Nedeľa, 21. január, 2018 | Meniny má Vincent
Pridajte si svoje mesto

Riadi lokomotívu, ktorá nemá motor a nevrčí

Múzeum kysuckej dediny v Novej Bystrici-Vychylovke má vo svojej expozícii aj úzkokoľajnú lesnú železnicu. Parnú lokomotívu, ktorá po nej premáva, obsluhujú aj dvaja rušňovodiči z Martina a Vrútok. Vrútočan Ján Medvecký si v tejto práci našiel záľubu.

U 45.9Parná lokomotíva s názvom U 45.9 bola vyrobená v roku 1916 v strojárňach Maďarských štátnych železníc.(Zdroj: www.kysuckemuzeum.sk)

Múzeum kysuckej dediny v Novej Bystrici-Vychylovke má vo svojej expozícii aj úzkokoľajnú lesnú železnicu, ktorá kedysi spájala Kysuce s Oravou. Parnú lokomotívu, ktorá po nej premáva, však neobsluhujú Kysučania, ale dvaja rušňovodiči z Martina a Vrútok. Vrútočan Ján Medvecký si v tejto práci našiel záľubu.

Ján Medvecký už štrnásť rokov cez víkendy pracuje ako rušňovodič na železničke v Múzeu kysuckej dediny vo Vychylovke. K tejto práci sa dostal len náhodou. „Pracoval som v rušňovom depe vo Vrútkach a bolo potrebné opraviť kotol, tak sme šli a odvtedy som do Vychylovky začal chodiť pravidelne, pretože tam nemali nikoho," prezrádza Ján. Parnej lokomotíve pridelili i jedného rušňovodiča, ktorý sa však tejto problematike veľmi nerozumel a tak mu Ján Medvecký vypomáhal. Následne on a kolega, ktorý sa zaujímal o motory, dostali ponuku, aby začali v Múzeu kysuckej dediny pracovať. „Postupom času sme si urobili skúšky na tieto mašinky, aby sme tam mohli i jazdiť," hovorí rušňovodič.

Riadi i opravuje

Na riadenie parnej lokomotívy sú potrebné rovnaké dokumenty ako na obsluhu iných lokomotív. Ján Medvecký okrem toho zodpovedá i za údržbu historickej mašiny. „Oni mi ju tam v sobotu nachystajú, zakúria, aby som mal urobenú paru," vysvetľuje Medvecký. Ak má večer lokomotíva nejakú poruchu, Ján musí problém ihneď odstrániť, aby sa na nej na druhý deň mohli návštevníci znova previesť. „Akúkoľvek údržbu si robíme sami," dodáva.

Láska nad peniaze

Medvecký do Vychylovky chodí každý víkend a jeho kolega z Martina mu príde pomôcť, keď majú v múzeu väčšiu akciu. Ján má počas týždňa stálu prácu vo Vrútkach, ale kvôli záujmu o parné lokomotívy sa rozhodol prijať ponuku i vo Vychylovke.

„Aspoň sa tam trošku odreagujem od každodennej roboty," objasňuje svoje rozhodnutie. V riadení a údržbe mašiny nevidí pracovnú povinnosť, ale záľubu. Plat, ktorý za to dostáva by ho určite neuživil. „Múzeum už veľakrát hľadalo rušňovodiča, no akonáhle sa záujemcovia dozvedeli výšku zárobku, odmietli," dopĺňa. Päťdesiatdvaročný Ján by rád lokomotívu obsluhoval i naďalej. „Budem tam, dokým mi to žena dovolí. Zatiaľ mi to štrnásť rokov toleruje," žartuje.

Stále púta pozornosť

Návštevníci múzea majú o parnú lokomotívu záujem. „Momentálne je tu v sobotu a nedeľu veľmi veľa ľudí, takže musíme chodiť i s dvoma mašinami a pomáhať si motormi," hovorí Medvecký. Pri tejto práci zažil i mnoho úsmevných situácií. „Niektorí ľudia sa ma pýtali, kde má mašina motor a prečo nevrčí," uvádza príklad. Lokomotíva, ktorá teraz vo Vychylovke premáva, bola vyrobená v roku 1916 a rušňovodiči okrem iného musia dať pozor, aby sa rýchlo neopotrebovala a mohla poskytovať svoje služby i naďalej.


  1. Rekonštrukcia mosta v Martine na Ľadovni stála tisíce eur, no aj tak sa nevydarila 4 535
  2. Len v zlých časoch sa naozaj ukáže, kto za čo stojí 1 259
  3. Opitý vodič prerazil martinský kruháč 723
  4. Na Kľačianskej podkove vynikal Tarzan, podal mimoriadny výkon 425
  5. Zmena taktiky sa vyplatila 341
  6. K derivačnému kanálu sa ľudia chodili fotiť 237
  7. Prezident Andrej Kiska navštívi Turčianske Teplice 213
  8. Nový zjazd je už v prevádzke, panelovku práve "prežívame" 174
  9. Rošády pred play off sa postupne rozbiehajú 139
  10. V Dolnej Štubni narazilo auto do cisterny 121

Najčítanejšie správy

Turiec

Rekonštrukcia mosta v Martine na Ľadovni stála tisíce eur, no aj tak sa nevydarila

Mesto nedostatky viackrát reklamovalo, no zhotoviteľ ich nechce uznať. Spor zrejme skončí na súde.

Len v zlých časoch sa naozaj ukáže, kto za čo stojí

Sedem dní pred štartom druhej hokejovej ligy mal Martin na súpiske dvoch hráčov. Klub sa poďakoval hráčom, ktorí ho v ťažkých časoch nenechali v štichu.

Opitý vodič prerazil martinský kruháč

Šofér z Banskej Bystrice si predminulú noc zrejme neuvedomil, že vchádza na kruhový objazd. Zrejme preto, lebo bol značne opitý. Teraz mu hrozí ročné väzenie.

Na Kľačianskej podkove vynikal Tarzan, podal mimoriadny výkon

Tradičné podujatie opäť veľkolepo priblížilo stovkám až tisíckam návštevníkom majstrovstvo furmanov i furmaniek.

Zmena taktiky sa vyplatila

Martinskí poslanci zmenili taktiku, začalo sa hovoriť o zaplatení pohľadávky v kauze Martinské hole, do Turca vypravili cyklobusy, Elán zrušil koncert a v metropole Turca bol obľúbený festival Dotyky a spojenia. A v Blatnici sa začalo platiť za parkovanie.Tak takýto bol jún 2017.

Blízke regióny

Pri schvaľovaní rozpočtu riešili už prvú zmenu. Vieme, akú

Najväčšie mesto Bielej Oravy bude tento rok hospodáriť s rozpočtom viac ako 7,7 milióna eur. Výdavky by mali presiahnuť 7,4 milióna eur.

Radostný počin dvoch bratov sa zrodil takmer bezodpadovo

Janko a Vladko. Vekový rozdiel im nedoprial veľa spoločných detských hier, dospelosť im dovolila vyhrať sa 
s veľkou ekostavebnicou, dokonca takmer bezodpadovou.

Kedy možno auto zaparkovať pred rodinným domom

So zaparkovanými autami na obecných alebo krajských cestách majú problém viaceré liptovské obce. Proti sebe stoja ohľaduplnosť a zákon.

V obchodnom dome nahlásili bombu, išlo o planý poplach

V obchodnom dome v Liptovskom Mikuláši nahlásili bombu. Ľudí evakuovali a pyrotechnici to preverili. Bombu nenašli.

Čo viete o Oravskom hrade? Otestujte sa

Dominanta Oravy, s prvkami gotiky, renesancie a romantizmu, sa týči na strmom vápencovom brale vo výške 112 metrov nad hladinou rieky Oravy. Čo viete o Oravskom hrade?

Všetky správy

Ukrajina konečne priznala vojnu s Ruskom. Slova vojna sa však bojí

Na východe Ukrajiny už aj formálne neprebieha protiteroristická operácia, ale otvorený konflikt.

Progresívne Slovensko neprekvapilo, povedie ho Štefunko. Trúfa si na 15 percent

Nové tváre ustanovujúci snem nepriniesol. Slovo na ňom však dostalo viacero známych podporovateľov.

Prechádzal cez steny, nechal zmiznúť slona. Jeho storočný trik dodnes nerozlúštili

Bol január 1918 a jeden z najznámejších kúzelníkov všetkých čias Harry Houdini predviedol číslo, ktoré je dodnes záhadou. Rovnako ako jeho smrť.

Sagan skončil v záverečnej etape na Tour Down Under tretí a vyhral bodovaciu súťaž

V etape triumfoval André Greipel, celkovým víťazom sa stal Daryl Impey.