Streda, 6. júl, 2022 | Meniny má Patrik, Patrícia

Jaroslav Miškolci už Dakar okúsil, o rok si ho chce vychutnať

Jaroslav Miškolci sa stal po Jaroslavovi Katriňákovi ďalším Turčanom, ktorý sa predstavil na prestížnej rely Dakar.

Loprais tatra tím. Zľava navigátor Jaroslav Miškolci, vodič Aleš Loprais, mechanik Milan Holáň.Loprais tatra tím. Zľava navigátor Jaroslav Miškolci, vodič Aleš Loprais, mechanik Milan Holáň. (Zdroj: ARCHÍV JM)

Ako navigátor Loprais Tatra Teamu si po prvý krát vyskúšal navigovanie na Silk Way Rallye 2009 v Rusku, Kazachstane a Turkménsku spolu s vodičom Alešom Lopraisom a mechanikom Milanom Holáňom, kde vybojovali pekné 3.miesto. Na začiatku tohto roka sa tím presunul do Argentíny na Dakar s cieľom získať pódiové umiestnenie. Predštartové ambície im však na prestížnej súťaži prekazil rýchly nájazd do jednej zo zákrut, následný defekt a ľahká havária.

Ako je možné, že človek, ktorého celý život sprevádzajú Nissany, sa dostane do Loprais Tatra Teamu?

SkryťVypnúť reklamu

- Moja firma, ktorá sídli v Martine a predáva automobily Nissan, postavila pre kopřivnický tím doprovodné vozidlo Nissan Navaru na Dakar 2007. Tak vlastne spolupráca s Lopraisovcami začala. Na aute jazdí šesťnásobný víťaz Dakaru v kategórii kamiónov Karel Loprais. Potom som ako divák na vlastnej koži vyskúšal atmosféru minuloročného Dakaru v Južnej Amerike. Po návrate z Argentíny mi manažér tímu ponúkol pozíciu technického konzultanta pri stavbe nového vozidla a o dva mesiace neskôr padla otázka, či si nechcem vyskúšať post navigátora.

Je ťažké zvládať úlohu navigátora na najprestížnejšej a najznámejšej rely na svete?

- Navigátor má veľkú zodpovednosť voči posádke. Veď tá súťaží so súpermi o každú minútu, či sekundu. Keď spraví chybu, môže strata narásť na hodiny. Dobrý navigátor by mal previesť vodiča cez všetky povinné prejazdové body, včas avizovať nástrahy terénu a bez blúdenia trafiť najkratšou možnou cestou do cieľa etapy.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšou kľúčovou činnosťou počas jazdy je komunikácia v rámci posádky. Ako to u vás funguje?

- Informácie diktujem cez mikrofón do slúchadiel v prilbách ostatným členom posádky. Musia byť zreteľné a jednoznačné. Komunikáciu sme si vyskúšali aj počas testovania vozidla a myslím, že už vtedy sme našli optimálny spôsob.

Futbalisti alebo hokejisti majú pred vrcholnými akciami špeciálne sústredenia. Pripravuje sa na Dakar osobitne aj navigátor?

- V prvom rade som musel oprášiť svoje skúsenosti z majstrovstiev Slovenska v rely a branno-orientačných automobilových súťažiach. Ďalšie rady som dostal od Aleša, ktorý robil niekoľko rokov navigátora svojmu strýkovi Karlovi. Niektoré veci mi našiel na internete môj zamestnanec Ivan Ondroušek a so svojimi cennými skúsenosťami ma vyzbrojil aj Jaro Katriňák.

SkryťVypnúť reklamu

Prezraďte niečo o aute, s ktorým ste súťažili na juhoamerickom kontinente?

- Naša Tatra 815 4x4 má výkon cca 950 koní, zrýchlenie z 0 na 100km/h za 13,5 s a váži 9 500 kg. Z toho bolo 350 kg nákladu, vrátane najnutnejších náhradných dielov a dvoch rezervných kolies. Do dvoch nádrží sa zmestí 830 litrov nafty. Môže sa to zdať zbytočne veľa, no spotreba na piesočnatom podklade vyletí až na 150 litrov na 100 km. Maximálna rýchlosť kamiónu je 190 km/h, no počas súťaže sa využiť nedá, pretože rýchlostný limit je maximálne 150 km/h.

Ako trávia priami aktéri svetoznámej rely posledné chvíle pred jej štartom?

- Do Buenos Aires sme prileteli 27.decembra, vyzdvihli sme si všetky vozidlá z prístavu, skontrolovali sme ich po dlhej plavbe cez Atlantik. Stihli sme zažiť neopakovateľnú atmosféru mestskej časti San Telmo a La Boca a po príchode všetkých členov tímu sme spoločne s pohárikom tradičnej lopraisovskej slivovičky oslávili začiatok nového roku a tešili sa na pekné preteky. Na presun k štartovacej rampe človek len tak ľahko nezabudne. Státisíce ľudí lemujú ulice a povzbudzujú vás, ako keby ste boli argentínski futbalisti, ktorí sa domov z MS vrátili so zlatými medailami. Podávali nám ruky cez okno, rodičia dvíhali k oknám svoje deti, aby dočiahli na naše dlane a zdatnejší vyskakovali ako na basketbale. Argentínčania jednoducho milujú Dakar.

Dokonca aj presuny z cieľa jednej etapy do miesta štartu nasledujúcej majú v južnej Amerike neopakovateľné čaro...

- Počas jedného presunu nás ľudia z jednej malej dedinky zastavili len preto, aby nám umyli auto. Niekoľko nadšencov s vedrami, kefami a wapkou sa naň s radosťou vrhlo. Ako odmenu dostali šiltovky a zopár pesos. Najväčšiu radosť z toho mali naši mechanici, pretože sme im ušetrili množstvo času.

Štart do pretekov vám vyšiel znamenite a po prvej etape ste boli na druhom mieste s minimálnou stratou 27 sekúnd na vedúceho Čagina. Čo sa stalo potom?

- V druhej etape sme havarovali na 137. kilometri špeciálnej skúšky, pričom kolízia nevyzerala nijako dramaticky. Kamión v pravotočivej zákrute vybehol z trate medzi kríky a skaly, po chvíli sa vrátil späť. Keď Aleš zachraňoval situáciu, aby sa auto po šmyku neprevrátilo na bok, ľavé predné koleso zachytilo kameň, ktorý prerazil pneumatiku a „šusdefekt" nás poslal von z trate medzi poriadne veľké skaly. Zospodu bolo cítiť nárazy, ale keď kamión zastavil, pilot zapol redukcie a vycúval späť. Rýchlo sme nasadili rezervu a pokračovali. Lenže o kúsok ďalej Aleš ledva trafil na úzky mostík, pretože kamión sa ťažko ovládal. Po 3 kilometroch sme opäť zastavili na bezpečnejšom mieste a ukázalo sa, že poškodenie je vážnejšie a tak sa posádka pustila do opravy. Cieľom rýchlostnej skúšky sme prešli zhruba hodinu pred polnocou. Po ďalších 25 kilometroch už auto muselo zastaviť, pretože ľavé predné koleso malo úplne zodratú pneumatiku. Do bivaku na konci etapy nám chýbalo ešte 250 km. Naša doprovodná Tatra prišla nadránom. S nasadením ako v depe F1 sme vymanili všetko čo bolo k dispozícii. Ráno o 7. h nám však nezostalo nič iné len informovať riaditeľstvo pretekov o tom, že odstupujeme. Síce sa nám podarilo tatrovku spojazdniť, ale bez predného pohonu nebola spôsobilá pokračovať v súťaži. Navyše už by sme nestihli ani štart ďalšej etapy.

Po predčasnom vypadnutí ste si vraj ešte chvíľu vychutnávali juhoamerickú srdečnosť a pohostinnosť?

- Na základe doporučenia miestnych obyvateľov sme prežili sedem nádherných dní v dedinke Vila de Soto. Leňošili sme v priezračnej horskej vode, ktorá mala teplotu 28 stupňov, pričom pohostinnosť domorodcov nemala hraníc. Všetci sa predháňali v príprave domácich špecialít, jednoducho sme sa pre nich stali atrakciou.

Pripravujete sa po tohtoročnom nešťastnom vypadnutí na ďalšiu legendárnu rely?

- Áno. Teraz máme mesiac voľno a od polovice februára začíname s prípravou na najbližšie preteky v septembri v Rusku, kde riadne otestujeme vozidlo pred Dakarom 2011. Škoda, že tento rok to celé trvalo tak krátko. Vieme, že dokážeme držať krok s absolútnou špičkou našej kategórie. Takže nabudúce zas pôjdeme naplno.

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slovákovi sa podaril zázračný vynález. Môže zmeniť predpovede počasia
  2. Akú trasu si vybrať do Chorvátska a koľko vás bude stáť
  3. Prázdniny znamenajú oddych, ale aj riziká. Ako sa im vyhnúť?
  4. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  5. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  6. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  1. Akú trasu si vybrať do Chorvátska a koľko vás bude stáť
  2. Prázdniny znamenajú oddych, ale aj riziká. Ako sa im vyhnúť?
  3. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  4. OverenaSpolocnost.sk - novinka v oblasti účtovných auditov
  5. Nadšenie zo skúsenosti prenášajú v dm na zákazníka
  6. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  7. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  8. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 16 379
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 444
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 12 430
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 190
  5. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín 7 813
  6. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 6 977
  7. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 584
  8. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 952

Blogy SME

  1. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  2. Peter Paulík: Svetový úspech slovenského mosta
  3. Jana Melišová: KRÁTKO O RODIČOVSTVE…
  4. Elena Antalová: Ohovárať iných "fasa", divák "ďakuje" za bulvár naživo.
  5. Věra Tepličková: Osvetové aktivity alebo Malá inšpirácia zo zahraničia
  6. Soňa Bulbeck: O nevidteľnej ministerke a viditeľnej kultúre...
  7. Silvia Valkovič: Leto
  8. Ivan R. V. Rumánek: Nerealizovaná "moravčina" (Jazyk je všetko 25)
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 768
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 466
  3. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 257
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 8 015
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 882
  6. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch 3 613
  7. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 3 259
  8. Tomáš Jacko: Ako dostať Róma z osady na Harvard 2 606
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Inscenácie v programe podali dôležitú správu o stave slovenskej spoločnosti očami divadelníkov.

Organizátori hodnotia festival ako jednoznačne úspešný.


a 1 ďalší 8 h
Priamy súboj o tretie miesto medzi celkami T-klub a AC Roma skončil remízou.

Súboj prvých dvoch celkov museli odložiť, pretože obidvaja reprezentovali Martin na majstrovstvách Slovenska.


4. júl
Ilustračné foto

V zdravotníctve pracuje už 30 rokov a tvrdí, že situácia v ňom je čoraz horšia.


4. júl

Dvadsaťstranový časopis pre všetkých milovníkov krížoviek, logických hier a lúštenia nájdete vložený v regionálnych novinách MY v týždni od 4. júla.


4. júl

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

K nezvládnutej organizácii sa vyjadrili aj usporiadatelia z agentúry Profi Event.


15 h

Chlapec dopadol na striešku nad vchodom, z ktorej spadol na zem.


15 h

Strelnú zbraň použili prvý raz.


10 h

Naďalej platí mimoriadna situácia, je uzavretý pre autá, cyklistov a chodcov.


4. júl

Blogy SME

  1. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  2. Peter Paulík: Svetový úspech slovenského mosta
  3. Jana Melišová: KRÁTKO O RODIČOVSTVE…
  4. Elena Antalová: Ohovárať iných "fasa", divák "ďakuje" za bulvár naživo.
  5. Věra Tepličková: Osvetové aktivity alebo Malá inšpirácia zo zahraničia
  6. Soňa Bulbeck: O nevidteľnej ministerke a viditeľnej kultúre...
  7. Silvia Valkovič: Leto
  8. Ivan R. V. Rumánek: Nerealizovaná "moravčina" (Jazyk je všetko 25)
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 768
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 466
  3. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 257
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 8 015
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 882
  6. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch 3 613
  7. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 3 259
  8. Tomáš Jacko: Ako dostať Róma z osady na Harvard 2 606
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině

Už ste čítali?