e pre vzdelávanie vyznelo pre Strednú zdravotnícku školu M. R. Štefánika v Martine priaznivo, nebolo možné nové požiadavky splniť. Iniciatívu prevzali univerzity, ktoré sa rozhodli aktivovať bakalársky stupeň vzdelania v zdravotníckych odboroch. Aj preto sa škola stáva od nového školského roka 2004/2005 súčasťou Jesseniovej Lekárskej fakulty v Martine, čím sa zavŕšil proces jej postupného začleňovania do nej začatý v októbri roku 2002.
Čo tomu predchádzalo? Koncom 19. a začiatkom 20. storočia Spolok slovenských žien - Živena usiloval o vytvorenie slovenských ženských odborných škôl. Významnou mierou sa v tomto procese angažovala slovenská spisovateľka Elena Maróthy-Šoltésová. Zámer sa podarilo uskutočniť 26. septembra 1926, kedy sa konalo slávnostné otvorenie Ústavu Milana Rastislava Štefánika, ktorý mal dve školy: Župnú školu pre vzdelávanie učiteliek rodinných škôl a Dvojročnú školu pre sociálnu a zdravotnú pečlivosť. V histórii školy sa odohralo neskôr niekoľko významných zmien, ktoré formovali jej profiláciu. V roku 1933 bola zriadená Krajská dvojročná škola ošetrovateľská, ktorej činnosť bola prerušená vojnovými udalosťami rokov 1939-1945. V roku 1945 obnovila svoju činnosť ako Štátna ošetrovateľská škola. V januári 1950 sa zmenila na Vyššiu sociálno-zdravotnú školu v Turčianskom Svätom Martine. V roku 1951 vznikla trojročná zdravotnícka škola a v roku 1955 sa ustanovilo štvorročné vzdelávanie. Roky 1970 až 1989 predstavovali stabilné vyučovanie v odboroch zdravotná sestra, detská sestra, zdravotnícky laborant a v abiturientskom štúdiu rádiologický asistent.
Po roku 1989 nastala nová spoločensko-politická situácia. V rámci zdravotníckeho vzdelávania naša krajina nespĺňala medzinárodné smernice pre výkon povolania sestry. A tak, keď sa vypracoval projekt Rozvoj neuniverzitného vysokého odborného školstva na Slovensku, vedenie školy prihlásilo Strednú zdravotnícku školu M.R.Štefánika k odskúšaniu experimentálneho vzdelávania v odbore diplomovaná všeobecná sestra. V spolupráci s Hogeschoole Eindhoven bol vypracovaný základný dokument zabezpečujúci realizáciu projektu, ktorý bol schválený expertnou skupinou OECD. V septembri 1993 sa začalo vzdelávanie sestier spĺňajúce medzinárodné normy a kritériá pre toto regulované povolanie. Podľa vzoru Strednej zdravotníckej školy v Martine po ukončení experimentálneho štúdia v roku 1996 sa začalo na viacerých školách na Slovensku so vzdelávaním sestier podľa kritérií EÚ. Veľká pozornosť zo strany školy bola venovaná aj diaľkovej forme štúdia.
„Nové nazeranie na pacienta ako klienta s jeho individuálnymi potrebami a právami, poskytovanie starostlivosti nielen v chorobe ale aj v zdraví, orientácia na podporu zdravia, prevenciu a výchovu klientov k zodpovednosti za svoje zdravie či zdravie rodiny, autonómne postavenie sesterskej profesie a jej uplatnenie v tímovej práci a vo výskume, sa stali kľúčovými prvkami v diplomantskom programe sesterského vzdelávania,„ informuje nás riaditeľka školy Jana Nemcová. „V škole sa okrem diplomovanej všeobecnej sestry iniciovalo aj vyššie odborné štúdium v ďalších odboroch, ako diplomovaná pôrodná asistentka (regulované povolanie v rámci EÚ), diplomovaný rádiologický asistent a diplomovaný asistent hygieny a epidemiológie. Problémom vo vyššom odbornom vzdelávaní bolo jeho legislatívne zastrešenie, ktoré teraz vyúsťuje do začlenenia pod JLF UK v Martine.
Autor: rr