Pondelok, 25. september, 2023 | Meniny má Vladislav

Kia už štartuje na severné Slovensko

Zo žilinského víťazstva môže mať úžitok aj susedný Turiec

Žilina, Martin - Ako je už známe, juhokórejská automobilka Kia Motors patriaca koncernu Hyundai minulý týždeň (2. marca) oficiálne oznámila, že svoj prvý závod v Európe na výrobu 200 000 áut ročne postaví za 700 miliónov eur (asi 28 miliárd Sk) na Slovensku. Konkrétne na 216 hektároch neďaleko Žiliny, v katastri obcí Teplička nad Váhom, Mojš, Nededza a Gbeľany. Nový závod sa má začať budovať v septembri 2004 a prvé vozid­lo značky Kia by malo opustiť výrobné haly koncom roku 2006. Výrobná kapacita 200 000 áut má byť naplno využitá už v lete 2007. Strategická investícia vytvorí v regióne priamo 2400 nových pracovných miest a nepriamo ďalších niekoľko tisíc.

SkryťVypnúť reklamu

Kórejskí investori si vyberali z dvoch ponúk, odmietnutá poľská strana berie ich rozhodnutie ako prehru. O to viac majú Žilinčania dôvod hovoriť o víťazstve. Ich primátor Ján Slota tvdí, že ho očakával. Žilinská radnica sa na príprave projektu výrazne podieľala. Zo žilinského víťazstva však môže mať úžitok aj susedný Turiec.

Okrem 28-miliardovej investície koncernu Hyundai potečú na Slovensko ďalšie miliardy prostredníctvom 7 až 10 priamych subdodávateľov, ktorí budú umiestnení v subdodávateľskom parku 60 až 100 kilometrov od Žiliny. Odborníci odhadujú, že objem investícií do tohto parku by mohol byť zhruba 2 až 3 miliardy Sk. Lokalita na umiestnenie parku ešte nie známa, a tak je tu istá šanca aj pre susedný Turiec a jeho kapacity. Ďalšou príležitosťou pre strojárskych a iných výrobcov v našom regióne môže byť skutočnosť, že nová automobilka bude potrebovať výrobky a služby firiem situovaných v okolí Žiliny. Pre Turčanov, z ktorých viacerí majú skúsenosti zo strojárskej výroby, je tu navyše príležitosť zamestnať sa buď priamo v automobilke, alebo vo firmách, ktoré s ňou budú kooperovať.

SkryťVypnúť reklamu

„Rozhodnutie juhokórejskej spoločnosti investovať na severnom Slovensku ma, samozrejme, teší a rozvoj celého regiónu vidím veľmi pozitívne„ - povedal pre NŽT primátor Martina Stanislav Bernát. „Do Žiliny nie je tak ďaleko, a keď sa dokončí tunel na Dubnej skale, tak to bude zhruba 12 km a do Mojša ešte menej. Dokončenie tunela vidím ako reálne práve v nadväznosti na výstavbu automobilky a bol by som veľmi rád, keby táto investícia pozitívne ovplyvnila aj dobudovanie, resp. následné investovanie v našom priemyselnom parku.„

S. Bernát dodal, že vedenie mesta zastáva filozofiu diverzifikácie jednotlivých priemyselných odvetví a privítalo by, keby v Martine začalo stavať radšej viac menších firiem s maximálnym počtom zamestnancov 500 alebo 1000 ľudí. „Pokladáme to za vhodnejšie ako budovať zamestnanosť na jednom mamuťom podniku, pretože región je od neho potom príliš závislý. Martinčania už majú nepríjemnú skúsenosť so ZŤS.„

SkryťVypnúť reklamu

O názor na juhokórejskú investíciu a na možný turčiansky diel z tohto „koláča„ sme požiadali aj Milana Novotného, viceprezidenta Združenia automobilového priemyslu na Slovensku a generálneho riaditeľa akciovej spoločnosti Auto Martin: „Turiec je tak blízko pri Žiline, že je priam nevyhnutné zúčastniť sa na tomto projekte. Šanca je už v procese výstavby, pretože treba veľké množstvá remeselných prác a technologických dodávok. Tu vidím veľkú príležitosť, lebo mnohé turčianske fabriky dodávali do Volkswagenu Martin technologické vybavenie a rovnako dodávajú aj do trnavského Peugeotu. To je jedna oblasť, no a potom je to otázka priamej zamestnanosti ľudí. Tak ako kedysi dochádzali ľudia za prácou do Martina zo Žiliny, teraz osud a dejiny chcú, aby to bolo opačne. Nezanedbateľnou môže byť aj nepriama zamestnanosť, pretože už od procesu výstavby bude treba zabezpečovať obrovské množstvo služieb. Aj na to treba sústrediť pozornosť a byť pripravený na súťaž, pretože uchádzači budú musieť ňou prejsť.„

M. Novotný zdôraznil aj veľkú dôležitosť prípravy na budovanie dodávateľskej siete pre novú automobilku. Podľa neho výrobcovia súčiastok a diel­cov budú mať záujem etablovať sa v blízkom okruhu závodu. „Bude treba, aby Martin v tom zohral významnú úlohu, aby im vedel ponúknuť podnikateľské prostredie, či už formou výstavby fabrík na zelenej lúke, alebo v hnedých parkoch. Že sa to už začína prejavovať, potvrdzuje fakt, že už dnes máme v príprave štyri fabriky. Tie síce nesúvisia priamo s firmou Hyundai, ale s automobilovou výrobou, pričom nie je vylúčené, že môžu byť potenciálnymi dodávateľmi aj do tejto fabriky„ - povedal M. Novotný.

Ešte nezastavané pole pri Tepličke si vo štvrtok bol pozrieť aj premiér Mikuláš Dzurinda. „Dnes som sa chcel presvedčiť na vlastné oči ako to tu vyzerá. Je to vďačná lokalita pre takúto investíciu. S týmto regió­nom sme sa dohodli, že budeme ťahať za jeden povraz.„ Nepopieral však ani problémy, ktoré sa už črtajú. Napríklad výstavba diaľnice, termín september 2006 začal byť nereálny. Minister dopravy Pavol Prokopovič chcel termín posunúť o tri mesiace, obáva sa meškania: „Vyvinieme všetko úsilie, aby sme to k septembru 2006 stihli, ale tie tri mesiace by mohli byť hlavne po technickej stránke problematické.„ M. Dzurinda v Tepličke na tento fakt reagoval slovami : „Ministrovi pribudli vrásky na tvári, je to šibeničný termín. Diaľnicu však treba.„

V tejto súvislosti je pre Turiec veľmi dôležitá otázka výstavby diaľničného tunela Višňové – Dubná skala, ktorý by vzdialenosť medzi Martinom a Žilinou skrátil na minimum. Mikuláš Dzurinda pre Nový život Turca v tejto súvislosti povedal: „Prepojenie Žilina - Martin bude tiež v urýchlenej etape. Pôjde o prepojenie Bratislavy s Košicami. Takže aj táto trasa sa urýchli. Ukončenie plánujeme do roku 2010...„

(baj, jk, zuč)

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Také veľké kníhkupectvo ako na Obchodnej už neotvoríme
  2. Potrebujeme sa zbaviť nálepky montážnej dielne
  3. Na nechránenom školskom dvore namerali v lete až 60 stupňov
  4. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy?
  5. Via Pribina spúšťa súťaž INOVÁTOR1
  6. Zamestnanci Mecomu súťažili na športových dňoch
  7. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka
  8. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát
  1. OMV Slovensko rozvíja svoju stratégiu pre elektromobilitu
  2. Helping business on a global scale
  3. The visionary origins and global ambitions of the FMCU
  4. Samostatná volebná miestnosť pre jeden byt v Rači
  5. Skupina BizPartner Group presúva svoje služby pod jednu strechu
  6. 9. stredoeurópsky popáleninový kongres združil špecialistov
  7. Potrebujeme sa zbaviť nálepky montážnej dielne
  8. Zamestnanci Mecomu súťažili na športových dňoch
  1. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 15 749
  2. Hladinka smeruje do Košíc! 7 300
  3. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 6 837
  4. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 5 093
  5. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 466
  6. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 2 312
  7. Také veľké kníhkupectvo ako na Obchodnej už neotvoríme 2 282
  8. 50-tisíc dovolenkárov si kúpilo zájazd cez SME 2 170

Blogy SME

  1. Ján Šeďo: Silnú šnúrku v gatiach si viem predstaviť, ale silné Slovensko ?
  2. Julius Kravjar: Dimenzie vody
  3. Lukáš Čelinák: Anarchokapitalizmus, ekonomická kalkulácia a štíhly štát II.
  4. Ľudovít Paulis: Čo nájde študent na vysokej škole, ak SaS vráti na ministerstvo školstva?
  5. Kristína Rusnáková: Klamú, že bude dobre
  6. Zuzana Lukáčová: Kooperatívy: lepšie životy pre ľudí a spravodlivá ekonomika
  7. Dominika Kordiaková: Mojich 5 krát Ne....
  8. Jozef Drahovský: Volebné lístky po novom
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 64 467
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 38 539
  3. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 36 529
  4. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 30 690
  5. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 30 238
  6. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 17 863
  7. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 17 009
  8. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 14 841
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Samica raka červeného s mláďatami.

Do prírody sa dostal vďaka človeku.


6 h

"Slovensko potrebuje mladých a odvážnych ľudí s pevnými hodnotami."


12 h
Vrútocký kapitán Peter Gorgosz strelil dva góly

Cez víkend sa do bojov o body v šiestej lige zapojili len dve turčianske mužstvá – Vrútky a Blatnica. Získali plný počet bodov a v súčte dosiahli vysoko pozitívne skóre 10:2.


13 h
Obrana brankárov občas nechala v štichu.

Do Martina pricestovali Nové Zámky na čele s ikonou slovenskej hádzanej Martinom Straňovským.


23 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Problémy vychádzajú z rodín a spoločnosti.


13 h

Prvých hostí už ubytovali.


23. sep

Nitra za vydreté víťazstvo ďakovala brankárovi Kašíkovi.


24 h

Polícia zisťuje totožnosť dvojice, ktorá by svojou výpoveďou mohla policajtom pomôcť objasniť tento skutok.


(red) 24. sep

Blogy SME

  1. Ján Šeďo: Silnú šnúrku v gatiach si viem predstaviť, ale silné Slovensko ?
  2. Julius Kravjar: Dimenzie vody
  3. Lukáš Čelinák: Anarchokapitalizmus, ekonomická kalkulácia a štíhly štát II.
  4. Ľudovít Paulis: Čo nájde študent na vysokej škole, ak SaS vráti na ministerstvo školstva?
  5. Kristína Rusnáková: Klamú, že bude dobre
  6. Zuzana Lukáčová: Kooperatívy: lepšie životy pre ľudí a spravodlivá ekonomika
  7. Dominika Kordiaková: Mojich 5 krát Ne....
  8. Jozef Drahovský: Volebné lístky po novom
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 64 467
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 38 539
  3. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 36 529
  4. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 30 690
  5. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 30 238
  6. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 17 863
  7. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 17 009
  8. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 14 841
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)

Už ste čítali?