Štvrtok, 22. august, 2019 | Meniny má Tichomír

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Nové gymnázium v Martine štartuje už v septembri (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť:   mínus indicator plus

Asi...

Máme katolícke školy, evanielické školy, štátne školy a chýbajú mi ateistické školy a židovské školy, ale aj moslimovia by mali mať právo, a čo gréko-katolíci, arabi, a emiráty....Bože a anglikáni z UK ? Toto chceme ? Toto je láska k blížnemu a podobne ? Neverím Vám, ale žiadam, aby štátne školy dostali 100% daní a ostatní nech platia- môžu sa rozhodnúť, čo poviete ?Ak je tato katolík dá na katolícku školu, ak je žid na židovskú... Ako je to v Turci pravidlo o 35 minút tu nebudem...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Absolútny súhlas...

akurát chýbajú ešte dvojročné, dvaapolročné, trojročné... až sedemapolročné gymnázium a potom dvaapoljazyčné... , pretože v Turci máme kapacity gymnázií zatiaľ iba pre dvojnásobok žiakov končiacich ZŠ. Za mojich mladých čias bolo gymnázium výberovou školou, dnes je náborovou. Kto sa prihlási, má miesto zabezpečené. Obávam sa, že toto nie je cesta k zvýšeniu kvality školstva. Iba cesta k vyššiemu počtu titulov bez vedomostí.
Môj názor je, že pokiaľ existuje možnosť štúdia na štátnej škole (základnej, strednej, vysokej), nech je zadarmo. Ak si niekto zvolí súkromnú školu, je to jeho voľba a nech si štúdium platí. Už dnes sú mnohé súkromné školy iba odkladiskom pre detičky potentátov a nemajú za cieľ ich niečo naučiť, iba dodať potrebný oficiálny úradný papier o absolvovaní.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

kedy ste boli naposledy v mt?

1. na gymnazia v mt sa hlasi stale ovela viac studentov, ako mozu zobrat.
2. skuste vy presvedcit nejakych americkych lektorov, aby isli ucit anglictinu na vase sukromne gymnazium
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Skúsim to spočítať:

najskôr odpoveď na prvú otázku: v Martine som denne, vo väčšine prípadov 24 hodín od roku 1972, dovtedy som žil v Priekope, ale v tom roku bola pričlenená k Martinu a stala sa mestskou časťou. Takže o školstve v Martine nehovorím spoza oceána. Teraz k Vašim "pravdám". Mesto Martin už zrušilo niekoľko ZŠ a má snahu zrušiť ďalšie, z dôvodu nízkej naplnenosti. V období, keď bola populačná krivka na vrchole, boli v meste a okolí dve gymnáziá. V Martine a vo Vrútkach. Odvtedy postupne vznikli : osemročné, šesťročné, bilingválne (v Sučanoch), teraz evanjelické. Počítajme ďalej... osemročné - 2 triedy po 30 = 60 detí v ročníku, šesťročné tak isto. Sučianske má 4 triedy v ročníku, to je 120 detí. T.j. pribudlo zatiaľ 240 miest v Martine a okolí na gymnáziách ročne, čo je nárast 100% - doteraz, pri nezapočítaní nového evanjelického gymnázia. Nič proti vzdelávaniu, ale o koľko klesol počet detí v ZŠ za to isté obdobie? Ak počítame s počtom cca 3700 detí v ZŠ v Martine, vychádza, že v deviatych triedach je cca 410 detí ročne. Pripočítajme okolie a dostaneme sa k číslu 650. Z toho počtu má na gymnáziách miesto zatiaľ isté 480 detí, čiže takmer 75%. Čísla nie sú presné, takže prosím, ak sa odchýľujem o 5% nekameňovať. Naozaj je v Turci 70 - 75% detí špička? Po otvorení ďalšieho gymnázia sa dostaneme na 80%. A čo ostatné stredné školy - kedysi špičková priemyslovka?
Ja viem, sú to počty, ale obraz sa dá vytvoriť aj z nich. Preto si dovolím opakovať - z výberových škôl sa stali náborové. Zatiaľ naozaj môžu mať viac záujemcov, ako môžu prijať, ale v celkovom vyjadrení je to už iba 20 - 30% všetkých detí. Podľa mojich výpočtov, ešte potrebujeme otvoriť cca 6 tried na gymnáziách a budú tam všetky deti.
Ďalší argument ma naozaj položil. Mňa vôbec nezaujíma, či je učiteľ eskimák, alebo číňan. Zaujíma ma, čo vie, či to vie deťom vysvetliť tak, aby sa to naučili. Aby ich naučil rozmýšľať samostatne na základe svojich vlastných vedomostí. Syn mal amerického lektora a chodil zo školy zhnusený. Celé hodiny sa s lektorom hádali, pretože lektor učil niečo, o čom nič nevedel. Naozaj si dovolíte tvrdiť, že špičkový americký lektor príde učiť do Martina za slovenský učiteľský plat? Alebo je to iba jeden z marketingových ťahov? Skúste to trošku rozviesť, nech sa poučíme.
Teším sa na argumenty.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Secult!!!

Pán učiteľ z evanjelického gymnázia (alebo riaditeľ, či nebodaj majiteľ???), stále čakám na argumenty. Alebo opäť nejde o deti, ale ako vždy o ryžovanie peňazí?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

prepacte za oneskorenu reakciu

diki,
ale bohuzial nepracujem v skolstve.
K Vasim vypoctom: Sucianske gymnazium nieje lokalne, jeho spadova oblast je trocha vacsia ako Turiec. Na GVPT sa nezvacsil pocet ziakov, len sa zmenil pomer tried(ta budova sa nenafukla).
Zato sa za tych 40 rokov zmenila struktura pracovneho trhu obyvatelstva. Tak, ako sa v 50tych rokoch prechadzalo z polnohospodarstva na priemysel, tak sa poslednych 20 rokov v martine prechadza k sluzbam. Vsimli ste si, ze skrachovalo ZTS, toho casu najvacsi zamestnavatel siroko daleko, kde mohli ti vsetci ludia z priemyslovky a zo SOUS pracovat?
Suhlasim s tym, ze z gymnazii ako vyberovych skol sa stali skoly naborove. Ale to nieje nevyhnutne zle. Dnes sa nemate po ukonceni strednej skoly kde zamestnat. Je lepsie sa dalej vzdelavat, najlepsie na vysokej skole. A kedze v 15tich rokoch vacsina deti nevie, co bude robit v dospelosti, tak je logicke ist na gymnazium a dalej sa rozvijat v smere, ktory chcete.

Dalsia vec, co som chcel, ze aby ste sa nepozerali na skolu ako na miesto pripravy na zamestnanie. Gymnazium je paradoxne dobre v tom, ze vas tam nic poriadne nenaucia, ale urcite vas niektory z toho kvanta predmetov zaujme natolko, aby ste vedeli, co chcete v zivote robit.

Posledna vec je to, ze toto evanjelicke gymnazium nebude masova zalezitost, pochybujem, ze dokazu zaplnit vobec jednu triedu. Ale vyhoda v cirkevnom alebo aj sukromnom gymnaziu oproti statnemu je v tom, ze oni si dokazu svojich ucitelov motivovat. Cize napr. zahranicni lektori sem nepridu pracovat za slovensky plat, ale z inych dovodov. A VUC moze byt spokojne, ze nemusi financovat mozno o jednu triedu menej na vrutockom gymnaziu(ktore malo nedostatok ziakov dlhodobo), ale trocha lacnejsie, ale kvalitnejsie nestatne gymnazium.
Dufam, ze Vam moja odpoved postacuje:)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

No, nepresvedčivé...

Už prvá veta... ja tiež nepracujem v školstve, ale hovorím - chvalabohu. Pretože informácií o tom, čo sa tam deje mám relatívne dosť.
Na základe Vášho predchádzajúceho príspevku musím navrhnúť: do rodného listu sa všetkým obyvateľom Slovenska bude písať Ing. a zavedie sa povinná 18 ročná školská dochádzka. Geniálne - všetky problémy sú vyriešené... Alebo ešte lepšie, povinné vzdelávanie až do dôchodku a nebudeme mať nezamestnaných. Iba študenti a dôchodcovia.
Nezostáva mi bohužiaľ nič iné, iba sa z toho smiať. Pritom dúfam. že tento môj návrh nebude čítať nikto zo zákonodarnej moci a nedá návrh zákona...
Ale k veci. Pokiaľ je konštatované vo Vašom príspevku, že sa v Martine prechádza k službám, moja otázka znie: prečo sa neotvára škola pre predavačky, kaderníčky, čašníčky, kuchárky, murárov, stolárov, klampiarov, elektrikárov... Jaj, ona taká škola v Martine je, ale je prázdna, pretože všetci žiaci sú na gymnáziách... Áno, gymnázium bolo kedysi brané ako škola pre špičku, ale dnes je tá špička už veeeeľmi široká. A pritom, ako je konštatované vyššie, nič sa tam poriadne nenaučia. Potom to ale nie je škola pre väčšinu...
Naozaj to nie je miesto, kde pripravia na zamestnanie.
Uvádzate, že na vrútockom gymnáziu je nedostatok žiakov, ale otvorenie nového gymnázia je dobrá vec... Čo k tomu dodať?
Iba svoj vlastný postreh - zo života: súkromné školy sa síce tešia veľkej obľube u malomestsky založených obyvateľov, ale nejde o kvalitu vzdelania, ale o peniaze od štátu. Majiteľ, riaditeľ, učitelia si rozdelia štátne peniaze a dodávateľom nezvýši nič. Pozri si stránky dlžníkov iba sociálnej poisťovne, alebo VšZP. Súkromných škôl dosť, ale štátna nie, pretože by ju zatvorili. Opýtajte sa teplárov, vodárov, plynárov... ale i revíznych technikov, maliarov. Pritom, v štátnej škole musí učiť človek, ktorý musí mať patričné vzdelanie a pracuje za tabuľkový plat. V súkromnej škole pracuje ten, kto so zriaďovateľom má podpísanú zmluvu a za zmluvný plat. Nezáleží na vzdelaní, praxi, človeku. Na súkromné školy dnes neprijímajú deti kvôli ich vzdelaniu, ale kvôli tomu, aby mali jednotky.
Navrhnem, keď budú na GVPT prijímačky, stačí sa pozrieť na výsledky. Tam je odpoveď na otázku, ktorá ZŠ je zameraná na kvalitu. Lenže, ako presvedčiť rodičov o tom, že sme najlepší, keď sa na žiadnu strednú ich dieťa nedostalo, hoci malo samé jednotky? Jednoducho - založíme pre našich žiakov aj strednú, najlepšie gymnázium... Tam sa dostanú a budeme hovoriť o kontinuite, odbúraní stresu zo zmeny miesta a neznámych ľudí....
Z celého tohoto mi vychádza, že štát je vlastnou vinou dojnou kravou. Nech definuje, že je cieľom dosiahnuť (strieľam od pása) 40% vysokoškolsky vzdelaných obyvateľov a podľa situácie na trhu práce určí, koľko akých študentov bude. Dnes sa študuje na vysokej škole aj psychológia exotického vtáctva za monzúnových dažďov, ale prečo do toho dávať peniaze??? Nie je to príliš nákladná úschovňa pre budúcich nezamestnaných? Budú mať vzdelanie, titul, ale čo z toho? Dostanú sa niekedy k tomu, čo študovali?
Ale to sme už trochu ďalej ...
Dá sa pochopiť konečne, že otvorenie ďalšieho gymnázia je krokom na opačnú stranu ako sú systémové riešenia školstva? Je to vyriešenie problémov úzkej skupinky ľudí - za peniaze nás všetkých.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

bolo by uplne super

keby neboli nezamestnani, ale len studenti a dochodcovia. pretoze investicia do vzdelania je jedna z najlepsich. stat sa snazi tlacit kopec penazi do rekvalifikacnych kurzov pre dlhodobo nezamestnanych, ale tie nikdy nemaju taku uspesnost ako vzdelavanie na normalnych skolach.
mate pravdu, tie skoly su prazdnejsie, ako gymnazia. otazka je, ci Vy by ste sli dobrovolne robit napriklad upratovaca, aj ked by ste boli schopny zvladnut pracu elektrikara. CI by ste sa nesnazili tlacit svoje deti tam, kde maju najvacsiu sancu na sebe pracovat. Pretoze ak date cloveka, ktory nema na to dostat sa na vysoku skolu na gymnazium, prinajhorsom vystuduje so stvorkami a potom ide robit toho upratovaca. Ale ak zoberiete cloveka, ktory ma na to byt inzinierom, ale nedostane sa na spravnu strednu skolu pre nedostatok miesta, tak by nebol dostatocne vyuzity a aj keby ho praca profesionalneho vyskoleneho casnika bavila, ale predsalen by sa ludia pytali "preco tento clovek robi casnika?".
Kvalita zakladnych skol by bola dobre monitorovana aj pomocou MONITORU 5 a 9, keby sa dosledne kontrolovalo podvadzanie.
Nastastie stat uz neurcuje, kolko ludi by sa malo kam dostat na ake skoly(aj ked domacu vyucbu stale zakazuje a 10 rokov do tej skoly chodit musite). Ak si raz ludia povedia, ze nebudu robit casnikov, tak zacnu casnici chybat a potom sa im zacnu dvihat platy. a potom si ludia povedia, ze aha, ked budem studovat za casnika, tak zarobim viac penazi ako nejaky politolog. A potom mozu vzniknut aj 10 hotelovych akademii, na ktore bude vela ludi hovorit, ze su zbytocne a ze ostatne skoly zivaju prazdnotou. Ale ak prave vtedy je treba milion casnikov, preco nie.

O 10 rokov bude treba milion ludi, ktory bude zarabat na tie zvysne styri, ktore budu poberat dochodky a budu nezamestnani. A ak je najlepsia moznost prave teraz gymnazium a vysoka skola, nech je to tak.

K tomu poslednemu: Nezabudajte na to, ze sukromne a cirkevne skoly dostavaju nizsie prispevky od statu ako statne skoly. Takze otvorenie 10 sukromnych skol a zatvorenie 10 statnych skol je presny opak: Riesenie problemov s nedostatkom penazi nas vsetkych.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Vážený...

keby boli iba študenti a dôchodcovia, kto bude robiť na školy a dôchodky??? Viete aspoň orientačne, koľko stojí jeden rok štúdia na základnej, strednej, alebo vysokej škole? Pritom je iba malý rozdiel medzi štátnou a súkromnou.
Skúsme sa zamyslieť, akú motiváciu má žiak ZŠ. Jedine dobré známky (všimnime si, že nie vedomosti, ale iba známky). Ak ich nemá, je na vine učiteľ a škola. Otec dá dieťa do inej školy. A ak v tej ešte nebude mať samé jednotky, tak pôjde ešte do ďalšej. Každý žiak je pre školu balík peňazí. Ale iba v prípade, ak bude do tej školy chodiť. Ak odíde, peniaze odídu s ním... Takto rodičia vydierajú školy a preto úroveň škôl klesá a známky sú stále lepšie. Učiteľ musí dávať dobré známky, lebo príde o robotu. Výsledkom tohoto sú vysokoškoláci, ktorí neovládajú ani základné matamatické úkony a problém im robí pochopiť čítaný text. A to niektoré VŠ aj takí ukončia. Hovorí sa, že niektoré VŠ ukončí každý, ktorého neprejde električka. Pretože - každý žiak znamená balík peňazí od štátu do pokladne školy. Približne polovica neštátnych škôl žije iba z peňazí od štátu. Ako, to som spomínal v predchádzajúcom príspevku. Načo sú nám takíto "odborníci"??? Ja nie som proti vzdelávaniu, ja som proti masovej udeľovaniu titulov, bez zodpovedajúcich vedomostí. Kedysi bol na VŠ prirodzený odpad aj vo výške omnoho viac ako 50%, dnes iba tí, ktorí to vzdajú sami.
Potom máme obrovskú nezamestnanosť mladých absolventov, pretože u zamestnávateľa chcú pokračovať tak, ako sa naučili na VŠ. Ten však potrebuje plný výkon. S nárokmi, ktoré mali byť kladené na nich už v ZŠ, sa stretnú až po ukončení VŠ. Máloktorý sa dokáže prispôsobiť. Pretože, jediné, čo získajú počas štúdií, je sebavedomie. Trochu málo na toľké roky "štúdia". Dokedy budeme znižovať latku nárokov, aby ju prešli všetci? Pokým žiak ZŠ bude vedieť, že na gymnáziách sú stále voľné miesta, nikto ho neprinúti lepšie sa učiť, vydať viac energie. Ak bude platiť, že v štátnych gymnáziách budú iba čistí jednotkári, v súkromných to nemôže platiť. Išlo by o neprípustné zasahovanie do podnikania... Poznám prípad, kedy sa dostal na gymnázium žiak so štvorkou - zo správania.
Zaujímavé na Vašom príspevku je to, ako sám seba vyvraciate. Už som to spomenul, ale zopakujem. Gymnázií je, ako ja tvrdím, priveľa, Vy spomeniete, že vo Vrútkach sú prázdne triedy, ale súčasne obhajujete otvorenie ďalšieho. Pritom ja som všetkými desiatimi za to, nech sa vzdelávajú všetci. Ale nie iba navštevovať školu. Diplomovaných hlupákov je už dosť!
S tým, že o 10 rokov bude potreba pracovníkov iná ako dnes súhlasím. Ale súčasne predpokladám, že aj potom budú potrební murári, inštalatéri, pekári, smetiari, traktoristi... Tých 5 miliónov ľudí bude potrebovať predsa aj jesť, aj žiť, aj bývať...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

nejakych 1000 euro/rok

to je stale menej ako keby mal tym ludom platit socialne davky.
nepoznam vacsinu rodicov, ale napriklad v tomto clanku http://bratislava.sme.sk/c/669... sa zda, ze znamky niesu tou pravou motivaciou. Ok a v tomto budete asi dokazovat, ze sukromne gymnazia maju nizsiu kvalitu vyucby a nebudem sa o tom s vami hadat, asi to bude pravda.

Ak jedna skola nema na to, aby sa uzivila=nema dost ziakov, nech ju zavru. Ak ina skola dokaze s takym istym poctom ziakov financne vyjst, preco by ju nezalozili?

A jasne ze nieje dobre, ked je vela miesta a nikoho nevyrazia zo ziadnej skoly, lebo na to nema. Sposobuje to znizovanie hodnoty nejakeho diplomu v ociach ludi. Ale pre ludi, co sa nehraju na nejake tituly, ale na vedomosti, je to jedno. Proste ak pridete na pracovny pohovor a ukazete im, co viete, zoberu cloveka co vie, a nemusel dokoncit ani strednu skolu, namiesto toho co nic nevie a moze mat aj 10 titulov. Z tych par pracovnych pohovorov co som zazil sa mi ani raz nestalo, zeby si neoverili zrucnosti uchadzaca.

Murarov, pekarov, smetiarov o tych 20 rokov moze robit kazdy, kto sa zauci, to nebude problem, lebo zaucit sa murarcine netrva tak dlho, ako zaucit sa stavebnemu inzinierstvu. a ked bude prebytok stavebnych inzinierov, stale mozu ist robit murarov. ale horsie by to bolo naopak.

Nezabudajte ze nezamestnanost mladych ludi je problemom nielen u nas, ale v celej juznej europe. a ako riesit tento problem nieje otazka na nas, ale myslim, ze kazdy by sa mal starat sam o seba. ked je cloveku dobre doma, preco by siel pracovat. ked mu uz dobre nebude, tak bude musiet ist pracovat.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Zaujímavé názory.

1. Nesprávne porovnanie. Na dávky v hmotnej núdzi má nárok mladý človek až po dovŕšení 25 rokov. Dovtedy nedostane nič! Takže namiesto odvádzaných daní, platenie zbytočnej školy. Orientačne +1000 ku -1000.
2. Správne porovnanie, skúsme sa zamyslieť, akým spôsobom to môže dosiahnuť: nižšie mzdy (kto tam bude potom učiť???), nižšie náklady na energie (voda a elektrika asi budú približne rovnaké, jedine kúrenie, ale to je v celkovom vyjadrení aj pri znížení o 50% veľmi málo)
3. Nesprávne, pretože pokiaľ človek bude 25 rokov zvyknutý na ničnerobenie, ťažko sa potom bude učiť iným móresom. Starého psa novým kúskom nenaučíš. Z tohoto dôvodu sú už dnes mnohí znevýhodnení pri prijímaní do práce. Vo väčšine prípadov nie sú ochotní tvrdo pracovať a nevedia prijať kritiku. Jednoducho nie sú naučení prekonávať prekážky a takých súkromník prijíma nerád. Jednoducho sa to nemali kde naučiť.
4. Čiastočne súhlasím. Smetiarov, možno ešte nejakých podobných možno, ale tisíce iných robôt? Myslím si, že je mnoho povolaní, kde je nutnosťou učiť sa popri staršom dlhé roky a nejde to zaučením... Ďalším problémom je fyzická kondícia - pokiaľ bude niekto dlhé roky iba sedieť, sú práce, ktoré nezvládne vykonávať ani jeden deň.
5. Nezamestnanosť mladých nevyriešime, ale myslím si, že som možno objasnil aspoň čiastočne, kde vidím príčiny ja. Neobviňujem ich, sú obeťou systému, do ktorého sa dostali bez svojho pričinenia. V prípade, ak by boli inakší, boli by nezamestnaní trebárs tí starší... A to by bola diskusia trochu hlbšia. http://www.youtube.com/watch?v...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Pravda

Štát bude financovať cirkevné a súkromné školy a štátne bude rušiť (veď načo sa majú deti normálne zarábajúcich vzdelávať?), viď Gymnázium Vrútky. VÚC znižuje počty prvých ročníkov tejto školy na úkor cirkevných a súkromných gymnázií v okrese? Prečo asi?????? Je to bieda, keď sa VÚC vôbec nezaujíma o výsledky školy, ale asi o niečo iné.
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Už ste čítali?