Hra s ohňom je nebezpečná

Je hasičská technika v stave zasiahnuť?

Martin - Predstavte si, že hasičom niekto náhlivým hlasom telefonuje, že mu horí dom, no operátor mu pokojne oznámi: „Áno, zahasíme vám to, ale bude vás to stáť dvadsaťtisíc. Skôr, ako vyrazíme, pošlite nám faxom alebo mejlom výpis z vášho účtu.„ Určite absurdná predstava... Nič takého sa nestane, Hasičský a záchranný zbor (HaZZ) zasahuje všade tam, kde treba, okamžite, bez dlhých rečí, s plným nasadením a účinne. Sú to profesionáli, na ktorých je jednoducho spoľahnutie. A zďaleka nezasahujú iba pri požiaroch, aj v Turci už viac ako polovicu výjazdov tvoria zásahy pri dopravných či iných nehodách. Zachraňujú hodnoty, ale najmä zdravie ľudí a ich životy. A zlyhanie ich techniky by mohlo mať doslova katastrofické následky.

SkryťVypnúť reklamu

Počet vyhovuje, štruktúra nie

Aj preto, že HaZZ je financovaný z peňazí daňových poplatníkov, malo by nás zaujímať, ako sa štát stará o to, aby bol tento zbor dobre pripravený na svoju nezastupiteľnú úlohu. Ozývajú sa hlasy, že slovenskí hasiči na tom nie sú dobre. Ich technika je už, vraj, prežitá. Je to reálny problém aj v Turci.

Veliteľ hasičských staníc v Martine i Turčianskych Tepliciach Dušan Krištof, oficiálne vedúci prevádzkovo-technického oddelenia OR Hasičského a záchranného zboru v Martine, hovorí: „Spokojní môžeme byť napríklad s automatizovaným systémom, ktorý nám umožňuje čo najrýchlejší a plynulý výjazd k prípadu. Od vyhlásenia poplachu musí zásahová jednotka do jednej minúty vyraziť. Operátor stlačením tlačidla poplachu na počítači naštartuje automatický systém, ktorý spúšťa vzduchotechniku, otvára príslušnú bránu, zapína semafory na križovatkách, čiže robí pre vozidlo zelenú vlnu. Diaľkové bezdrôtové ovládanie semaforov sme mali ako prví na Slovensku. Počet mobilnej techniky nepotrebujeme zvyšovať. Potrebujeme ale zmenu štruktúry.

SkryťVypnúť reklamu

Potrebovali by sme prejsť od vozidiel špeciálne hasičských, na univerzálnejšie. Platí to aj o výškovej hasičskej technike. V Turci máme momentálne k dispozícii dva automobilové rebríky s dosahom 30 metrov, čiže pri maximálnom vysunutí sme schopní dostať sa po deviate podlažie. Samozrejme, je to technika zastaralá, hasiči musia hadice ťahať so sebou, druhí im ich musia nadväzovať, a potom, nie všade sa dá s rebríkom dôjsť a aj jeho použitie je často rizikové, najmä pri väčších požiaroch. My by sme, aj vzhľadom na výškovú zástavbu v Martine a Vrútkach, potrebovali plošinu. Mali sme jednu z roku 1972, už je vyradená. Plošina je oveľa praktickejšia a účinnejšia ako rebrík. Potrebovali by sme aspoň jeden menší a ľahší automobil, ktorým by sme mohli lepšie manévrovať pri menších požiaroch v meste. Dnes používame iba výnimočne kompaktné prúdy, väčšinou hasíme oveľa účinnejšími rozprášenými prúdmi, teda menším množstvom vody. Čiže zišlo by sa nám jedno menšie vozidlo.„

SkryťVypnúť reklamu

Deduškovia vo fraku

Všetky potreby turčianskych hasičov sú priamo úmerné „žičlivosti„ štátneho rozpočtu. Ak vláda prijme úsporné opatrenia, netýkajú sa len školstva či zdravotníctva, ale rovnako aj ich. A často ich ešte viac... Keď však nazriete do priestrannej garáže hasičskej stanice v Martine, zdá sa, že všetko je v absolútnom poriadku, autá naleštené, pripravené na všetko... Ale už dlhšie vieme, že ak tieto vozidlá sú vôbec schopné výjazdu, tak to jedine zásluhou príslušníkov HaZZ, ktorí sa o ne vzorne starajú, opravujú a vlastne ich udržujú takpovediac pri živote. Vek týchto vozidiel (dvadsať rokov a viac) i morálne opotrebovanie je veľké. Na hasičskú techniku sa totiž kladú zvláštne nároky, väčšinou „odpočíva„ v garáži, ale v prípade potreby, či je leto alebo zima, noc alebo deň, musí za pár sekúnd naštartovať a byť akcieschopná na plný výkon. Je to veľmi špecifické zaťaženie i opotrebovanie, pretože každý štart je vlastne „studený„. Čiže, ani netreba dodávať, že poriadna generálka (ak nie výmena) strojového parku by sa zišla aj v Martine.

Dušan Krištof dodáva: - Už dlhší čas akútne žiadame, aby bola obnovená základná zásahová technika. Minimálne by sme potrebovali kompletné rekonštrukcie vozidiel na podvozkoch LIAZ. Rozhodujúce komponenty, ako sú nádrže, podvozky, čerpadlá a podobne, ľudovo povedané odchádzajú. To som hovoril o vozidlách, ktoré majú okolo dvadsať rokov. Tie, čo už majú takmer tridsať, už potrebujeme vymeniť. Okrem dvoch novších automobilov značky Mercedes, ktoré súvisia so špeciálnymi činnosťami, od roku 1988 žiadna iná technika do Martina neprišla... Uvedomujeme si ale, že to všetko, o čom som tu hovoril, to sú „ťažké„ milióny korún. Napr. výšková technika, ktorú by sme potrebovali, stojí okolo 35 miliónov. A nájsť dnes 35 miliónov v štátnom rozpočte, to nie je jednoduchá vec. Navyše, ak sa v posledných rokoch vynaložilo celoplošne na Slovensku veľa peňazí na vybavenie súvisiace s prechodom na záchranársku činnosť a na budovanie hasičských staníc v menších okresoch.

Šetrenie na zlom mieste

Pre záchranársku činnosť majú profesionálni hasiči v Martine dva novšie automobily. Mercedes Sprinter je určený pre záchranu na ceste, je schopný desať minút hasiť vysokotlakým rozprášeným prúdom. Toto vozidlo je vybavené strihacím a rozpínacím hydraulickým zariadením a kvalitným zdravotníckym materiálom, napríklad aj špeciálnym počítačom na zistenie základných životných funkcií obetí havárií. Druhý Mercedes Unimog je zase určený pre hasenie lesných požiarov v ťažkoprístupných terénoch. Týchto špeciálnych vozidiel do lesných terénov je na celom Slovensku iba šesť a jedno sa dostalo aj do Martina. Navyše, martinskí hasiči ako jediní v Žilinskom kraji majú aj potápačskú skupinu. Kto to pozná, vie, že jej vybavenie stojí balík peňazí. Len jedna maska s komunikačným zariadením stojí okolo päťdesiattisíc, nehovoriac už o špeciálnych oblekoch.

Aká je teda situácia v Turci? Podobná ako aj inde na Slovensku. Niečím sa môžeme pýšiť, za iné za skôr hanbiť. A pretože pri práci profesionálnych hasičov a záchranárov nejde o nič menej, ako o životy a zachránené milióny, nemal by tu šetriť ani správca našich peňazí, v tomto konkrétnom prípade ministerstvo vnútra. Už sa na hasičoch šetrilo dosť.(ig)

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 699
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 519
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 689
  5. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 10 594
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 991
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 683
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 419
  1. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  2. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  3. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  4. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  5. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  6. Martin Pánik: Sú premnožené
  7. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  8. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 289
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 464
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 340
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 099
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 343
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 335
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 778
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 416
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  2. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  3. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  4. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  5. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  6. Martin Pánik: Sú premnožené
  7. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  8. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 289
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 464
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 340
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 099
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 343
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 335
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 778
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 416
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?