O rozvoji alebo stagnácií rozvoja určitého územia svedčí mnoho ukazovateľov. Jedným z nich je pokles počtu obyvateľov, rast nezamestnanosti, úpadok rozhodujúcich spoločností na jeho území... V meste alebo okrese, ktorý je dlhodobo orientovaný na turistický ruch je jedným z ukazovateľov stagnácie alebo rozvoja mesta úroveň služieb. V nedávnom hodnotení hospodárenia mesta Turčianske Teplice renomovanou ratingovou agentúrou sa uvádza, že radnica hospodári veľmi dobre, je schopná včas a v plnej miere splácať svoje záväzky a je predpoklad, že by to tak malo byť aj v budúcnosti. Samozrejme toto hodnotenie sa týka iba radnice. Ratingová agentúra ale uviedla aj prognózy, podľa ktorých sa Turčianske Teplice môžu rozvíjať v kúpeľníctve a drevospracujúcom priemysle. Potom, ako upadlo v meste strojárstvo a skrachovala Devín banka, sa o tejto prognóze dá hovoriť, že je o optimistická. Samozrejme s kúpeľníctvom tesne súvisí aj turistický ruch.
Služby sú ale dlhšie slabinou Turčianskych Teplíc. V porovnaní s počtom pohostinstiev je v nich stále málo kvalitných stravovacích a ubytovacích zariadení. Aj keď za posledných desať rokov sa situácia zlepšila, klientela, ktorá prichádza do kúpeľného mesta sa stala náročnejšou. Za existencia Československa tvorili turčianskoteplickú kúpeľnú klientelu prevažne Česi, po roku 1993 sa situácia zmenila a za posledných 5 rokov postupne ubúdali aj liečebné pobyty hradené sociálnou poisťovňou. Tento rok už preplácajú kúpeľný pobyt slovenským pacientom iba zdravotné poisťovne, zvyšní klienti si musia kúpeľný pobyt alebo jednotlivé procedúry platiť sami. Samozrejme, z toho vyplýva, že kúpele sa na Slovensku musia preorientovať a ponúkať čoraz viac služieb, ktoré sú atraktívne pre široké spektrum domáceho obyvateľstva a pre zahraničných turistov. Tí chcú relaxovať, absolvovať rekondičné procedúry v príjemnom prostredí, zabaviť sa, vidieť nejakú atrakciu a okrem toho si aj kúpiť zaujímavé miestne suveníry za prijateľné ceny. Sú to náročné úlohy, kúpele na ne nebudú stačiť, dokonca ani niekoľkí podnikatelia. Riešením by mohlo byť funkčné združenie cestovného ruchu, ktoré by bolo schopné zjednocovať miestnu samosprávu, kúpele, progresívnych podnikateľov a najmä tvoriť projekty, na ktoré by bolo možné získať peniaze zo štrukturálnych fondov Európskej únie.
V skutočnosti sa ale Turčianskotepličania stretávajú s elementárnejšími nedostatkami. V stredu 7. januára som po ceste z práce chcel v centre Turčianskych Teplíc kúpiť chlieb a pečivo. Ani v jednej zo štyroch predajní potravín ale o pol šiestej večer už nemali ani jediný pecník chleba. Našťastie, rožky mali aspoň v jednej z nich. V regáloch chýbali aj jogurty, maslo a iné mliečne výrobky. Vraj zlyhali dodávatelia. Ak by na Slovensku zúrila vojna nečudoval by som sa, ale obávam sa, že zlyhanie služieb spôsobili iba novoročné a trojkráľové sviatky. Dúfam, že Turčianskotepličania si na takéto služby nebudú chcieť zvyknúť a tí, ktorí ich poskytujú si uvedomia, že dobrý zárobok im umožní len spokojný zákazník. Braňo Gregor