Piatok, 22. september, 2023 | Meniny má Móric

Petície utíchli, slovo dostali odborníci

Už o dva roky by sa mala začať stavať diaľnica med

Obecné zastupiteľstvo v Sučanoch už v roku 1997 prijalo uznesenie o umiestnení trasy diaľnice tunelom cez Bukovinu alebo cestou poza ňu. Podľa požiadaviek obecného zastupiteľstva z roku 1997 a z roku 2001 mala viesť diaľnica v dostatočnej vzdialenosti od lokality Skalka, ktorá je zaradená medzi kultúrne pamiatky. Vybudovanie každého kilometra diaľnice stojí štát približne 2 miliardy korún, ale diaľničné tunely sú ešte drahšie.

Ako sme písali v NŽT 8. júla roku 2003 v článku Chaos okolo diaľnice, pred tromi rokmi odborníci zo Slovenskej správy ciest tvrdili, že budovanie spomenutého tunela by si vyžadovalo veľmi veľký presun hornín, preto je takéto riešenie veľmi nevýhodné. Slovenská správa ciest sa riešením trasy diaľnice, ktoré navrhovalo obecné zastupiteľstvo, potom už nikdy nezaoberala. Iniciatívy sa niekoľko ráz chopili aj občania. Prvú petíciu z roku 2001 podpísali obyvatelia Sučian z Vrútockej cesty a Jilemnického, Pionierskej, Sládkovičovej, Komenského, Štúrovej, Hodžovej, Starej hradskej a Partizánskej ulice a Ulice Ďurka Langsfelda a Dukelských hrdinov. 393 obyvateľov spomínaných ulíc vyjadrilo nesúhlas s variantom A 1, lebo by podľa nich došlo k značnému zvýšeniu hlučnosti v obývanom okolí, rekreačnom stredisku Plutva a turistickej základni a ohrozeniu vodného vtáctva okolo Váhu. Druhú petíciu z roku 2001 za variant A1 podpísalo až 593 obyvateľov Sučian, väčšinou z južnej časti obce.

SkryťVypnúť reklamu

Nedá sa vyhovieť všetkým

Odborníci sa ale vyslovili za severný variant. Na plánovanom úseku diaľnice Dubná skala – Turany sú obidva varianty (A1, A2) vhodné a pri uplatnení určitých technických opatrení približne rovnocenné. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií určilo podľa tohto listu pre ďalšiu prípravu pre spomínaný úsek diaľnice variant A1.

K variantom diaľnice A1 a A2 sa vyjadrovali už v roku 2001 aj Slovenské elektrárne. Voči variantu A1 nemali žiadne námietky, ale s variantom A2 nesúhlasili, lebo by bolo treba preložiť celý koridor vedení 400 kV a 220 kV na iné miesto, čo by bolo z hľadiska potreby ich vypínania a napájania veľkých odberateľov elektrickej energie nemožné. Preloženie a križovanie vedení by bolo finančne veľmi náročné a bolo by treba počítať s náhradami za nedodanú energiu zmluvným odberateľom vo výške niekoľkých stoviek milió­nov korún. Ministerstvo životného prostredia odporučilo variant A1 len za podmienky výstavby protihlukových stien, aby hluk z prevádzky železnice a diaľnice neprevyšoval úroveň predpísanú pre obytné sídla.

SkryťVypnúť reklamu

Posledná petícia občanov Sučian zo 4. júna roku 2003 bola spísaná proti variantu A1. Podľa organizátorov tejto petície by realizáciou tohto variantu došlo k obojstrannému zamoreniu obce exhalátmi olova, oxidov uhlíka, síry a prachom v rozsahu do

1 kilometra a k zvýšeniu hlučnosti v oblasti okolo železnice. Petíciu podporilo 880 obyvateľov Sučian. V súčasnosti rozruch okolo petícií utíchol, čo umožnilo intenzívnejšie pracovať odborníkom.

Sučanmi prejde v súčasnosti denne približne 14–tisíc automobilov a podľa prognóz ich bude do roku 2010 až 24-tisíc. V súčasnosti sú Sučany znečisťované výfukovými plynmi oveľa viac, ako keby okolo nich prechádzala diaľnica. Automobily na svetelnej križovatke v centre obce sa musia rozbiehať a majú oveľa väčšiu spotrebu, ako keby prefrčali po diaľnici. Aj v súčasnosti cíti chodec počas dňa pri prechádzaní okolo tejto cesty nedostatok kyslíka, ktorý okrem áut spotrebúvajú aj vykurovacie pece na plyn v domoch okolo nej.

SkryťVypnúť reklamu

Rúcať sa bude iba minimálne

V posledných mesiacoch sa ale príprava výstavby diaľnice poriadne rozbehla. Ako nás informoval starosta Sučian Milan Rybár, ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií podľa záverečného stanoviska ministerstva životného prostredia odporučilo riešenie variantu diaľnice D 1 na trase Martin – Ľubochňa v katastri Sučian jej situovaním medzi železnicou a Váhom, a to v tesnej blízkosti tejto rieky poza podnik Drevina. Predtým sa uvažovalo o trase diaľnice, ktorá by v Sučanoch viedla súbežne so železničnou traťou. Po pripomienkach obecného úradu napokon ministerstvá súhlasili so súčasným variantom, pri ktorom padne za obeť diaľnici iba časť areá­lu Dreviny, jedna bytovka a jeden rodinný dom.

„V tomto čase prebieha intenzívna príprava na vypracovávanie dokumentácií pre stavebný zámer časti diaľnice Dubná Skala – Turany. Spracovateľom tejto dokumentácie je spoločnosť Dopravoprojekt Bratislava. Uskutočnilo sa niekoľko pracovných rokovaní, v rámci ktorých ich účastníci riešili dopravné napojenie diaľničného privádzača priemyselnej zóny medzi Martinom a Sučanmi, riešenie trasy diaľnice v sučianskom katastri a umiestnenie mostov cez Váh a vyústenia - kanalizácie pre dažďovú vodu, potokov a recipientov. Tieto vyústenia diaľnica musí mať, rovnako ako aj odlučovače ropných látok. Výstavba diaľnice by po dokumentačnej stránke mala byť pripravená tak, aby realizácia diela mohla začať v roku 2006,„ povedal nám Milan Rybár.

Problematické Blatá

Obyvatelia obce môžu byť spokojní s tým, že sa podarilo presadiť maximálne možné vzdialenie diaľnice od obytnej zóny tým, že diaľnica povedie tesne popri hrádzi Váhu. Okrem toho obecné zastupiteľstvo dalo riešiť prístupové cesty od železničnej stanice do častí obce Hrabiny a Hradiská. Okolo diaľnice v obytných častiach Sučian bude treba vybudovať aj protihlukové a protiprašné steny. Protihluková stena medzi diaľnicou a obytnou zónou Sučian mala odrážať do „éteru„ aj hluk, ktorý spôsobuje železnica, aby odrazom zvukových vĺn nedošlo k znásobeniu ich intenzity, čo by znepríjemňovalo život obyvateľom žijúcim v okolí železničnej stanice.

„Problématické bude doriešenie prístupu do poľnohospodárskej oblasti Blatá, ktorá sa bude nachádzať medzi diaľnicou a Váhom. V prípade, ak z finančných dôvodov nebude možné tento prístup vyriešiť, zostanú Blatá z hľadiska poľnohospodárstva bielym miestom. Uvítali by sme ale, keby sa s výstavbou diaľnice medzi Martinom a Ľubochňou začalo čo najskôr. Dopravná situácia v obci v súčasnosti znepríjemňuje a ohrozuje Sučancom život,„ povedal nám na záver Milan Rybár.

Braňo Gregor

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Podpora systému je slabá, je to na jednotlivcoch
  2. Prišli na to, že odpad je cenný
  3. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  4. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  5. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  6. Spoločnosť EY vyhlásila 18. ročník súťaže na Slovensku
  7. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty
  8. Septembrové číslo krížovkárskeho magazínu Lišiak v denníku SME
  1. Union zdravotná poisťovňa prináša novinku vo vzdelávaní
  2. Tento domáci nápoj vzpruží lepšie než káva, šlofík a energiťák
  3. Geniálne, čo dokáže minca v mrazničke!
  4. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  5. Novesta predstavuje novú kolekciu pre jeseň/zimu 2023
  6. Katolícka univerzita vykročila na ďalšiu misiu
  7. Prišli na to, že odpad je cenný
  8. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  1. Už len dnes za vás Fellner zaplatí polovicu dovolenky 11 833
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 6 112
  3. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 5 896
  4. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 3 776
  5. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 234
  6. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 3 221
  7. Ľuboš Fellner opäť pozýva. Kam volá turistov teraz? 3 201
  8. 50-tisíc dovolenkárov si kúpilo zájazd cez SME 2 490

Blogy SME

  1. Ivan Mlynár: Vojenskí tajní rabovali úplne netajne.
  2. Stop alibizmu: Za pomenovanie učiteľky: „pi...a ...ebnuta“ jednotka zo správania na ZŠ Dudova.
  3. Janka Bittó Cigániková: Prešli sme si program PS pre zdravotníctvo, našli sme tam tieto hlúposti
  4. Ľudovít Paulis: Čo sme sa dozvedeli o vysokých školách zo včerajšej debaty lídrov strán
  5. Ján Valchár: Semienko populizmu (plus aktualizácie)
  6. Martin Pekár: Plán pre budúcnosť cestnej dopravy Slovenska. Priority a podpora.
  7. Andrej Aleksiev: Som pravičiar. Prečo si mám vyberať medzi ľavicou a ľavicou?
  8. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 63 711
  2. Igor Kossaczký: Matovičova akcia ukázala pravdu o slovenských médiách 38 568
  3. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 19 442
  4. Pavel Macko: Teraz sa ukáže, ako hlboko siahajú korene zla a aká silná je Žilinkova ochrana gaunerov 11 176
  5. Ján Šeďo: Mestskí policajti to pokašľali na celej čiare. 10 433
  6. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 393
  7. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 290
  8. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 211
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Ilustračný záber.

Muž utŕžil viacero zranení.


4 h
Futbalový program opäť ponúkne viacero zaujímavých súbojov.

V sobotu sú na programe tri zápasy prvej triedy, spomedzi nich sa najviac očakáva od súboja Trebostovo - Košťany. V nedeľu ťahákom súboj Dražkovce - Sučany a v šiestej lige turčianske derby Turčianska Štiavnička - Bystrička.


9 h

Diskusiu vysielame naživo 26. 9. 2023 o 11.00 h.


10 h

Šikovní majstri z tradičnej pekárne vedia, ako ľuďom ulahodiť.


14 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Ivan Mlynár: Vojenskí tajní rabovali úplne netajne.
  2. Stop alibizmu: Za pomenovanie učiteľky: „pi...a ...ebnuta“ jednotka zo správania na ZŠ Dudova.
  3. Janka Bittó Cigániková: Prešli sme si program PS pre zdravotníctvo, našli sme tam tieto hlúposti
  4. Ľudovít Paulis: Čo sme sa dozvedeli o vysokých školách zo včerajšej debaty lídrov strán
  5. Ján Valchár: Semienko populizmu (plus aktualizácie)
  6. Martin Pekár: Plán pre budúcnosť cestnej dopravy Slovenska. Priority a podpora.
  7. Andrej Aleksiev: Som pravičiar. Prečo si mám vyberať medzi ľavicou a ľavicou?
  8. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 63 711
  2. Igor Kossaczký: Matovičova akcia ukázala pravdu o slovenských médiách 38 568
  3. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 19 442
  4. Pavel Macko: Teraz sa ukáže, ako hlboko siahajú korene zla a aká silná je Žilinkova ochrana gaunerov 11 176
  5. Ján Šeďo: Mestskí policajti to pokašľali na celej čiare. 10 433
  6. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 393
  7. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 290
  8. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 211
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.

Už ste čítali?