Nádejní slovenskí jachtári Jakub Kaňuk (kormidelník) a Boris Hnilica (kosatník) z Yacht clubu Martin sa prebojovali na svoje prvé majstrovstvá Európy v lodnej triede 420. Na podujatí v Severnom mori sa zúčastnilo 90 posádok z 20 krajín. Z každej krajiny mohli štartovať tri najlepšie posádky a martinská sa nominovala dokonca až do striebornej skupiny, v ktorej obsadila 10. miesto po šestnástich rozjazdách.
Trojmetrové vlny a žraloky
Keďže išlo o prvý štart martinských nádejí na takomto podujatí, požiadali sme ich trénera Jána Kaňuka, aby sa podelil s našimi čitateľmi o svoje dojmy z morskej premiéry svojich zverencov.
- Severné more, to sú predovšetkým tvrdé podmienky. Často dochádza k tragédiám, a aj preto pretekári musia byť označení identifikačnými páskami. V tomto čase teplota v kanáli La Manche dosahuje okolo 15 stupňov Celzia a stále fúka nepríjemný vietor. Vytvárajú sa až trojmetrové vlny, ktoré sa trieštia a zároveň dvíhajú spŕšky vody, ktoré bránia jachtárom pri dýchaní. K tomu sa pridáva neuveriteľný prúd dosahujúci rýchlosť dvoch uzlov s meniacim sa smerom. Toto všetko musí jachtár nielen prežiť, ale prispôsobiť tomu taktiku jazdy a neustále prepočítavať hodnoty. Keď sme zistili, že nepravidelný príliv a odliv dosahuje rozdiel 5 - 7 metrov, mysleli sme si, že nás nemôže už nič prekvapiť. Na porade nás však upozornili na prítomnosť žralokov a že vydali zákaz kúpania. Komu by sa v takýchto podmienkach chcelo kúpať? - pýtali sme sa s úsmevom...
Výsledky - ako na hojdačke
A potom sa dozvedáme už o jednotlivých rozjazdách slovenských reprezentantov.
- Dvojica Kaňuk - Hnilica začala priam skvele. V prvej rozjazde obsadila 6. miesto. No oslavy prerušilo sklamanie vo forme diskvalifikácie za porušenie pravidla „čiernej vlajky„ pri štarte. Druhá rozjazda bola menej vydarená. Po dvoch prevráteniach sa dostali do druhej polovice štartového poľa. V tretej rozjazde si ale polepšili kvalitným 8. miestom a opäť svitla nádej. Vo štvrtej prežili kolíziu s belgickou loďou, viac poškodená bola tá naša a výsledok - 38. miesto. V piatej rozjazde opäť návrat na solídnu pozíciu, obsadili 9. miesto. Jakub s Borisom tvrdili, že sú opäť v hre a nemôžu, vraj, už nič pokaziť, lebo tie náročnejšie jazdy sú už za nimi a dve najhoršie umiestnenia sa škrtajú... Lenže práve šiesta rozjazda pochovala ich ambície. Po troch trestných obratoch skončili až na 45. mieste. Aj v ďalších rozjazdách striedali výborné umiestnenia s podpriemernými...
V ceste im stála polícia
V jednej z tých neúspešnejších im zaliala loď vysoká vlna a utopili časť kormidlovej páky. Bolo treba rýchlo otočiť sprievodný motorový čln a hnať ho do prístavu po náhradný dielec. Vo vysokých vlnách sme rozbili všetko, čo sa v člne rozbiť dalo. V kanáli približne 5 kilometrov dlhom, ktorým sa vchádzalo do prístavu, sme si to „hasili„ jedna radosť, len aby sme stihli dodať chlapcom kormidlovú páku. Avšak námorná polícia bola proti, zastavila nás tesne pred prístavom. Za rýchlu jazdu sa pyká aj na mori...
Jozef Hnilica (otec pretekára) sa už darmo ošíval. Viac šťastia mal druhý otec a tréner Ján Kaňuk, ktorý jednoducho ušiel. Mal neuveriteľné šťastie, že včas priniesol chlapcom potrebnú súčiastku.
Aká cesta na vrchol?
Majstrom Európy sa stala izraelská posádka, druhí boli Angličania, hoci sa ani v jednej rozjazde neumiestnili v prvej trojke. O ich medaile rozhodli vyrovnané výsledky. A práve toto našim nádejným námorným jachtárom ukázalo, ktorou cestou sa musia uberať a akých chýb sa musia vystríhať, ak chcú úspešne súperiť nielen s morskými vlnami, ale aj s európskou konkurenciou.
(mr)