Na počesť 720. výročia prvej písomnej zmienky o termálnych kúpeľoch v Turčianskych Tepliciach a 130. výročia učiteľského vzdelávania v Turci vyšla kniha Margity Nižňanskej Z histórie učiteľského vzdelávania v Turci 1870-1980. Kniha je kronikou a zároveň svedectvom najdôležitejších momentov dejín učiteľského vzdelávania v Turci. Vyšla v čase, keď registrujeme zvýšený záujem o vlastnú minulosť národa a utvára sa aj potreba jej priblíženia dnešnej generácii. Spytovanie minulosti ale predpokladá búranie mýtov a falošných nánosov. A tu sa prejavuje v plnej miere autorkin prístup, vyvarujúci sa lacným nástrahám populárnych a zjednodušujúcich riešení. M. Nižňanská ako dlhoročná pedagogická pracovníčka pristupuje ku zvolenej téme s ambíciou podať svedectvo nielen „znalca„ využívajúceho sprostredkované informácie.
Kniha sa člení na dve časti. Prvá, pojednávajúca o dejinách školstva v Turci, je zároveň aj akýmsi vyznaním sa z lásky k tejto malebnej časti Slovenska. Nie je to ale len óda na krajinu a obľúbené povolanie, ale odborný pohľad historika na zvolenú tému. Autorka nám v kocke predkladá dejiny školstva v Uhorsku. Zachytáva jeho počiatky, aby nás potom previedla obdobím renesancie ako aj reformácie a protireformácie. Aj pri skúmaní neskorších období je jej vodiacou niťou histórie vzdelanosť.
Druhá časť knihy sa zaoberá podmienkami vzniku a existencie Kráľovského maďarského učiteľského ústavu v Kláštore pod Znievom a v Turčianskych Tepliciach (1870-1918). Autorka opäť nepodáva len popis činnosti uvedenej inštitúcie. Snaží sa vnímať a chápať prírodu, obklopujúcu ľudský svet, ktorého priam sociologický popis ponúka čitateľovi. Svoje rozprávanie v tejto časti knihy završuje menovaním niektorých významných osobností slovenskej kultúry a života spätých s učiteľským ústavom.
Osudy učiteľského ústavu v Turčianskych Tepliciach v rokoch 1918-1938 sú témou ďalšej časti knihy. Autorka tu bez predpojatosti a vecne pojednáva o slovensko-českých vzťahoch rozvíjajúcich sa aj v oblasti školstva a vzdelávania v období prvej ČSR. Devízou tejto časti je úsilie o objektívne vykreslenie siločiar doby, utvárajúcej podmienky a tiež kulisy existencie a pôsobenia uvedenej pedagogickej inštitúcie.
Ľudovít Marci