Nedeľa, 25. september, 2022 | Meniny má Vladislav

Petície utíchli, slovo dostali odborníci

Už o dva roky by sa mala začať stavať diaľnica med

Obecné zastupiteľstvo v Sučanoch už v roku 1997 prijalo uznesenie o umiestnení trasy diaľnice tunelom cez Bukovinu alebo cestou poza ňu. Podľa požiadaviek obecného zastupiteľstva z roku 1997 a z roku 2001 mala viesť diaľnica v dostatočnej vzdialenosti od lokality Skalka, ktorá je zaradená medzi kultúrne pamiatky. Vybudovanie každého kilometra diaľnice stojí štát približne 2 miliardy korún, ale diaľničné tunely sú ešte drahšie.

Ako sme písali v NŽT 8. júla roku 2003 v článku Chaos okolo diaľnice, pred tromi rokmi odborníci zo Slovenskej správy ciest tvrdili, že budovanie spomenutého tunela by si vyžadovalo veľmi veľký presun hornín, preto je takéto riešenie veľmi nevýhodné. Slovenská správa ciest sa riešením trasy diaľnice, ktoré navrhovalo obecné zastupiteľstvo, potom už nikdy nezaoberala. Iniciatívy sa niekoľko ráz chopili aj občania. Prvú petíciu z roku 2001 podpísali obyvatelia Sučian z Vrútockej cesty a Jilemnického, Pionierskej, Sládkovičovej, Komenského, Štúrovej, Hodžovej, Starej hradskej a Partizánskej ulice a Ulice Ďurka Langsfelda a Dukelských hrdinov. 393 obyvateľov spomínaných ulíc vyjadrilo nesúhlas s variantom A 1, lebo by podľa nich došlo k značnému zvýšeniu hlučnosti v obývanom okolí, rekreačnom stredisku Plutva a turistickej základni a ohrozeniu vodného vtáctva okolo Váhu. Druhú petíciu z roku 2001 za variant A1 podpísalo až 593 obyvateľov Sučian, väčšinou z južnej časti obce.

SkryťVypnúť reklamu

Nedá sa vyhovieť všetkým

Odborníci sa ale vyslovili za severný variant. Na plánovanom úseku diaľnice Dubná skala – Turany sú obidva varianty (A1, A2) vhodné a pri uplatnení určitých technických opatrení približne rovnocenné. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií určilo podľa tohto listu pre ďalšiu prípravu pre spomínaný úsek diaľnice variant A1.

K variantom diaľnice A1 a A2 sa vyjadrovali už v roku 2001 aj Slovenské elektrárne. Voči variantu A1 nemali žiadne námietky, ale s variantom A2 nesúhlasili, lebo by bolo treba preložiť celý koridor vedení 400 kV a 220 kV na iné miesto, čo by bolo z hľadiska potreby ich vypínania a napájania veľkých odberateľov elektrickej energie nemožné. Preloženie a križovanie vedení by bolo finančne veľmi náročné a bolo by treba počítať s náhradami za nedodanú energiu zmluvným odberateľom vo výške niekoľkých stoviek milió­nov korún. Ministerstvo životného prostredia odporučilo variant A1 len za podmienky výstavby protihlukových stien, aby hluk z prevádzky železnice a diaľnice neprevyšoval úroveň predpísanú pre obytné sídla.

SkryťVypnúť reklamu

Posledná petícia občanov Sučian zo 4. júna roku 2003 bola spísaná proti variantu A1. Podľa organizátorov tejto petície by realizáciou tohto variantu došlo k obojstrannému zamoreniu obce exhalátmi olova, oxidov uhlíka, síry a prachom v rozsahu do

1 kilometra a k zvýšeniu hlučnosti v oblasti okolo železnice. Petíciu podporilo 880 obyvateľov Sučian. V súčasnosti rozruch okolo petícií utíchol, čo umožnilo intenzívnejšie pracovať odborníkom.

Sučanmi prejde v súčasnosti denne približne 14–tisíc automobilov a podľa prognóz ich bude do roku 2010 až 24-tisíc. V súčasnosti sú Sučany znečisťované výfukovými plynmi oveľa viac, ako keby okolo nich prechádzala diaľnica. Automobily na svetelnej križovatke v centre obce sa musia rozbiehať a majú oveľa väčšiu spotrebu, ako keby prefrčali po diaľnici. Aj v súčasnosti cíti chodec počas dňa pri prechádzaní okolo tejto cesty nedostatok kyslíka, ktorý okrem áut spotrebúvajú aj vykurovacie pece na plyn v domoch okolo nej.

SkryťVypnúť reklamu

Rúcať sa bude iba minimálne

V posledných mesiacoch sa ale príprava výstavby diaľnice poriadne rozbehla. Ako nás informoval starosta Sučian Milan Rybár, ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií podľa záverečného stanoviska ministerstva životného prostredia odporučilo riešenie variantu diaľnice D 1 na trase Martin – Ľubochňa v katastri Sučian jej situovaním medzi železnicou a Váhom, a to v tesnej blízkosti tejto rieky poza podnik Drevina. Predtým sa uvažovalo o trase diaľnice, ktorá by v Sučanoch viedla súbežne so železničnou traťou. Po pripomienkach obecného úradu napokon ministerstvá súhlasili so súčasným variantom, pri ktorom padne za obeť diaľnici iba časť areá­lu Dreviny, jedna bytovka a jeden rodinný dom.

„V tomto čase prebieha intenzívna príprava na vypracovávanie dokumentácií pre stavebný zámer časti diaľnice Dubná Skala – Turany. Spracovateľom tejto dokumentácie je spoločnosť Dopravoprojekt Bratislava. Uskutočnilo sa niekoľko pracovných rokovaní, v rámci ktorých ich účastníci riešili dopravné napojenie diaľničného privádzača priemyselnej zóny medzi Martinom a Sučanmi, riešenie trasy diaľnice v sučianskom katastri a umiestnenie mostov cez Váh a vyústenia - kanalizácie pre dažďovú vodu, potokov a recipientov. Tieto vyústenia diaľnica musí mať, rovnako ako aj odlučovače ropných látok. Výstavba diaľnice by po dokumentačnej stránke mala byť pripravená tak, aby realizácia diela mohla začať v roku 2006,„ povedal nám Milan Rybár.

Problematické Blatá

Obyvatelia obce môžu byť spokojní s tým, že sa podarilo presadiť maximálne možné vzdialenie diaľnice od obytnej zóny tým, že diaľnica povedie tesne popri hrádzi Váhu. Okrem toho obecné zastupiteľstvo dalo riešiť prístupové cesty od železničnej stanice do častí obce Hrabiny a Hradiská. Okolo diaľnice v obytných častiach Sučian bude treba vybudovať aj protihlukové a protiprašné steny. Protihluková stena medzi diaľnicou a obytnou zónou Sučian mala odrážať do „éteru„ aj hluk, ktorý spôsobuje železnica, aby odrazom zvukových vĺn nedošlo k znásobeniu ich intenzity, čo by znepríjemňovalo život obyvateľom žijúcim v okolí železničnej stanice.

„Problématické bude doriešenie prístupu do poľnohospodárskej oblasti Blatá, ktorá sa bude nachádzať medzi diaľnicou a Váhom. V prípade, ak z finančných dôvodov nebude možné tento prístup vyriešiť, zostanú Blatá z hľadiska poľnohospodárstva bielym miestom. Uvítali by sme ale, keby sa s výstavbou diaľnice medzi Martinom a Ľubochňou začalo čo najskôr. Dopravná situácia v obci v súčasnosti znepríjemňuje a ohrozuje Sučancom život,„ povedal nám na záver Milan Rybár.

Braňo Gregor

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  2. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  3. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  4. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma?
  5. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč?
  6. Realitný maklér v Poprade
  7. Je čas na cestovateľské plány, jeseň bude plná spoznávania
  8. Najradšej by ste pri čítaní správ nechali všetko plávať?
  1. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  2. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  3. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  4. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  5. Je neskutočná! Pani Milada (80) búra svojou básničkou internety
  6. XTB vyhlasuje Conora McGregora za svojho globálneho ambasádora
  7. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
  8. Na Slovensku máme približne 23% fajčiarov
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 672
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 6 945
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 389
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 292
  5. Rozbolí vás žalúdok zo studenej vody? Najväčšie mýty o trávení 3 230
  6. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 746
  7. Excelentná novinka v Tescu 2 048
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 041

Blogy SME

  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Ivan Mlynár: Čoho sa to vlastne vyšetrovatelia NAKA okolo Jána Čurillu dožadujú.
  3. Jozef Javurek: Skandar
  4. Marian Nanias: Jadrová energia – Hra na schovávačku skončila.
  5. Marek Strapko: Irán vs. Rusko
  6. Post Bellum SK: Vojnou ich trápenie neskončilo. V Topoľčanoch sa rozpútal 24. septembra pogrom na Židov
  7. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Pezinok Grinava
  8. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť druhá- Bosna a Hercegovina, vodopády Kravice (a ďalej do Čiernej Hory, záliv Boka Kotorska)
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 13 187
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 10 824
  3. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 6 233
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 5 963
  5. Filip Kaľavský: Seniori bez obedov s dotáciou 5 766
  6. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 5 324
  7. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 457
  8. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu 4 248
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Českí turisti sa vydali na túru po hrebeňovke na Krížnu a Ostredok.

Každoročný výlet na Slovensko ukončili v skanzene.


17 h
Ilustračné foto.

V sobotu sa u nás hrajú len tri zápasy prvej triedy. V nedeľu privítajú Diviaky lídra piatej ligy, na Bystričke bude derby a v súboji susedov vyzvú prvé Košťany druhé Príbovce.


23. sep
MY | TOP správy z regiónov

Prinášame výber TOP správ z regiónov.


23. sep
Takýto vzhľad budovy Tatra nábytku budú musieť v Martine ešte pár rokov vydržať.

Kancelárske priestory ustúpia do pozadia.


23. sep

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Ivan Mlynár: Čoho sa to vlastne vyšetrovatelia NAKA okolo Jána Čurillu dožadujú.
  3. Jozef Javurek: Skandar
  4. Marian Nanias: Jadrová energia – Hra na schovávačku skončila.
  5. Marek Strapko: Irán vs. Rusko
  6. Post Bellum SK: Vojnou ich trápenie neskončilo. V Topoľčanoch sa rozpútal 24. septembra pogrom na Židov
  7. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Pezinok Grinava
  8. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť druhá- Bosna a Hercegovina, vodopády Kravice (a ďalej do Čiernej Hory, záliv Boka Kotorska)
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 13 187
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 10 824
  3. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 6 233
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 5 963
  5. Filip Kaľavský: Seniori bez obedov s dotáciou 5 766
  6. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 5 324
  7. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 457
  8. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu 4 248
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?