Nemám zvyk reagovať na články v novinách. No vzhľadom k závažnosti problematiky a možnosti zachrániť ďalšie ľudské životy však musím o to viac, že ako člen mestskej rady a poslanec mestského zastupiteľstva cítim aj svoj podiel zodpovednosti za tragické nehody, ktorým mesto Martin nevie na „križovatke smrti„ Podháj - 1/65 obchvat mestom zabrániť.
V článku „ Zmenili to výnimky „ v nedávnom čísle NŽT v mene investorského útvaru SSC v Žiline Stanislav Palúch zdôvodnil, prečo nie je možné prebudovať túto, podľa môjho názoru smrtiacu a zle naprojektovanú, križovatku na bezpečnejší „kruhový objazd„, ktorý je, podľa mňa, jediným možným riešením v súčasnej situácii, ako zabrániť ďalším smrteľným nehodám na tejto križovatke. Dôvody, ktoré uvádza ako prekážku, sú povolené výnimky – odbočka k Tesco a iným podnikom a tiež spomalenie dopravy na obchvate, čomu sa chce zrejme vyhnúť, prípadne aj nesprávny spôsob jazdy. Je to tak, problém sa dá odsúvať jeho bagatelizáciou a hľadaním výhovoriek, prečo sa nedá, respektíve prečo netreba, konať .
Mesto Martin sa snaží všetkými oficiálnymi cestami presvedčiť SSC o nevyhnutnosti spomaliť premávku na obchvate, aby sa prípadné nehody nekončili smrteľne. Vedenie mesta robí kroky, ktoré vedú k vybudovaniu „ kruhového objazdu„ a tiež investovalo niekoľko stotisíc do mimoriadneho dopravného značenia pri príjazde do tejto križovatky. Inak povedané, čím pomalší prejazd vozidiel po obchvate, tým menšie riziko smrteľnej dopravnej nehody. Takisto, výnimky na mimoriadne odbočenia sú vlastne len jednou výnimkou smerom k Tescu, kde nie je problém so smrteľnými dopravnými nehodami.
Kompetentní pracovníci SSC pri prezentovaní svojich názorov v mene štátnej inštitúcie by si mali uvedomiť, že križovatka nad „slimákom„ je príčinou zbytočných úmrtí, ktoré nemôžeme pripísať argumentácii S. Palúcha. Ako poslanec zastupiteľstva podporujem všetky kroky mesta, ktoré vedú k vybudovaniu kruhovej križovatky, ale to zrejme nestačí. Ako lekár už nechcem ďalšie zbytočné úmrtia, preto vyzývam všetkých občanov, aby svojim postojom podporili aktivitu mestského úradu a poslaneckého zboru v Martine pri rokovaní so Slovenskou správou ciest. Napríklad - založením občianskeho združenia alebo zorganizovaním petičnej akcie s cieľom ukázať, že križovatku smrti treba riešiť teraz a je prioritou pre občanov mesta či Slovenska a prinútiť tak SSC, aby sa prioritou stala aj pre nich a ostatných kompetentných.
Nie je ťažké zistiť, a rád by som to číslo aj videl zverejnené v našich novinách, koľko dopravných nehôd so smrteľnými následkami, koľko smrteľných obetí a ťažkých zranení si od svojho sprevádzkovania vyžiadala táto križovatka. Ak toto číslo nie je dôvodom pre SSC a príslušné kompetentné miesta konať ihneď, potom vyzývam občanov, aby sa združili a konali v spoločnom mene. Vyzývam aj existujúce neziskové organizácie, nadácie a združenia, aby svojím verejným hlasom podporili prebudovanie križovatky. Vyzývam médiá, aby informáciami o tomto stave podnietili záujem aj zvyšku Slovenska o túto pascu na ľudí a podnietili kompetentných konať. Je to kauza, ktorá stojí za záujem verejnosti !
Skutočne nie je nutné, aby zomrel ktokoľvek ďalší na tomto mieste. Náprava je v rukách architekta, ktorý urobí projekt, v rukách investora a štátnej správy, ktorá vydá príslušné povolenia a financie. Vieme, že na zabránenie ďalšej zbytočnej smrti treba niekoľko desiatok miliónov korún. Vieme vyčísliť koľko stojí zmarený život mladých ľudí, ktorí sa stali obeťami zlého projektu spred niekoľkých desaťročí? Vieme koľko sirôt a polosirôt si vyžiadala preložka cesty Podháj - 1/65? Nesprávny spôsob jazdy môže zapríčiniť dopravnú nehodu, ale toľko smrteľných následkov na jednej križovatke nemôžeme pripísať len nesprávnemu spôsobu jazdy a hlavne, nehľadajme zdôvodnenia, prečo sa to nedá.
Poznámka NŽT: Dopĺňame stanovisko S. Šucha o ďalšie fakty. Náklady na zlepšenie svetelnej signalizácie, ktorú financovala martinská radnica, predstavujú 300 tisíc korún. Opakované rokovania primátora Stanislava Bernáta na ministerstve dopravy a na žilinskom pracovisku Slovenskej správy ciest prinieslo prísľub s podmienkou. Ak mesto bude financovať projekt kruhovej križovatky, SSC zaradí do svojho plánu investícií jej výstavbu. Ako informoval primátor na nedávnej tlačovej konferencii, mesto je ochotné túto podmienku prijať. Nový ŽIVOT TURCA podporí akúkoľvek občiansku aktivitu, ktorá vyústi v súvislosti s „križovatkou smrti„ do činov kompetentných.
Autor: Slavomír Šuch