Nedeľa, 18. apríl, 2021 | Meniny má ValérKrížovkyKrížovky

Ošetrovateľstvo v Martine dostane, čo mu právom patrí

S riaditeľkou Strednej zdravotníckej školy v Marti

Počas otvorenia školského roku 2002/ 2003 na Jesseniovej lekárskej fakulte UK v Martine oznámil jej dekan Ján Danko, že dôjde k pričleneniu Strednej zdravotníckej školy M. R. Štefánika k nej. Keďže ide o historický medzník v oblasti vzdelávania sestier v Turci, požiadali sme o rozhovor poverenú riaditeľku Strednej zdravotníckej školy M. R. Štefánika a vyšieho odborného štúdia při SZŠ v Martine Emíliu Lepiešovú.

Priblížte nám zrod myšlieky transformácie Strednej zdravotníckej Školy M. R. Štefánika na vysokú školu?

Skryť Vypnúť reklamu

Zdravotnícka škola Milana Rastislava Štefánika ako prvá v postkomunistických krajinách začala s transformáciou vzdelávania zdravotných sestier podľa kritérií, ktoré sú platné v Európskej únii. Prvý projekt v rámci PHARE sa na základe analýzy OECD odštartoval spolu s ďalšími šiestimi odbornými školami na Slovensku, a to už v školskom roku 1992/ 1993 v spolupráci s holandskými partnermi. V Strednej zdravotníckej škole M. R. Štefánika sme pripravovali tento projekt celý rok po obsahovej stránke a s vtedajším riaditeľom som získavala manažérske skúsenosti stážami v Holandsku. Bola som odborným grantom tohto projektu.

Pôvodný zámerom bolo, že dôjde k transformnácii niektorých vybratých škôl, a to zdravotníckych i nezdravotníckych na vysoké odborné školy. V krajinách východného bloku existovalo vo vyššom odbornom vzdelávaní vákuum, potom aj štatistiky Európskej únie pre oblasť vzdelávania vychádzali v náš neprospech. Tie krajiny, ktoré mali vysoké odborné školy, boli na tom lepšie, lebo všetci absolventi týchto škôl boli v štatistikách zaradení ako vysokoškolsky vzdelaní. My sme stále figurovali na chvoste, hoci sme vedeli, že nie sme v obsahu vzdelávania horší. Naše hodnotenie, samozrejme, záviselo na kóde, ktorý nám pridelili, a ten sa odvíjal od stupňa vzdelania. Z hľadiska sesterského vzdelávnia, ale aj v porovnaní s inými odbormi, to nebolo celkom normálne. Profesiu zdravotnej sestry vyštudovali deti. Niektoré dievčatá nastúpili do našej školy vo veku štrnásť rokov, keď ju skončili, nemali ani osemnásť. Tie sa už mali starať o deti a o dospelých. Také niečo v Európskej únii nepoznali. Táto škola, keď pôvodne vznikla, vo svojom štatúte mala, že jej študent musí dovŕšiť minimálne sedemnásty rok a až potom môže takéto zodpovedné povolanie začať študovať.

Skryť Vypnúť reklamu

Prečo proces transformácie trval tak dlho?

Pri zrode myšlienky transformácie stredoškolského vzdelávania na vysokoškolské sme si mysleli, že tento proces prebehne rýchlejšie. Obsah vzdelávania sme mali pripravený, ale forma bola v intenciách stredoškolského zákona a v štruktúre stredoškolského vzdelávania, hoci išlo vyššie odborné vzdelávanie. Obsah vzdelávania sme už mali porovnateľný s kritériami Európskej únie. Naši študenti, ale mali na doklade o vzdelaní pečiatku strednej zdravotníckej školy a v krajinách Európskej únie boli potom zle čitateľní. Napriek tomu, že náš obsah vzdelania bol úplne porovnateľný s vysokoškolským odborným vzdelaním podľa smerníc EÚ v oblasti regulovaného povolania sestry a pôrodnej asistentky, a to rozsahom 4600 hodín, rovnako aj predmetmi, spôsobom vnútornej organizácie vzdelávania, kritériami, organizácia školského roku a právne predpisy bolo stredoškolské. Samozrejme, nemohli sme ísť proti zákonu. Robili sme čo sme mohli z hľadiska demokratizácie vzdelávania, vo vnútornej organizácii školy, mali sme osobitnú štruktúru i manažment.

Skryť Vypnúť reklamu

Boli sme vystavení otázkam študentov, ktorí vedeli, že študujú bakalársky program, ale iba na strednej škole. Priebežne sme s nimi hovorili o jednotlivých transformačných krokoch Parlament mal odsúhlasiť novelu zákona o vyšších odborných školách. Keď bola politická vôľa odsúhlasiť tento typ vzdelania v slovenskom parlamente, bývalý podpredseda parlamentu Ján Ľupták si dal urobiť analýzu a inicioval zablokovanie schválenia vyššej odbornej školy. Prestali sme hovoriť o termíne, kedy to bude, ale v transformačných aktivitách sme za podpory Ministerstva zdravotníctva pokračovali. Sme si vedomí toho, že profesia sestry patrí k regulovaným povolaniam podľa dokumentu Biela kniha, ktorý zahŕňa požiadavky na odbornú prípravu a vzdelanie pre výkon vybratých profesií. Toto kritérium je už aj v zákone o odbornej spôsobilosti, kde je jasne definované, že na výkon tejto profesie sestry je potrebné vzdelanie diplomovanej všeobecnej sestry alebo vysokoškolské bakalárske a magisterské štúdium, ktoré trvá 3 roky, najmenej 4600 hodín a je rozdelené na teoretickú a praktickú časť. Existoval tu rozpor medzi obsahom a formou a vznikalo napätie medzi absolventmi vysokých a stredných škôl. Stredná zdravotnícka škola M. R. Štefánika po obsahovej stránke kritériá spĺňala, ale forma vzdelávania bola stredoškolská a nezodpovedajúca vysokoškolskému bakalárskemu štúdiu.

Kedy a ako došlo riešeniu spomínaných rozporov?

Prijatím zákona 156/2002 Z. z., ktorý nadobudol platnosť od 1. apríla tohto roku. Prijatie tohto zákona bolo veľmi dôležité z hľadiska rokovaní o vstupe do Európskej únie týkajúcej sa vzdelávania. Keď prišla do Strednej zdravotníckej školy M. R. Štefánika komisia EÚ, ktorá hodnotila obsah nášho štúdia a zistila, že spĺňame EÚ v oblasti požiadaviek na vzdelanie sestry a pozitívne hodnotila, že je to zakotvené aj v zákone.

Ako prebiehali rokovania s Jesseniovou lekárskou fakultou UK v Martine o zlúčení so Strednou zdravotníckou školou M. R. Štefánika v Martine?

Naša škola, aj s ďalšími šiestimi odbornými školami, je registrovaná v Bruseli ako člen organizácie vysokých odborných škôl, keďže obsahom nášho štúdia tomu zodpovedáme. Ponuka spolupráce a zastrešenia našej školy zo strany Jesseniovej lekárskej fakulty bola potom správne načasovaná. Túto ponuku sme uvítali, lebo vo svete toto vzdelávanie je na vysokých školách. Ak si uvedomíme, že Martin je kolískou ošetrovateľstva na Slovensku na strednej i vysokej škole (v roku 1992), v zastrešení našej školy Jesseniovou lekárskou fakultou vidím veľkú perspektívu. Už za ČSFR vedenie JLF UK v Martine pochopilo, že ošetrovateľstvo patrí na lekárske a nie na filozofické fakulty. Pritom sa vzdelávaniu v oblasti ošetrovateľstva za federácie najviac bránili lekárske fakulty. Jednou z progresívnych stránok našej školy bolo, že u nás učili vysokoškolskí pedagógovia. Vždy sme spolupracovali, ale zákon nás donedávna rozdeľoval. Dekan JLF UK Ján Danko mal veľmi dobrú intuíciu, keď nám ponúkol zastrešenie. Myslím si, že inú cestu sme ani nemali, lebo aj ďalšie fakulty zabezpečujú vzdelávanie sestier a z hľadiska stratégie je neudržateľné, aby niekto išiel po maturite na vyššiu odbornú školu a „získal“ pečiatku strednej odbornej školy, ak môže ísť na vysokú školu, kde bude bakalárom. Bakalársky titul nie je zanedbateľný ani z hľadiska finančného ohodnotenia.

Aké vzdelávacie pracoviská budú teda pôsobiť v budove súčasnej Strednej zdravotníckej školy M. R. Štefánika?

Áno, máme celkom konkrétnu predstavu. Veľa vecí sa nezmení, pretože vďaka projektu, na ktorom sme spolupracovali s Holanďanmi, sme vynikajúco vybavení. Sme vynikajúco vybavení odbornou literatúrou, počítačmi, didaktickou technikou na uskutočňovanie cvičení. Prednášky budeme mať v aule JLF UK a v budove našej školy máme tzv. „demonštračky“ na precvičovanie s modelmi.

Čo sa týka ošetrovateľstva, je to akreditovaný vysokoškolský odbor na bakalársky, magisterský, PhD stupeň a má možnosť vzdelávať aj na ďalšie akademické hodnosti, čo je veľkou prioritou JLF UK v Martine. Bude tu prebiehať aj vzdelávanie asistentov hygieny a epidemiológie, rádiologického asistenta a pôrodnej asistentky.

Vysvetlite nám postupné kroky úplného prechodu na vysokoškolské štúdium na SZŠ M. R. Štefánika...

Už 1. a 2. októbra boli prijímacie skúšky na dennú i diaľkovú formu štúdia na JLF UK. Naši uchádzači veľmi dobre splnili kritéria prijímacích skúšok. JLF UK v Martine prijala 204 študentov na denné a 58 na diaľkové štúdium. Študenti majú možnosť dokončiť tú formu štúdia, ktorú začali. Na základe prijatia nových študentov dôjde k transformácii majetku a zamestnancov našej školy. K 31. decembru 2002 budú prijatí učitelia a ostatní zamestnanci do stavu zamestnancov JLF UK, samozrejme, podľa pravidiel univerzít. Znamená to, že učitelia budú prechádzať konkurzmi. Potom prejde k prevodu majetku a fakulta začne od 1. januára 2003 s novým rozpočtom. Vzhľadom na to, že tu zostáva maturitný študijný odbor zdravotnícky asistent a 3. a 4. ročník vzdelávania všeobecných sestier, treba ich dokončiť. V júni roku 2004 skončia poslední študenti s pečiatkou Strednej zdravotníckej školy M. R. Štefánika na maturitnom vysvedčení a táto škola sa vyberie zo stavu stredných škôl. Od tohto školského roku už nebudú prijímaní študenti na stredoškolské štúdium na našej škole.(gg)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  2. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  3. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  4. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  5. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  6. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  7. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME
  8. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  9. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  1. Zase pozeráte do obrazovky? Radí fyzioterapeut aj očný lekár
  2. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  3. Podcasty zdravotnej poisťovne Union sú najpočúvanejšie
  4. AURES Holdings sa vydáva na západ
  5. Výčínanie počasia spôsobuje najviac škôd v júni
  6. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  7. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  8. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  9. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  10. Reverzné inžinierstvo na FVT
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 51 900
  2. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 18 873
  3. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 15 403
  4. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 11 246
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 9 924
  6. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 699
  7. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 7 945
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 805
  9. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 6 288
  10. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 5 597
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Výstava - História lyžovania v Turci.

História športových aktivít je v meste bohatá.

14 h
Martin neprešiel cez Spišskú.

Vedenie klubu zhodnotilo účinkovanie prvoligového tímu kriticky. Pôsobenie mužstva považuje za najväčšie sklamanie počas štvorročného pôsobenia značky HK.

18 h
Svätý Martin so žobrákom v Katedrále sv. Martina v Bratislave z roku 1734, dielo G. R. Donnera

Martine vznikla iniciatíva za vytvorenie bronzovej sochy svätého Martina na koni aj so žobrákom v životnej veľkosti. Ak sa zámer podarí, na ktorom mieste v meste Martin by ste túto sochu umiestnili a prečo?

24 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Martin Spano, rodák z Čaky.

16. apr

Svadbu mladomanželov z Turca sprevádzali aj lavíny.

15. apr

Likvidácia biologicky rozložiteľného odpadu spaľovaním je zakázaná.

23 h

Akcia kukláčov mala krycí názov Breh.

15. apr

Už ste čítali?