Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Kia už štartuje na severné Slovensko

Zo žilinského víťazstva môže mať úžitok aj susedný Turiec

Žilina, Martin - Ako je už známe, juhokórejská automobilka Kia Motors patriaca koncernu Hyundai minulý týždeň (2. marca) oficiálne oznámila, že svoj prvý závod v Európe na výrobu 200 000 áut ročne postaví za 700 miliónov eur (asi 28 miliárd Sk) na Slovensku. Konkrétne na 216 hektároch neďaleko Žiliny, v katastri obcí Teplička nad Váhom, Mojš, Nededza a Gbeľany. Nový závod sa má začať budovať v septembri 2004 a prvé vozid­lo značky Kia by malo opustiť výrobné haly koncom roku 2006. Výrobná kapacita 200 000 áut má byť naplno využitá už v lete 2007. Strategická investícia vytvorí v regióne priamo 2400 nových pracovných miest a nepriamo ďalších niekoľko tisíc.

Skryť Vypnúť reklamu

Kórejskí investori si vyberali z dvoch ponúk, odmietnutá poľská strana berie ich rozhodnutie ako prehru. O to viac majú Žilinčania dôvod hovoriť o víťazstve. Ich primátor Ján Slota tvdí, že ho očakával. Žilinská radnica sa na príprave projektu výrazne podieľala. Zo žilinského víťazstva však môže mať úžitok aj susedný Turiec.

Okrem 28-miliardovej investície koncernu Hyundai potečú na Slovensko ďalšie miliardy prostredníctvom 7 až 10 priamych subdodávateľov, ktorí budú umiestnení v subdodávateľskom parku 60 až 100 kilometrov od Žiliny. Odborníci odhadujú, že objem investícií do tohto parku by mohol byť zhruba 2 až 3 miliardy Sk. Lokalita na umiestnenie parku ešte nie známa, a tak je tu istá šanca aj pre susedný Turiec a jeho kapacity. Ďalšou príležitosťou pre strojárskych a iných výrobcov v našom regióne môže byť skutočnosť, že nová automobilka bude potrebovať výrobky a služby firiem situovaných v okolí Žiliny. Pre Turčanov, z ktorých viacerí majú skúsenosti zo strojárskej výroby, je tu navyše príležitosť zamestnať sa buď priamo v automobilke, alebo vo firmách, ktoré s ňou budú kooperovať.

Skryť Vypnúť reklamu

„Rozhodnutie juhokórejskej spoločnosti investovať na severnom Slovensku ma, samozrejme, teší a rozvoj celého regiónu vidím veľmi pozitívne„ - povedal pre NŽT primátor Martina Stanislav Bernát. „Do Žiliny nie je tak ďaleko, a keď sa dokončí tunel na Dubnej skale, tak to bude zhruba 12 km a do Mojša ešte menej. Dokončenie tunela vidím ako reálne práve v nadväznosti na výstavbu automobilky a bol by som veľmi rád, keby táto investícia pozitívne ovplyvnila aj dobudovanie, resp. následné investovanie v našom priemyselnom parku.„

S. Bernát dodal, že vedenie mesta zastáva filozofiu diverzifikácie jednotlivých priemyselných odvetví a privítalo by, keby v Martine začalo stavať radšej viac menších firiem s maximálnym počtom zamestnancov 500 alebo 1000 ľudí. „Pokladáme to za vhodnejšie ako budovať zamestnanosť na jednom mamuťom podniku, pretože región je od neho potom príliš závislý. Martinčania už majú nepríjemnú skúsenosť so ZŤS.„

Skryť Vypnúť reklamu

O názor na juhokórejskú investíciu a na možný turčiansky diel z tohto „koláča„ sme požiadali aj Milana Novotného, viceprezidenta Združenia automobilového priemyslu na Slovensku a generálneho riaditeľa akciovej spoločnosti Auto Martin: „Turiec je tak blízko pri Žiline, že je priam nevyhnutné zúčastniť sa na tomto projekte. Šanca je už v procese výstavby, pretože treba veľké množstvá remeselných prác a technologických dodávok. Tu vidím veľkú príležitosť, lebo mnohé turčianske fabriky dodávali do Volkswagenu Martin technologické vybavenie a rovnako dodávajú aj do trnavského Peugeotu. To je jedna oblasť, no a potom je to otázka priamej zamestnanosti ľudí. Tak ako kedysi dochádzali ľudia za prácou do Martina zo Žiliny, teraz osud a dejiny chcú, aby to bolo opačne. Nezanedbateľnou môže byť aj nepriama zamestnanosť, pretože už od procesu výstavby bude treba zabezpečovať obrovské množstvo služieb. Aj na to treba sústrediť pozornosť a byť pripravený na súťaž, pretože uchádzači budú musieť ňou prejsť.„

M. Novotný zdôraznil aj veľkú dôležitosť prípravy na budovanie dodávateľskej siete pre novú automobilku. Podľa neho výrobcovia súčiastok a diel­cov budú mať záujem etablovať sa v blízkom okruhu závodu. „Bude treba, aby Martin v tom zohral významnú úlohu, aby im vedel ponúknuť podnikateľské prostredie, či už formou výstavby fabrík na zelenej lúke, alebo v hnedých parkoch. Že sa to už začína prejavovať, potvrdzuje fakt, že už dnes máme v príprave štyri fabriky. Tie síce nesúvisia priamo s firmou Hyundai, ale s automobilovou výrobou, pričom nie je vylúčené, že môžu byť potenciálnymi dodávateľmi aj do tejto fabriky„ - povedal M. Novotný.

Ešte nezastavané pole pri Tepličke si vo štvrtok bol pozrieť aj premiér Mikuláš Dzurinda. „Dnes som sa chcel presvedčiť na vlastné oči ako to tu vyzerá. Je to vďačná lokalita pre takúto investíciu. S týmto regió­nom sme sa dohodli, že budeme ťahať za jeden povraz.„ Nepopieral však ani problémy, ktoré sa už črtajú. Napríklad výstavba diaľnice, termín september 2006 začal byť nereálny. Minister dopravy Pavol Prokopovič chcel termín posunúť o tri mesiace, obáva sa meškania: „Vyvinieme všetko úsilie, aby sme to k septembru 2006 stihli, ale tie tri mesiace by mohli byť hlavne po technickej stránke problematické.„ M. Dzurinda v Tepličke na tento fakt reagoval slovami : „Ministrovi pribudli vrásky na tvári, je to šibeničný termín. Diaľnicu však treba.„

V tejto súvislosti je pre Turiec veľmi dôležitá otázka výstavby diaľničného tunela Višňové – Dubná skala, ktorý by vzdialenosť medzi Martinom a Žilinou skrátil na minimum. Mikuláš Dzurinda pre Nový život Turca v tejto súvislosti povedal: „Prepojenie Žilina - Martin bude tiež v urýchlenej etape. Pôjde o prepojenie Bratislavy s Košicami. Takže aj táto trasa sa urýchli. Ukončenie plánujeme do roku 2010...„

(baj, jk, zuč)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  7. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  9. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  2. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  3. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  6. Škola môže vyzerať aj inak!
  7. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  8. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  9. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  10. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 647
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 075
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 21 601
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 622
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 13 309
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 939
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 035
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 438
  9. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 11 163
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 596
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

V niektorých stretnutiach nemal kto zmeniť tempo hry

Tím Dynama striedal na jeseň lepšie výkony so slabšími. Podľa kormidelníka Zdenka Veselovského mohli jeho zverenci v dvoch či troch zápasoch zabrať viac.

Peter Koleno patrí medzí lídrov diviackeho tímu.

Rodičia spojili sily

Urobili radosť škôlkarom.

Pieskovisko má nad sebou praktickú sieť.

V Martine bude obyvateľov testovať 50 odberových tímov

Mesto Martin zverejnilo zoznam odberových miest.

Slnečnica v oblakoch

Seniorovi z Koštian nad Turcom sa podaril pestovateľský úspech.

Vysoká slnečnica teší okoloidúcich.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce.

Na štyroch miestach v Trenčíne budú testovať z auta. Odberné miesto je aj na futbalovom štadióne

Na celoplošné testovanie bude Trenčanom k dispozícii počas dvoch najbližších víkendov 50 odberných miest. Pozrite si, kde ich nájdete.

V Martine bude obyvateľov testovať 50 odberových tímov

Mesto Martin zverejnilo zoznam odberových miest.

Virológ Klempa: Najbližšie týždne budú pre nás veľmi ťažké

Boris Klempa tvrdí, že celoplošné testovanie je teoreticky skvelá vec. Treba však brať do úvahy všetky okolnosti či riziká.

Už ste čítali?