MARTIN. Takmer vo všetkých mestách na Slovensku, v ktorých žije viac ako 50 tisíc obyvateľov, fungujú nočné spoje. Martin patrí medzi čierne ovce. Horúcim problémom je v metropole Turca najmä to, že hlavný železničný ťah neprechádza mestom, ale cez susedné Vrútky. Ľudia sa tak cez noc musia prepravovať na železnicu stanicu drahými taxíkmi. Mesto preto vypísalo výzvu na predloženie cenovej ponuky na poskytovanie prepravy cestujúcich v čase od 22. do 5. h ku všetkým vlakom na železničnú stanicu vo Vrútkach. Tie totiž majú s Martinom na základe uzavretej zmluvy prakticky spoločnú MHD. „Nočáky" by mali jazdiť celý rok a to aj počas sviatkov a víkendov.
Súťažili traja
Cenové ponuky pre mesto vypracovali Autobusová doprava Viliam Gombársky - MHD, SAD Žilina a „eseročka" ANL. „Martinská radnica má platnú zmluvu s SAD Žilina a pre zavedenie nočných spojov nemusela vypisovať žiadnu súťaž. V zmysle platnej zmluvy mohla priamo požiadať o zabezpečenie týchto služieb žilinskú SAD," upozornil Jozef Petráš, hovorca mesta Martin.
Víťazom súťaže sa stala SAD Žilina a podľa údajov, ktoré zverejnilo mesto vo výzve, podpíše jednoročnú zmluvu na prevádzku nočných spojov.
Ide len o divadlo
Ponuka Viliama Gombárskeho, ktorý v Martine prevádzkuje autobusy, ľudovo nazývané strely, výberovú komisiu nezaujala. Priznal, že zostal sklamaný, no nepáčil sa mu najmä spôsob ako ku všetkému došlo.„Mesto na nás stále útočí, že nerobíme nič pre ľudí. Bola to aj moja iniciatíva, aby sa do mesta vrátili nočné spoje. Preto som reagoval na výzvu mesta. Pokiaľ viem, päť minút pred uzávierkou prihlášok som bol jediný uchádzač. Ešte to nemám na papieri, ale údajne súťaž vyhrala SAD Žilina. Ako sa to všetko tak rýchlo upieklo, netuším," neveriacky krúti hlavou neúspešný uchádzač.
„Po tejto skúsenosti mám chuť zrušiť živnosť a ísť na úrad práce. Celé toto divadlo má ľuďom len zalepiť oči. Idú voľby, a tak sa treba ľuďom ukázať. Ak sa niečo vôbec začne, tak to za chvíľu aj skončí," stojí si za svojím Viliam Gombársky.
Ostatní majitelia striel na spomínanú výzvu vôbec nereagovali. Viacerí nám potvrdili, že podmienky, ktoré si v nej určilo mesto, by boli pre nich likvidačné.
Vyhral najlacnejší
„Prednosť sme dali najnižšej ponuke od SAD Žilina, ktorá bola pre nás najvýhodnejšia. V krátkom čase s víťazom podpíšeme zmluvu. Jej obsah a podmienky, na základe ktorých bol vybratý víťaz, v plnom rozsahu zverejníme hneď po jej podpise," povedal Jozef Petráš.
Podľa jeho ďalších slov je v súčasnosti ešte predčasné špekulovať o výške cestovného a prípadných zľavách. „V každom prípade nočné spoje by sa v uliciach mali objaviť v lete tohto roku. Verejnosť budeme o všetkom informovať a v dostatočnom predstihu zverejníme aj ich časový harmonogram a celkovú organizáciu nočnej dopravy," povedal na záver hovorca radnice.