Kia už štartuje na severné Slovensko

Zo žilinského víťazstva môže mať úžitok aj susedný Turiec

Žilina, Martin - Ako je už známe, juhokórejská automobilka Kia Motors patriaca koncernu Hyundai minulý týždeň (2. marca) oficiálne oznámila, že svoj prvý závod v Európe na výrobu 200 000 áut ročne postaví za 700 miliónov eur (asi 28 miliárd Sk) na Slovensku. Konkrétne na 216 hektároch neďaleko Žiliny, v katastri obcí Teplička nad Váhom, Mojš, Nededza a Gbeľany. Nový závod sa má začať budovať v septembri 2004 a prvé vozid­lo značky Kia by malo opustiť výrobné haly koncom roku 2006. Výrobná kapacita 200 000 áut má byť naplno využitá už v lete 2007. Strategická investícia vytvorí v regióne priamo 2400 nových pracovných miest a nepriamo ďalších niekoľko tisíc.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Kórejskí investori si vyberali z dvoch ponúk, odmietnutá poľská strana berie ich rozhodnutie ako prehru. O to viac majú Žilinčania dôvod hovoriť o víťazstve. Ich primátor Ján Slota tvdí, že ho očakával. Žilinská radnica sa na príprave projektu výrazne podieľala. Zo žilinského víťazstva však môže mať úžitok aj susedný Turiec.

Okrem 28-miliardovej investície koncernu Hyundai potečú na Slovensko ďalšie miliardy prostredníctvom 7 až 10 priamych subdodávateľov, ktorí budú umiestnení v subdodávateľskom parku 60 až 100 kilometrov od Žiliny. Odborníci odhadujú, že objem investícií do tohto parku by mohol byť zhruba 2 až 3 miliardy Sk. Lokalita na umiestnenie parku ešte nie známa, a tak je tu istá šanca aj pre susedný Turiec a jeho kapacity. Ďalšou príležitosťou pre strojárskych a iných výrobcov v našom regióne môže byť skutočnosť, že nová automobilka bude potrebovať výrobky a služby firiem situovaných v okolí Žiliny. Pre Turčanov, z ktorých viacerí majú skúsenosti zo strojárskej výroby, je tu navyše príležitosť zamestnať sa buď priamo v automobilke, alebo vo firmách, ktoré s ňou budú kooperovať.

SkryťVypnúť reklamu

„Rozhodnutie juhokórejskej spoločnosti investovať na severnom Slovensku ma, samozrejme, teší a rozvoj celého regiónu vidím veľmi pozitívne„ - povedal pre NŽT primátor Martina Stanislav Bernát. „Do Žiliny nie je tak ďaleko, a keď sa dokončí tunel na Dubnej skale, tak to bude zhruba 12 km a do Mojša ešte menej. Dokončenie tunela vidím ako reálne práve v nadväznosti na výstavbu automobilky a bol by som veľmi rád, keby táto investícia pozitívne ovplyvnila aj dobudovanie, resp. následné investovanie v našom priemyselnom parku.„

S. Bernát dodal, že vedenie mesta zastáva filozofiu diverzifikácie jednotlivých priemyselných odvetví a privítalo by, keby v Martine začalo stavať radšej viac menších firiem s maximálnym počtom zamestnancov 500 alebo 1000 ľudí. „Pokladáme to za vhodnejšie ako budovať zamestnanosť na jednom mamuťom podniku, pretože región je od neho potom príliš závislý. Martinčania už majú nepríjemnú skúsenosť so ZŤS.„

SkryťVypnúť reklamu

O názor na juhokórejskú investíciu a na možný turčiansky diel z tohto „koláča„ sme požiadali aj Milana Novotného, viceprezidenta Združenia automobilového priemyslu na Slovensku a generálneho riaditeľa akciovej spoločnosti Auto Martin: „Turiec je tak blízko pri Žiline, že je priam nevyhnutné zúčastniť sa na tomto projekte. Šanca je už v procese výstavby, pretože treba veľké množstvá remeselných prác a technologických dodávok. Tu vidím veľkú príležitosť, lebo mnohé turčianske fabriky dodávali do Volkswagenu Martin technologické vybavenie a rovnako dodávajú aj do trnavského Peugeotu. To je jedna oblasť, no a potom je to otázka priamej zamestnanosti ľudí. Tak ako kedysi dochádzali ľudia za prácou do Martina zo Žiliny, teraz osud a dejiny chcú, aby to bolo opačne. Nezanedbateľnou môže byť aj nepriama zamestnanosť, pretože už od procesu výstavby bude treba zabezpečovať obrovské množstvo služieb. Aj na to treba sústrediť pozornosť a byť pripravený na súťaž, pretože uchádzači budú musieť ňou prejsť.„

M. Novotný zdôraznil aj veľkú dôležitosť prípravy na budovanie dodávateľskej siete pre novú automobilku. Podľa neho výrobcovia súčiastok a diel­cov budú mať záujem etablovať sa v blízkom okruhu závodu. „Bude treba, aby Martin v tom zohral významnú úlohu, aby im vedel ponúknuť podnikateľské prostredie, či už formou výstavby fabrík na zelenej lúke, alebo v hnedých parkoch. Že sa to už začína prejavovať, potvrdzuje fakt, že už dnes máme v príprave štyri fabriky. Tie síce nesúvisia priamo s firmou Hyundai, ale s automobilovou výrobou, pričom nie je vylúčené, že môžu byť potenciálnymi dodávateľmi aj do tejto fabriky„ - povedal M. Novotný.

Ešte nezastavané pole pri Tepličke si vo štvrtok bol pozrieť aj premiér Mikuláš Dzurinda. „Dnes som sa chcel presvedčiť na vlastné oči ako to tu vyzerá. Je to vďačná lokalita pre takúto investíciu. S týmto regió­nom sme sa dohodli, že budeme ťahať za jeden povraz.„ Nepopieral však ani problémy, ktoré sa už črtajú. Napríklad výstavba diaľnice, termín september 2006 začal byť nereálny. Minister dopravy Pavol Prokopovič chcel termín posunúť o tri mesiace, obáva sa meškania: „Vyvinieme všetko úsilie, aby sme to k septembru 2006 stihli, ale tie tri mesiace by mohli byť hlavne po technickej stránke problematické.„ M. Dzurinda v Tepličke na tento fakt reagoval slovami : „Ministrovi pribudli vrásky na tvári, je to šibeničný termín. Diaľnicu však treba.„

V tejto súvislosti je pre Turiec veľmi dôležitá otázka výstavby diaľničného tunela Višňové – Dubná skala, ktorý by vzdialenosť medzi Martinom a Žilinou skrátil na minimum. Mikuláš Dzurinda pre Nový život Turca v tejto súvislosti povedal: „Prepojenie Žilina - Martin bude tiež v urýchlenej etape. Pôjde o prepojenie Bratislavy s Košicami. Takže aj táto trasa sa urýchli. Ukončenie plánujeme do roku 2010...„

(baj, jk, zuč)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  5. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  8. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 327
  2. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 6 818
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 096
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 4 852
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 4 719
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 829
  7. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 185
  8. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva 1 521
  1. Juraj Tušš: 80 rokov
  2. Anna Miľanová: Štylizované, fantazijné kvety v trávnatom poraste...
  3. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (9. - 15.5.1925)
  4. Elena Antalová: Koho som ešte nedokázal nasrdiť? "Majiteľ"sveta z mesta T.
  5. Ján Valchár: Plánuje Maďarsko vojnu?
  6. Daniel Jankech: Čo spája voličov Róberta Fica?
  7. Jozef Pivarník: Ficov kultúrny kiks: Keď premiér "rusofóbne" kritizuje ruskú klasiku!
  8. Ján Šeďo: Zomrel Jiří Bartoška...
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 37 603
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 666
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 259
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 365
  5. Ján Chomík: Liek na nespavosť 7 970
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 755
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 979
  8. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 5 966
  1. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  2. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  3. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  4. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
  5. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
  6. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať?
  7. Tupou Ceruzou: Zámočky
  8. Věra Tepličková: K. J. Erben: Vodník (úryvok z českej balady so šťastným slovenským koncom)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Jeden z tipov na víkend je aj výstup na Lysec, ktorý ponúka krásne výhľady na Malú Fatru.

Máme pre vás pár májových tipov.


Svadba je jedným z najkrajších dní v živote – ale jej plánovanie môže byť poriadne vyčerpávajúce. Pripravili sme pre vás overené tipy, vďaka ktorým si celý proces užijete rovnako ako samotný obrad.


Pečivo od MINIT ulahodí aj skutočným fajnšmekrom.


Diviaky siahali na ihrisku lídra tabuľky po bode.

Vo štvrtok hrali Vrútky dôležitú dohrávku v Trstenej. V prvej triede spravil výrazný krok k záchrane Kláštor, Ďanová dala Trebostovu gól už v tretej minúte.


Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Titul? Nie je to veľmi pravdepodobné.


8. máj

František Feja je inšpirácia pre všetkých.


Eliška Veselovská a 1 ďalší 7. máj

Areál s vyše 170-metrovými stožiarmi je ekonomickou príťažou.


4 h

Slovenského skialpinistu privítala cigarová vôňa dymu.


17 h
  1. Juraj Tušš: 80 rokov
  2. Anna Miľanová: Štylizované, fantazijné kvety v trávnatom poraste...
  3. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (9. - 15.5.1925)
  4. Elena Antalová: Koho som ešte nedokázal nasrdiť? "Majiteľ"sveta z mesta T.
  5. Ján Valchár: Plánuje Maďarsko vojnu?
  6. Daniel Jankech: Čo spája voličov Róberta Fica?
  7. Jozef Pivarník: Ficov kultúrny kiks: Keď premiér "rusofóbne" kritizuje ruskú klasiku!
  8. Ján Šeďo: Zomrel Jiří Bartoška...
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 37 603
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 666
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 259
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 365
  5. Ján Chomík: Liek na nespavosť 7 970
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 755
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 979
  8. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 5 966
  1. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  2. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  3. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  4. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
  5. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
  6. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať?
  7. Tupou Ceruzou: Zámočky
  8. Věra Tepličková: K. J. Erben: Vodník (úryvok z českej balady so šťastným slovenským koncom)

Už ste čítali?