a - mráz, voda a ľad. Ako NŽT povedal Vladimír Povoda, vedúci odboru komunálnych služieb mestského úradu v Martine, na letnú údržbu má mesto tento rok vyčlenených asi 4,5 milióna korún. „Údržbu robíme priebežne a výtlky, ktoré bránili zjazdnosti komunikácie, sme opravovali okamžite. Berieme to ako havarijný stav a hneď po zime ich opravujeme zimnými zmesami. To ale nie je ten najlepší spôsob, takáto oprava má krátku životnosť. Letná údržba sa začína po skončení zimy na rozhraní apríla a mája. Najprv robíme obhliadky mestských častí, aj za účasti poslanca a odborných pracovníkov z mestského úradu. No, a keďže nemáme veľký balík peňazí, lebo 4,5 milióna korún je asi len štvrtina prostriedkov, ktoré by sme potrebovali na opravu komunikácii, určíme si priority. Samozrejme, že najväčšie výtlky, ktoré by mohli brániť zjazdnosti ciest, robíme prednostne a čo najskôr a potom robíme bežnú údržbu,„ povedal nám Vladimír Povoda.
Ako zdôraznil, sami nie sú spokojní s „plátaním„, lebo sú na cestách miesta, kde dochádza k sieťovému rozpadu, komunikácia „odchádza„ v podloží a vyžadoval by sa radikálnejší zásah. Vladimír Povoda: „ Vieme, že to fľakovanie na cestách, ako je napríklad na Alexandrovej ulici na Ľadovni, alebo Ulici hrdinov SNP na Stráňach, je iba dočasným riešením, že už treba urobiť naozaj generálnu opravu, no na ňu treba podstatne viac peňazí, ako na bežné opravy. Určite treba v budúcnosti hľadať prostriedky aj na opravu týchto komunikácií. Žiaľ, zatiaľ nemáme toľko prostriedkov, aby sme mohli postupne a v systematickom slede vykonávať výmenu živičných povrchov ciest tam, kde by to bolo najviac treba. Predpokladám, že do konca júna sa vysporiadame so všetkými závažnejšími poruchami na komunikáciách a v priebehu leta budeme opravovať len tie závady, ktoré majú pretrvávajúci charakter.„
Cez Martin vedie aj štátna cesta I/65 – prieťah mestom. Mnohí ju považujú za mestskú komunikáciu, ale zatiaľ, hoci štát po dokončení obchvatu chce, aby prešla pod mesto, zostáva táto cesta štátnou komunikáciou a je pod správou Slovenskej správy ciest. Ide o cestu v celkovej dĺžke osem kilometrov, ale keďže je smerovo rozdelená, treba rátať zhruba so 16-kilometrami cesty. „Mesto si dalo podmienku, aby, keď ju už má prevziať do vlastníctva, boli vysporiadané vlastnícke vzťahy pozemkov pod ňou, aj všetko ostatné, čo s tým súvisí. Mali sme dve alternatívy, žiaľ, ani jedna, ani druhá alternatíva neboli priechodné. Neviem odhadnúť časový horizont, kedy sa dokážu vysporiadať majetkoprávne vzťahy na tejto komunikácii a kedy bude táto cesta tak pripravená k tomu, aby nám ju mohli definitívne odovzdať. My, ale dnes už vieme, že ak sa raz budeme o ňu starať, budeme potrebovať najmenej dva milióny korún na letnú údržbu a niečo cez jeden a pol milióna korún na zimnú údržbu,„ dodal Vladimír Povoda.
Autor: jk