trafiť najkratšou možnou cestou do cieľa etapy.

Ďalšou kľúčovou činnosťou počas jazdy je komunikácia v rámci posádky. Ako to u vás funguje?

- Informácie diktujem cez mikrofón do slúchadiel v prilbách ostatným členom posádky. Musia byť zreteľné a jednoznačné. Komunikáciu sme si vyskúšali aj počas testovania vozidla a myslím, že už vtedy sme našli optimálny spôsob.

Futbalisti alebo hokejisti majú pred vrcholnými akciami špeciálne sústredenia. Pripravuje sa na Dakar osobitne aj navigátor?

- V prvom rade som musel oprášiť svoje skúsenosti z majstrovstiev Slovenska v rely a branno-orientačných automobilových súťažiach. Ďalšie rady som dostal od Aleša, ktorý robil niekoľko rokov navigátora svojmu strýkovi Karlovi. Niektoré veci mi našiel na internete môj zamestnanec Ivan Ondroušek a so svojimi cennými skúsenosťami ma vyzbrojil aj Jaro Katriňák.

Prezraďte niečo o aute, s ktorým ste súťažili na juhoamerickom kontinente?

- Naša Tatra 815 4x4 má výkon cca 950 koní, zrýchlenie z 0 na 100km/h za 13,5 s a váži 9 500 kg. Z toho bolo 350 kg nákladu, vrátane najnutnejších náhradných dielov a dvoch rezervných kolies. Do dvoch nádrží sa zmestí 830 litrov nafty. Môže sa to zdať zbytočne veľa, no spotreba na piesočnatom podklade vyletí až na 150 litrov na 100 km. Maximálna rýchlosť kamiónu je 190 km/h, no počas súťaže sa využiť nedá, pretože rýchlostný limit je maximálne 150 km/h.

Ako trávia priami aktéri svetoznámej rely posledné chvíle pred jej štartom?

- Do Buenos Aires sme prileteli 27.decembra, vyzdvihli sme si všetky vozidlá z prístavu, skontrolovali sme ich po dlhej plavbe cez Atlantik. Stihli sme zažiť neopakovateľnú atmosféru mestskej časti San Telmo a La Boca a po príchode všetkých členov tímu sme spoločne s pohárikom tradičnej lopraisovskej slivovičky oslávili začiatok nového roku a tešili sa na pekné preteky. Na presun k štartovacej rampe človek len tak ľahko nezabudne. Státisíce ľudí lemujú ulice a povzbudzujú vás, ako keby ste boli argentínski futbalisti, ktorí sa domov z MS vrátili so zlatými medailami. Podávali nám ruky cez okno, rodičia dvíhali k oknám svoje deti, aby dočiahli na naše dlane a zdatnejší vyskakovali ako na basketbale. Argentínčania jednoducho milujú Dakar.

Dokonca aj presuny z cieľa jednej etapy do miesta štartu nasledujúcej majú v južnej Amerike neopakovateľné čaro...

- Počas jedného presunu nás ľudia z jednej malej dedinky zastavili len preto, aby nám umyli auto. Niekoľko nadšencov s vedrami, kefami a wapkou sa naň s radosťou vrhlo. Ako odmenu dostali šiltovky a zopár pesos. Najväčšiu radosť z toho mali naši mechanici, pretože sme im ušetrili množstvo času.

Štart do pretekov vám vyšiel znamenite a po prvej etape ste boli na druhom mieste s minimálnou stratou 27 sekúnd na vedúceho Čagina. Čo sa stalo potom?

- V druhej etape sme havarovali na 137. kilometri špeciálnej skúšky, pričom kolízia nevyzerala nijako dramaticky. Kamión v pravotočivej zákrute vybehol z trate medzi kríky a skaly, po chvíli sa vrátil späť. Keď Aleš zachraňoval situáciu, aby sa auto po šmyku neprevrátilo na bok, ľavé predné koleso zachytilo kameň, ktorý prerazil pneumatiku a „šusdefekt" nás poslal von z trate medzi poriadne veľké skaly. Zospodu bolo cítiť nárazy, ale keď kamión zastavil, pilot zapol redukcie a vycúval späť. Rýchlo sme nasadili rezervu a pokračovali. Lenže o kúsok ďalej Aleš ledva trafil na úzky mostík, pretože kamión sa ťažko ovládal. Po 3 kilometroch sme opäť zastavili na bezpečnejšom mieste a ukázalo sa, že poškodenie je vážnejšie a tak sa posádka pustila do opravy. Cieľom rýchlostnej skúšky sme prešli zhruba hodinu pred polnocou. Po ďalších 25 kilometroch už auto muselo zastaviť, pretože ľavé predné koleso malo úplne zodratú pneumatiku. Do bivaku na konci etapy nám chýbalo ešte 250 km. Naša doprovodná Tatra prišla nadránom. S nasadením ako v depe F1 sme vymanili všetko čo bolo k dispozícii. Ráno o 7. h nám však nezostalo nič iné len informovať riaditeľstvo pretekov o tom, že odstupujeme. Síce sa nám podarilo tatrovku spojazdniť, ale bez predného pohonu nebola spôsobilá pokračovať v súťaži. Navyše už by sme nestihli ani štart ďalšej etapy.

Po predčasnom vypadnutí ste si vraj ešte chvíľu vychutnávali juhoamerickú srdečnosť a pohostinnosť?

- Na základe doporučenia miestnych obyvateľov sme prežili sedem nádherných dní v dedinke Vila de Soto. Leňošili sme v priezračnej horskej vode, ktorá mala teplotu 28 stupňov, pričom pohostinnosť domorodcov nemala hraníc. Všetci sa predháňali v príprave domácich špecialít, jednoducho sme sa pre nich stali atrakciou.

Pripravujete sa po tohtoročnom nešťastnom vypadnutí na ďalšiu legendárnu rely?

- Áno. Teraz máme mesiac voľno a od polovice februára začíname s prípravou na najbližšie preteky v septembri v Rusku, kde riadne otestujeme vozidlo pred Dakarom 2011. Škoda, že tento rok to celé trvalo tak krátko. Vieme, že dokážeme držať krok s absolútnou špičkou našej kategórie. Takže nabudúce zas pôjdeme naplno.


  1. Kompletné výsledky súťaže Dedina roka, ako dopadla Blatnica? 974
  2. V Tepliciach sa ďakovalo za úrodu, pozrite si fotky z dožiniek 767
  3. Ako sa kempuje v Trusalovej, pozrite si aj fotky 727
  4. Na martinský hokej čaká kľúčový týždeň 384
  5. Sobota v I. triede: Teplice rozdrvili Trebostovo, prvý je zatiaľ Lipovec 343
  6. Polícia hľadá zlodejov, nepoznáte ich náhodou? 242
  7. Na Sklabinskom hrade budú hradné slávnosti 211
  8. Blatnica sa chytila pri horúcich prameňoch, už jej to bolo treba 202
  9. Dážď dvíha hladiny tokov, povodne nemožno vylúčiť 180
  10. Čo je nové v II. triede: Košťany, Sl. Pravno, Háj, Slovany, Turček, Turč. Kľačany, Turč. Štiavnička B 150

Najčítanejšie správy

Turiec

Kompletné výsledky súťaže Dedina roka, ako dopadla Blatnica?

O prestížny titul sa uchádzalo 20 obcí, z Turca len jedna.

V Tepliciach sa ďakovalo za úrodu, pozrite si fotky z dožiniek

Sprievod mestom, odovzdávanie dožinkových vencov, hudba, tanec, spev a aj dobré jedlo. To všetko patrí k poďakovaniu za úrodu.

Ako sa kempuje v Trusalovej, pozrite si aj fotky

Niektorí dovolenkári prídu s karavanom či stanmi len na jednu noc, často sa však stáva, že si potom pobyt pod horami Malej Fatry predĺžia. Očarí ich ticho, pokoj a aj zurčiaci potok s vodopádom.

Na martinský hokej čaká kľúčový týždeň

Boj o to, aby v Martine zostala juniorská a dorastenecká extraliga, vrcholí. Definitívne rozhodnutie, ako snaženie pomôcť mládežníckemu hokeju dopadlo, sa dozvieme budúci týždeň.

Sobota v I. triede: Teplice rozdrvili Trebostovo, prvý je zatiaľ Lipovec

Na hornom Turci rozhodol Tepličan o svojom víťazstve už v prvom polčase. Lipovec nerozhádzala ani zahodená penalta a navonok hladko zdolal Bystričku. Necpaly zaplatili za chyby, ktoré tvrdo trestala Sklabiňa.

Blízke regióny

ZMENÁREŇ: Zverila sa do rúk odborníkov opäť. Vyplatilo sa!

Sympatickú Evu sme v rámci Zmenárne premenili už po druhýkrát. Keďže je vernou čitateľkou našich novín, zapojila sa do premeny po niekoľkých rokoch opäť a vyplatilo sa.

Prečo tečie Považím Váh a nie Orava?

Všimli ste si niekedy sútok Oravy a Váhu? Prečo sa Orava vlieva do nepatrného Váhu a nie Váh do rozľahlej Oravy? Obe rieky majú veľa podobného.

Plavecké rekordy v žilinskom bazéne neplatia. Bazén nemá 50 metrov

Štandardné rozmery dostane bazén po rekonštrukcii. Mestská plaváreň bude niekoľko týždňov zatvorená.

Zošili plachty a premietli na ne film. Tipnite si, koľko ľudí prišlo

Téma znovuotvorenia kina je druhou najčastejšou, s ktorou sa Dolnokubínčania obracajú na poslancov. Viete, čo je prvou? Parkovanie.

Kde sa dá dobre a zadarmo okúpať - Bobrovec

Množstvo ľudí navštevuje akvaparky a miesta, kde je potrebné platiť, no v Liptove je niekoľko zaujímavých destinácii, kde okrem cesty nestratíte ani cent.

Všetky správy

Najdlhšia bytovka na svete je vo Viedni a má meno po Marxovi. Je radosť v nej žiť

Nie je špinavá ani nebezpečná, hoci sú v nej sociálne byty. Nezamestnaní v nej bývajú vedľa profesorov.

Bratislava porastie do výšky, budovy zmenia panorámu

V Bratislave rýchlym tempom pribúdajú výškové budovy. Najvyššia z nich, Eurovea 2 by mala vyrásť do roku 2020.

Podnikajú na hranici prežitia. V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili dvaja Bratislavčania svojho tvorivého ducha i značnú časť finančných úspor.

Po derby v Trnave zostali zničené toalety + FOTO

Sobotné derby, ktoré skončilo prehrou domácich, malo predohru ešte mimo štadióna. Fanúšikovia Slovana sa predviedli na toaletách.

Ako šperk, ktorý vyhrával vojny, prehráva boj s časom

Bol to vynález desaťročia. Nebyť náramkových hodiniek, niektoré strategické bitky by možno dopadli inak. Dnes prehrávajú samotné náramkové hodinky.

Kam vyraziť