Staré veci sú väčšinou uložené v múzeách, u zberateľov, alebo ich častokrát vlastnia ľudia, z ktorých mnohí ani nevedia, čo majú. Niektorí sa zase o starožitnosti príkladne starajú. Počas prvej septembrovej soboty sme mali možnosť v Martinskom okrese vnímať nadšenie tých z kategórie posledne menovaných, porovnať staré autá s novými a nostalgicky sa pokochať na ladných krivkách a farbách starých fiatiek. Organizátori VI. medzinárodného zrazu historických vozidiel značky Fiat si pre tohtoročné stretnutie vybrali Martin nie náhodou - najmä preto, že je významným kultúrnym centrom Slovenska, ale aj preto, že v Martine je zastúpenie tejto značky. Práve firma AMC Martin, ako jedna zo štrnástich dealerov značky Fiat na Slovensku, bola požiadaná zorganizovať toto podujatie a prípravu programu pre účastníkov zrazu.
Ako si s touto úlohou poradila, mohlo vnímať množstvo divákov na celej trase zrazu i jeho jednotlivých punktoch. Pre tých, ktorí túto možnosť nemali, prinášame niekoľko postrehov slovom i obrázkom teraz. Najskôr otázka pre konateľa firmy AMC Martin Ivana Gregora:
Takže, prečo Martin, prečo pešia zóna ako centrum zrazu majiteľov starých fiatiek?
V Martine sme vyberali pre usporiadanie programu dve lokality - martinské letisko a pešiu zónu. Prevážili výhody pešej zóny, lebo samotné centrum mesta priam vyzýva organizovať takéto podujatie práve v tomto priestore. Z detstva si pamätám, že v Martine sa počas víkendov pripravovalo mnoho akcií, či to bol motokros pod Štefánikovým ústavom, cyklistické, motokárové preteky okolo Hviezdoslavovho parku, hádzanárske alebo volejbalové turnaje a ďalšie na námestí v centre i v amfiteátri. Vždy to bol dôvod vyraziť do mesta, stretnúť sa so známymi a pozrieť si mnohokrát aj slovenskú elitu športovcov alebo umelcov. Centrum mesta pulzovalo životom, a to v poslednom čase Martinu chýba. Zástupcom radnice sa myšlienka usporiadať toto podujatie na pešej zóne zapáčila a ponúkli spoluprácu pri príprave kultúrneho programu. Sám primátor mesta Stanislav Bernát odporučil, aby sa využili všetky priestory pešej zóny. Bola tu ale podmienka - pod každý motor zabezpečiť kartón proti kvapkám oleja. Primátor správne predpokladal, že staré autá pritiahnu divákov a že sa veteráni na tejto ploche budú pekne vynímať.
Stalo sa. Koľko malo podujatie účastníkov?
Prihlásilo sa 74 vozidiel z rôznych kútov Slovenska a prišli aj hostia z Čiech na jedenástich autách a z Maďarska na troch vozidlách. Keďže na stretnutia sa väčšinou s veteránom vyberú celé rodiny, účastníkov aj o organizátormi bolo okolo dvestopäťdesiat, čo pokladáme za úspech.
Rozhodujúci mnohokrát nie je počet, ale krása veteránov. Ktoré vozidlá boli najzaujímavejšie?
K najzaujímavejším zaprezentovaným exponátom patrili Fiat 500 4x4 - Sccolatio, Fiat 500 Topolino r.v. 1939, tri vozidlá Fiat 124 Spider r.v. 1973, Fiat 900 - Bus r.v. 1969 a Fiat 1100 Fammiliare r.v. 1966.
Poďme k programu. Pripomeňme si ho tak, ako ste ho vnímali vy...
Účastníci boli ubytovaní v mošovskom autocampingu a ráno o ôsmej hodine bol štart prvej posádky. Podľa špeciálneho itinerára, ktorý vytvoril predseda klubu inžinier Semánko zo Senice, odchádzali cez obce Belú a Žabokreky do Martina na pešiu zónu. Kuriózne bolo, keď sme prvých účastníkov, po malom meškaní, očakávali od hotela Turiec a asi sedem z nich sa nám zjavilo za chrbtom. Poblúdili a prišli na pešiu zónu od kina Moskva okolo bývalej „ierbečky“. Na účastníkov hneď v úvode čakal prvý náročný test, a to jazda zručnosti dopredu a tou istou trasou dozadu - na čas. Po absolvovaní tejto disciplíny sa posádky zaprezentovali, vyplnili teoretický text s jedenástimi otázkami a odparkovali v priestoroch okolo sporiteľne a Uni banky. To už ale na ploche okolo „Jánošíka“ vyhrávala dychová hudba a moderátor celej akcie, martinský herec František Vyrostko, informoval okolostojacich a okolidúcich s plánovaným programom a predstavoval najzaujímavejšie modely áut, ktoré si bolo možné v priebehu celého dopoludnia detailne poobzerať. Samozrejme, ani parkovanie účastníkov v priestoroch centra mesta sa neobišlo bez kuriozít. Jedna posádka, ktorá bola rovnako ako ostatné nasmerovaná na odparkovanie za sporiteľnou, sa trafila do uličky k pošte a odišla zo scény. Vrátila sa až neskôr za pomoci miestnych občanov.
Čo všetko mohli Martinčania na pešej zóne vidieť a zažiť?
Účasníkov podujatia i Martinčanov, ktorí sa prišli pozrieť na veteránov, privítal primátor mesta, ktorý si aj so svojimi synmi zo záujmom vystavované modely poobzeral. Medzitým vystúpili mažoretky, ktoré dali akcii slávnostný punc, modelky predviedli módu Andrey a Viery Kohútovej a diváci zatlieskali vystúpeniu tanečníkov z Deep Martico Martin. Moderátor akcie i zvukár sa mali čo obracať, lebo vďaka štedrým sponzorom bolo aj dostatok cien pre súťažiacich a taktiež darčekov pre účastníkov akcie a pre organizátorov. Súťaž detí v kreslení s témou - Fiat - bola jedna z najnáročnejších, ale tiež najštedrejšie odmenená darčekmi. Najlepšie práce budú vystavené do konca roka v autosalóne firmy AMC Martin. Aj záver exhibície fiatov bol tiež impozantný. S účastníkmi zrazu sa rozlúčili mažoretky a autá potom v zástupe opúšťali mesto smerom do Mošoviec a Turčianskych Teplíc, kde pokračovali v druhej časti programu, v plaveckých a tanečných disciplínach.
Súťaže majiteľov fiatov mali zaiste svojich víťazov. Ktorých?
Hodnotenie bolo veľmi zaujímavé. Išlo o dva posty - celkového víťaza, ktorý dosiahol najlepší čas a nazbieral najviac bodov v testoch, ale zaujímvé boli hodnotenia o titul najkrajšia fiatka. Zvíťazil Fiat 124 Spider z Ostravy. Pre zaujímavosť, najvzdialenejšie vozidlo prišlo z Písku (560 km) a najstaršie vozidlo pochádzalo z Trenčíka - išlo o Fiat 500 Topolino r.v. 1939.
Podujatie malo zaiste vo svojom zázemí množstvo spoluorganizátorov a sponzorov. Ktorých predovšetkým?
Poďakovanie si zaslúžia hlavne sponzori, ktorí prispeli finančne aj vecnými darmi - G MAC, leasingová spoločnosť, Fiat SR - importér automobilov zn. Fiat, Euro Advertising Agency - dodávateľ olejov zn. Selenia, ktoré sa používajú vo fiatoch, Shell - distribútor olejov a palív, ČSOB Leasing - najúspešnejšia leasingová spoločnosť na Slovensku, AMC Martin, zástupca značky Fiat na severnom Slovensku, Generali poisťovňa, Universal Trading, pobočka Lipovec - slovenský výrobca detských plienok a aviváží, Walmark Žilina - slovenský výrobca osviežujúcich nápojov Relax, ďalej mediálny partner Rádio Rebeca, ktoré celý týždeň pozývalo občanov do centra mesta, Televízia Turiec za zdokumentovanie akcie, redakcia Nový ŽIVOT TURCA, účinkujúci, organizátori zrazu, ale aj pracovníci mestského úradu v Martine a pracovníci firmy AMC Martin. Pozitívne ohlasy Martinčanov sú dôkazom toho, že to bol dobrý nápad a že podobné akcie by sa mali v Martine konať častejšie, aby aj takýmto spôsobom spríjemňovali život v meste.
(rr)