Piatok, 30. september, 2022 | Meniny má Jarolím

Kia už štartuje na severné Slovensko

Zo žilinského víťazstva môže mať úžitok aj susedný Turiec

Žilina, Martin - Ako je už známe, juhokórejská automobilka Kia Motors patriaca koncernu Hyundai minulý týždeň (2. marca) oficiálne oznámila, že svoj prvý závod v Európe na výrobu 200 000 áut ročne postaví za 700 miliónov eur (asi 28 miliárd Sk) na Slovensku. Konkrétne na 216 hektároch neďaleko Žiliny, v katastri obcí Teplička nad Váhom, Mojš, Nededza a Gbeľany. Nový závod sa má začať budovať v septembri 2004 a prvé vozid­lo značky Kia by malo opustiť výrobné haly koncom roku 2006. Výrobná kapacita 200 000 áut má byť naplno využitá už v lete 2007. Strategická investícia vytvorí v regióne priamo 2400 nových pracovných miest a nepriamo ďalších niekoľko tisíc.

SkryťVypnúť reklamu

Kórejskí investori si vyberali z dvoch ponúk, odmietnutá poľská strana berie ich rozhodnutie ako prehru. O to viac majú Žilinčania dôvod hovoriť o víťazstve. Ich primátor Ján Slota tvdí, že ho očakával. Žilinská radnica sa na príprave projektu výrazne podieľala. Zo žilinského víťazstva však môže mať úžitok aj susedný Turiec.

Okrem 28-miliardovej investície koncernu Hyundai potečú na Slovensko ďalšie miliardy prostredníctvom 7 až 10 priamych subdodávateľov, ktorí budú umiestnení v subdodávateľskom parku 60 až 100 kilometrov od Žiliny. Odborníci odhadujú, že objem investícií do tohto parku by mohol byť zhruba 2 až 3 miliardy Sk. Lokalita na umiestnenie parku ešte nie známa, a tak je tu istá šanca aj pre susedný Turiec a jeho kapacity. Ďalšou príležitosťou pre strojárskych a iných výrobcov v našom regióne môže byť skutočnosť, že nová automobilka bude potrebovať výrobky a služby firiem situovaných v okolí Žiliny. Pre Turčanov, z ktorých viacerí majú skúsenosti zo strojárskej výroby, je tu navyše príležitosť zamestnať sa buď priamo v automobilke, alebo vo firmách, ktoré s ňou budú kooperovať.

SkryťVypnúť reklamu

„Rozhodnutie juhokórejskej spoločnosti investovať na severnom Slovensku ma, samozrejme, teší a rozvoj celého regiónu vidím veľmi pozitívne„ - povedal pre NŽT primátor Martina Stanislav Bernát. „Do Žiliny nie je tak ďaleko, a keď sa dokončí tunel na Dubnej skale, tak to bude zhruba 12 km a do Mojša ešte menej. Dokončenie tunela vidím ako reálne práve v nadväznosti na výstavbu automobilky a bol by som veľmi rád, keby táto investícia pozitívne ovplyvnila aj dobudovanie, resp. následné investovanie v našom priemyselnom parku.„

S. Bernát dodal, že vedenie mesta zastáva filozofiu diverzifikácie jednotlivých priemyselných odvetví a privítalo by, keby v Martine začalo stavať radšej viac menších firiem s maximálnym počtom zamestnancov 500 alebo 1000 ľudí. „Pokladáme to za vhodnejšie ako budovať zamestnanosť na jednom mamuťom podniku, pretože región je od neho potom príliš závislý. Martinčania už majú nepríjemnú skúsenosť so ZŤS.„

SkryťVypnúť reklamu

O názor na juhokórejskú investíciu a na možný turčiansky diel z tohto „koláča„ sme požiadali aj Milana Novotného, viceprezidenta Združenia automobilového priemyslu na Slovensku a generálneho riaditeľa akciovej spoločnosti Auto Martin: „Turiec je tak blízko pri Žiline, že je priam nevyhnutné zúčastniť sa na tomto projekte. Šanca je už v procese výstavby, pretože treba veľké množstvá remeselných prác a technologických dodávok. Tu vidím veľkú príležitosť, lebo mnohé turčianske fabriky dodávali do Volkswagenu Martin technologické vybavenie a rovnako dodávajú aj do trnavského Peugeotu. To je jedna oblasť, no a potom je to otázka priamej zamestnanosti ľudí. Tak ako kedysi dochádzali ľudia za prácou do Martina zo Žiliny, teraz osud a dejiny chcú, aby to bolo opačne. Nezanedbateľnou môže byť aj nepriama zamestnanosť, pretože už od procesu výstavby bude treba zabezpečovať obrovské množstvo služieb. Aj na to treba sústrediť pozornosť a byť pripravený na súťaž, pretože uchádzači budú musieť ňou prejsť.„

M. Novotný zdôraznil aj veľkú dôležitosť prípravy na budovanie dodávateľskej siete pre novú automobilku. Podľa neho výrobcovia súčiastok a diel­cov budú mať záujem etablovať sa v blízkom okruhu závodu. „Bude treba, aby Martin v tom zohral významnú úlohu, aby im vedel ponúknuť podnikateľské prostredie, či už formou výstavby fabrík na zelenej lúke, alebo v hnedých parkoch. Že sa to už začína prejavovať, potvrdzuje fakt, že už dnes máme v príprave štyri fabriky. Tie síce nesúvisia priamo s firmou Hyundai, ale s automobilovou výrobou, pričom nie je vylúčené, že môžu byť potenciálnymi dodávateľmi aj do tejto fabriky„ - povedal M. Novotný.

Ešte nezastavané pole pri Tepličke si vo štvrtok bol pozrieť aj premiér Mikuláš Dzurinda. „Dnes som sa chcel presvedčiť na vlastné oči ako to tu vyzerá. Je to vďačná lokalita pre takúto investíciu. S týmto regió­nom sme sa dohodli, že budeme ťahať za jeden povraz.„ Nepopieral však ani problémy, ktoré sa už črtajú. Napríklad výstavba diaľnice, termín september 2006 začal byť nereálny. Minister dopravy Pavol Prokopovič chcel termín posunúť o tri mesiace, obáva sa meškania: „Vyvinieme všetko úsilie, aby sme to k septembru 2006 stihli, ale tie tri mesiace by mohli byť hlavne po technickej stránke problematické.„ M. Dzurinda v Tepličke na tento fakt reagoval slovami : „Ministrovi pribudli vrásky na tvári, je to šibeničný termín. Diaľnicu však treba.„

V tejto súvislosti je pre Turiec veľmi dôležitá otázka výstavby diaľničného tunela Višňové – Dubná skala, ktorý by vzdialenosť medzi Martinom a Žilinou skrátil na minimum. Mikuláš Dzurinda pre Nový život Turca v tejto súvislosti povedal: „Prepojenie Žilina - Martin bude tiež v urýchlenej etape. Pôjde o prepojenie Bratislavy s Košicami. Takže aj táto trasa sa urýchli. Ukončenie plánujeme do roku 2010...„

(baj, jk, zuč)

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  2. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  8. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 9 037
  2. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 888
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 833
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 287
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 824
  6. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 754
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 2 741
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 489

Blogy SME

  1. Adriana Karpinska: Bicyklom po (ne)hodvábnej ceste v Kirgizsku
  2. Štefan Vidlár: Hmm...
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú...
  4. Ľubor Bystrický: Nemocnice bez lekárov-zem bezľudí
  5. Ján Škerko: Za každého mobilizovaného záložníka živého barana?
  6. Michal Maslej: Prosím, pýtajte sa kandidátov
  7. Jozef Ďanovský: Zápisky psychoterapeuta
  8. Martin Kiňo: RODINNÉ FIRMY: Pri zapojení príbuzných do podnikania je potrebný racionálny prístup (5. časť)
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 10 001
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 7 986
  3. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 652
  4. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 6 963
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 656
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 774
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 405
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 2 996
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Rozhľadňa na Tŕní, v pozadí Lúčanská Malá Fatra.

Obidve časti Malej Fatry, ale aj Veľká Fatra sú tak ako z obrázku.


2m
V roku 2019 martinský závod vyrobil 500-miliónty komponent

Najväčší zamestnávateľ v Turci aj napriek dodávateľským problémom výrobu rozšíri.


5 h

Prečítajte si výber TOP športových správ z regiónov.


6 h
Tanečníci z Martina na Majstrovstvách sveta vo Švédsku.

Tento rok je pre nich mimoriadne plodný a za posledných 32 rokov najúspešnejší.


Sabina Petrovičová 22 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Levičanka radí ľuďom, aby si faktúry kontrolovali.


29. sep

Fakultná nemocnica Nitra plne rešpektuje rozhodnutie krajského súdu, povedala hovorkyňa.


29. sep

Pravidelná údržba vodnej nádrže je nariadená zákonom.


6 h

Záujem o prácu mestského policajta je slabý, problémom sú aj peniaze.


29. sep

Blogy SME

  1. Adriana Karpinska: Bicyklom po (ne)hodvábnej ceste v Kirgizsku
  2. Štefan Vidlár: Hmm...
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú...
  4. Ľubor Bystrický: Nemocnice bez lekárov-zem bezľudí
  5. Ján Škerko: Za každého mobilizovaného záložníka živého barana?
  6. Michal Maslej: Prosím, pýtajte sa kandidátov
  7. Jozef Ďanovský: Zápisky psychoterapeuta
  8. Martin Kiňo: RODINNÉ FIRMY: Pri zapojení príbuzných do podnikania je potrebný racionálny prístup (5. časť)
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 10 001
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 7 986
  3. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 652
  4. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 6 963
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 656
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 774
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 405
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 2 996
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?