Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Jaroslav Miškolci už Dakar okúsil, o rok si ho chce vychutnať

Jaroslav Miškolci sa stal po Jaroslavovi Katriňákovi ďalším Turčanom, ktorý sa predstavil na prestížnej rely Dakar.

Loprais tatra tím. Zľava navigátor Jaroslav Miškolci, vodič Aleš Loprais, mechanik Milan Holáň.Loprais tatra tím. Zľava navigátor Jaroslav Miškolci, vodič Aleš Loprais, mechanik Milan Holáň. (Zdroj: ARCHÍV JM)

Ako navigátor Loprais Tatra Teamu si po prvý krát vyskúšal navigovanie na Silk Way Rallye 2009 v Rusku, Kazachstane a Turkménsku spolu s vodičom Alešom Lopraisom a mechanikom Milanom Holáňom, kde vybojovali pekné 3.miesto. Na začiatku tohto roka sa tím presunul do Argentíny na Dakar s cieľom získať pódiové umiestnenie. Predštartové ambície im však na prestížnej súťaži prekazil rýchly nájazd do jednej zo zákrut, následný defekt a ľahká havária.

Ako je možné, že človek, ktorého celý život sprevádzajú Nissany, sa dostane do Loprais Tatra Teamu?

Skryť Vypnúť reklamu

- Moja firma, ktorá sídli v Martine a predáva automobily Nissan, postavila pre kopřivnický tím doprovodné vozidlo Nissan Navaru na Dakar 2007. Tak vlastne spolupráca s Lopraisovcami začala. Na aute jazdí šesťnásobný víťaz Dakaru v kategórii kamiónov Karel Loprais. Potom som ako divák na vlastnej koži vyskúšal atmosféru minuloročného Dakaru v Južnej Amerike. Po návrate z Argentíny mi manažér tímu ponúkol pozíciu technického konzultanta pri stavbe nového vozidla a o dva mesiace neskôr padla otázka, či si nechcem vyskúšať post navigátora.

Je ťažké zvládať úlohu navigátora na najprestížnejšej a najznámejšej rely na svete?

- Navigátor má veľkú zodpovednosť voči posádke. Veď tá súťaží so súpermi o každú minútu, či sekundu. Keď spraví chybu, môže strata narásť na hodiny. Dobrý navigátor by mal previesť vodiča cez všetky povinné prejazdové body, včas avizovať nástrahy terénu a bez blúdenia trafiť najkratšou možnou cestou do cieľa etapy.

Skryť Vypnúť reklamu

Ďalšou kľúčovou činnosťou počas jazdy je komunikácia v rámci posádky. Ako to u vás funguje?

- Informácie diktujem cez mikrofón do slúchadiel v prilbách ostatným členom posádky. Musia byť zreteľné a jednoznačné. Komunikáciu sme si vyskúšali aj počas testovania vozidla a myslím, že už vtedy sme našli optimálny spôsob.

Futbalisti alebo hokejisti majú pred vrcholnými akciami špeciálne sústredenia. Pripravuje sa na Dakar osobitne aj navigátor?

- V prvom rade som musel oprášiť svoje skúsenosti z majstrovstiev Slovenska v rely a branno-orientačných automobilových súťažiach. Ďalšie rady som dostal od Aleša, ktorý robil niekoľko rokov navigátora svojmu strýkovi Karlovi. Niektoré veci mi našiel na internete môj zamestnanec Ivan Ondroušek a so svojimi cennými skúsenosťami ma vyzbrojil aj Jaro Katriňák.

Skryť Vypnúť reklamu

Prezraďte niečo o aute, s ktorým ste súťažili na juhoamerickom kontinente?

- Naša Tatra 815 4x4 má výkon cca 950 koní, zrýchlenie z 0 na 100km/h za 13,5 s a váži 9 500 kg. Z toho bolo 350 kg nákladu, vrátane najnutnejších náhradných dielov a dvoch rezervných kolies. Do dvoch nádrží sa zmestí 830 litrov nafty. Môže sa to zdať zbytočne veľa, no spotreba na piesočnatom podklade vyletí až na 150 litrov na 100 km. Maximálna rýchlosť kamiónu je 190 km/h, no počas súťaže sa využiť nedá, pretože rýchlostný limit je maximálne 150 km/h.

Ako trávia priami aktéri svetoznámej rely posledné chvíle pred jej štartom?

- Do Buenos Aires sme prileteli 27.decembra, vyzdvihli sme si všetky vozidlá z prístavu, skontrolovali sme ich po dlhej plavbe cez Atlantik. Stihli sme zažiť neopakovateľnú atmosféru mestskej časti San Telmo a La Boca a po príchode všetkých členov tímu sme spoločne s pohárikom tradičnej lopraisovskej slivovičky oslávili začiatok nového roku a tešili sa na pekné preteky. Na presun k štartovacej rampe človek len tak ľahko nezabudne. Státisíce ľudí lemujú ulice a povzbudzujú vás, ako keby ste boli argentínski futbalisti, ktorí sa domov z MS vrátili so zlatými medailami. Podávali nám ruky cez okno, rodičia dvíhali k oknám svoje deti, aby dočiahli na naše dlane a zdatnejší vyskakovali ako na basketbale. Argentínčania jednoducho milujú Dakar.

Dokonca aj presuny z cieľa jednej etapy do miesta štartu nasledujúcej majú v južnej Amerike neopakovateľné čaro...

- Počas jedného presunu nás ľudia z jednej malej dedinky zastavili len preto, aby nám umyli auto. Niekoľko nadšencov s vedrami, kefami a wapkou sa naň s radosťou vrhlo. Ako odmenu dostali šiltovky a zopár pesos. Najväčšiu radosť z toho mali naši mechanici, pretože sme im ušetrili množstvo času.

Štart do pretekov vám vyšiel znamenite a po prvej etape ste boli na druhom mieste s minimálnou stratou 27 sekúnd na vedúceho Čagina. Čo sa stalo potom?

- V druhej etape sme havarovali na 137. kilometri špeciálnej skúšky, pričom kolízia nevyzerala nijako dramaticky. Kamión v pravotočivej zákrute vybehol z trate medzi kríky a skaly, po chvíli sa vrátil späť. Keď Aleš zachraňoval situáciu, aby sa auto po šmyku neprevrátilo na bok, ľavé predné koleso zachytilo kameň, ktorý prerazil pneumatiku a „šusdefekt" nás poslal von z trate medzi poriadne veľké skaly. Zospodu bolo cítiť nárazy, ale keď kamión zastavil, pilot zapol redukcie a vycúval späť. Rýchlo sme nasadili rezervu a pokračovali. Lenže o kúsok ďalej Aleš ledva trafil na úzky mostík, pretože kamión sa ťažko ovládal. Po 3 kilometroch sme opäť zastavili na bezpečnejšom mieste a ukázalo sa, že poškodenie je vážnejšie a tak sa posádka pustila do opravy. Cieľom rýchlostnej skúšky sme prešli zhruba hodinu pred polnocou. Po ďalších 25 kilometroch už auto muselo zastaviť, pretože ľavé predné koleso malo úplne zodratú pneumatiku. Do bivaku na konci etapy nám chýbalo ešte 250 km. Naša doprovodná Tatra prišla nadránom. S nasadením ako v depe F1 sme vymanili všetko čo bolo k dispozícii. Ráno o 7. h nám však nezostalo nič iné len informovať riaditeľstvo pretekov o tom, že odstupujeme. Síce sa nám podarilo tatrovku spojazdniť, ale bez predného pohonu nebola spôsobilá pokračovať v súťaži. Navyše už by sme nestihli ani štart ďalšej etapy.

Po predčasnom vypadnutí ste si vraj ešte chvíľu vychutnávali juhoamerickú srdečnosť a pohostinnosť?

- Na základe doporučenia miestnych obyvateľov sme prežili sedem nádherných dní v dedinke Vila de Soto. Leňošili sme v priezračnej horskej vode, ktorá mala teplotu 28 stupňov, pričom pohostinnosť domorodcov nemala hraníc. Všetci sa predháňali v príprave domácich špecialít, jednoducho sme sa pre nich stali atrakciou.

Pripravujete sa po tohtoročnom nešťastnom vypadnutí na ďalšiu legendárnu rely?

- Áno. Teraz máme mesiac voľno a od polovice februára začíname s prípravou na najbližšie preteky v septembri v Rusku, kde riadne otestujeme vozidlo pred Dakarom 2011. Škoda, že tento rok to celé trvalo tak krátko. Vieme, že dokážeme držať krok s absolútnou špičkou našej kategórie. Takže nabudúce zas pôjdeme naplno.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 048
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 233
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 8 015
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 589
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 332
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 6 953
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 317
  8. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 224
  9. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 214
  10. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 208
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

FOTO: Ako Martin porazil Topoľčany

V šesťbodovom súboji Martinčania v piatok zdolali Topoľčany 4:1 a upevnili si tak druhé miesto v tabuľke. Dnes o 18. h hrajú naši v Dubnici.

Ľadová plocha v Tepliciach potrebuje prekrytie, mesto zháňa peniaze

Zatiaľ mesto investuje do údržby súčasnej infraštruktúry.

V Tepliciach by chceli prekryť ľadovú plochu.

Aké mená sa vlani najčastejše dávali detičkám v Martine? Tu je odpoveď

Najviac pribudlo Martinov, Michaleov, Matejov, ale i Michael, Zuziek či Nel.

Ilustračné foto

POTULKY TURCOM: Z Turčianského Jasena cez Mažiarky na Bukoviny

Braňo Šimko, autor blogu Turčianska záhradka, má pre vás ďalší tip na turistiku v Turci s množstvom nádherných výhľadov.

Pohľad na Kečku.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Druhý deň testovania v Nitre: Miera pozitivity klesla pod percento

Otestovať sa prišlo vyše 14-tisíc ľudí. Pozitívnych bolo podstatne menej ako pred týždňom.

Odišiel Ján Bartík

Hokejová rodina v Nitre stratila jedného zo svojich dlhoročných členov.

Hľadá sa nezvestný Martinčan

Naposledy sa nachádzal vo Valčianskej doline.

Pohrebné auto zrazilo cyklistu. Neprežil

Nehoda sa stala medzi Telincami a Vrábľami.

Už ste čítali?