MARTIN. Tretí balík na diaľnicu medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalou nebude, ale tunel by sa mal stavať lacnejšie. Podľa premiérky Ivety Radičovej je 30-ročný záväzok splácať PPP projekt neúmerný a ďalšie projekty PPP by sme si už potom nemohli dovoliť. Preto sa bude tunel Višňové - Dubná Skala, ktorý je v balíku najdrahší, stavať z najlacnejších peňazí, z eurofondov a štátneho rozpočtu. Na zvyšok diaľnice sa vypíše, nová súťaž a výstavba sa zrejme prefinancuje cez PPP projekty. Premiérka odhaduje pri novom riešení úsporu tri miliardy eur.
Na budúci rok chcú začať stavať
Predstavitelia vládnych strán na koaličnej rade rozhodli, že tunel Višňové sa začne stavať v roku 2011 z eurofondov a zo štátneho rozpočtu. Na ostatných úsekoch diaľnice pri Žiline sa začne stavať do dvoch rokov.
"Tunel by mal byť dokončený v roku 2016. Spôsob financovania ďalších častí diaľnice je otvorený: buď to bude cez PPP projekty alebo cez retender," uviedol na tlačovej besede po rokovaní Koaličnej rady minister dopravy Ján Figeľ, podľa ktorého sú najlacnejším prostriedkom na výstavbu diaľnic eurofondy.
Konzorcium Žilinská diaľnica pod vedením firiem Hochtief a Alpine, ktoré malo stavať a prefinancovať tretí balík, tak príde o obchod. Jeho zmluva totiž vyprší. Ministerstvo viackrát naznačovalo, že za zrušenú zmluvu nám hrozia pokuty. Právnu dohru však ešte nekonkretizovalo.
„Zatiaľ nám neboli poskytnuté dôvody, preto môžeme len vyjadriť naše sklamanie zo zrušenia tohto PPP projektu," povedal pre denník Sme Andreas Steiner z Hochtiefu.
Peniaze ešte nemajú
Rozhodnutie úradujúceho ministra dopravy kritizuje aj jeho predchodca Ľubomír Vážny (Smer).
„Nerozumiem, ako je možné, že minister Figeľ nedokázal v koaličnej rade presadiť výstavbu tretieho balíka PPP."
Minister Figeľ teraz čaká na dohodu vlády o tom, ktoré rezorty prídu o europeniaze na úkor diaľnic. Na štart tunela Višňové - Dubná Skala, ktorý sa má začať stavať na budúci rok, totiž treba asi 400 miliónov eur dodatočných eurofondov. Ministerstvá sú zatiaľ zdržanlivé, pretože peňazí vo svojich rozpočtoch nemajú nazvyš.
„Táto otázka by sa mala uzavrieť v priebehu niekoľkých týždňov, pričom súčasťou úvah o realokácii je aj operačný program Informatizácia spoločnosti," uviedol hovorca premiérky Rado Baťo.
Tibor Kočvara, generálny riaditeľ Skanska SK
Naša firma bola v procese prípravy ponuky na 3.balík PPP. Vzhľadom na zabezpečenie financovania sme žiadali investora o predĺženie termínu podania ponuky. Zamietli nám to a ponuku sme nepodali. Naša cena bola konkurencieschopná k spoločnosti, ktorá ostala v balíku jediná. Pre nás je to príležitosť zúčastniť sa novej súťaže.
Ľubomír Palčák, riaditeľ Výskumného ústavu dopravného
Rozhodnutie je prekvapením. Ministrom Figeľom vyrokovaná cena bola z môjho pohľadu pre Slovensko veľmi zaujímavá.
Ivan Šesták, predseda predstavenstva Doprastavu
Rozhodnutie hodnotím pozitívne, pretože sa v tejto biede naskytla šanca bojovať o nejakú prácu. Je to šanca získať zákazku.