Martin - Začiatkom apríla tohto roku sa v priemyselnej zóne Sučian začala výstavba nového závodu Glacier Garlock Bearings (GGB). Táto spoločnosť, ktorá je rozhodujúcim svetovým výrobcom ložiskových komponentov vyrábaných na metalpolymérovom základe, je súčasťou amerického strojárskeho koncernu EnPro Industries. V Európe má vybudovaných viacero závodov, ale prvým vo východnej Európe bude ten pri Sučanoch, ktorý je už pred dokončením a zanedlho budú už jeho brány opúšťať prvé výrobky. Minulý týždeň sme sa na stavbe stretli s riaditeľom závodu Johnom Russellom. Ochotne odpovedal na naše otázky.
Čo rozhodlo o tom, že firma investuje na Slovensku, pričom do Turca sťahujete výrobu zo Škótska?
Na základe kontraktu, ktorý sme mali s firmou Dana Corporation, ktorá je majiteľom firmy Tribometal v Dolnom Kubíne, sme sa tak či onak museli vysťahovať tak z výrobných priestorov v Dolnom Kubíne a rovnako aj škótskom Kilmarnocku. Hneď na začiatku nám nebolo jasné, že sa nový závod bude stavať na Slovensku. Pozerali sme sa takmer po všetkých krajinách strednej Európy, ale rovnako sme posudzovali aj Čínu a Brazíliu. Na Slovensku sme napokon našli najlepšiu možnosť pre vybudovanie nového závodu. Z hľadiska rozhodovania bolo veľmi dôležité to, že môžeme pracovnú silu z Dolného Kubína presunúť do novopostaveného závodu. Keď sme sa rozhodli investovať na Slovensku, posudzovali sme niekoľko lokalít v Dolnom Kubíne, Ružomberku, Martine a aj inde. Napokon nám táto lokalita vyšla ako najlepšia, najvýhodnejšia. Veľa faktorov rozhodlo práve pre Turiec. Posudzovala sa aj infraštruktúra, najmä čo sa týka inžinierskych sietí a dopravy. Veľmi dôležitá bola aj otázka, ako rýchlo môžeme kúpiť pozemok.
Čo budete z Dolného Kubína sťahovať do nového závodu pri Sučanoch?
Presťahujeme celú výroba aj so zamestnancami.
Môžete bližšie špecifikovať, aký bude výrobný program v novom závode a na ktorý trh umiestnite tieto výrobky?
Budú to spomínané klzné ložiská. Je jasné, že nie iba my sa sťahujeme na Slovensko, ale prichádza sem aj veľa rôznych iných firiem, rovnako ako aj do strednej Európy. Takže, my len nasledujeme našich zákazníkov. Vidíme veľa príležitosti odbytu práve v sektore strednej Európy aj smerom viac na východ. Tento biznis sa nám veľmi dobre rozvíja. Vybudovanie nového závodu je našou strategickou úlohou práve pre zvýšenie obchodu na spomínanom teritóriu.
Keby ste mali stručne predstaviť vašu firmu, na čo by ste s určitosťou nezabudli?
Nezabudol by som pripomenúť to, že v našej firme GGB vyrábame klzné a nie valivé ložiská, lebo vzniká mnoho nedorozumení. Ale rovnako by som zdôraznil, že v tomto druhu produktu sme jeden z najväčších výrobcov na svete, rovnako ako aj to, že teraz investujeme na Slovensku a budujeme tu nový závod.
Výstavba závodu bude zanedlho dokončená, prichádza čas sťahovania technológie, z čoho vychádza predpoklad, že tohto roku sa v novom závode začne aj vyrábať...
S výrobou musíme začať už v štvrtom štvrťroku tohto roka. Takže očakávam, že v novembri opustia prvé naše produkty náš nový závod. To bude zatiaľ len vlastne nábeh výroby, ale postupne, až do konca budúceho roka, sa bude výroba zvyšovať. Do konca tohto roku predpokladáme, že v závode bude pracovať deväťdesiat až sto pracovníkov a do konca budúceho roku okolo stopäťdesiat až stošesťdesiat ľudí.
Nachádzate tu v Turci dobré personálne zázemie kvalifikovaných pracovných síl?
Áno, absolútne. Už sme zamestnali veľa ľudí z oblasti Martina aj Dolného Kubína. Som veľmi spokojný s kvalitou ľudí, ktorých tu stretávame.
Plánujete, že by sa táto výroba mohla ešte rozširovať, alebo to, čo ste povedali je už strop?
Je úplne jasné, že budujeme taký závod, ktorý má možnosť sa kapacitne rozširovať. Napokon, aj pozemok je ďaleko väčší, ako dnes už takmer postavená hala. Ale teraz je ešte ťažko posúdiť, ako rýchlo a do akého rozmeru sa bude uberať náš budúci rozvoj. V každom prípade máme úlohu robiť náš biznis čo najlepšie. Na to všetko najlepšie odpovie budúcnosť a najmä to, ako sa bude rozvíjať Slovensko, ako sa bude rozvíjať celý sektor v strednej a východnej Európe. GGB je len jednou z divízií veľkej spoločnosti, takže očakávam, že aj zástupcovia ostatných divízií našej spoločnosti sem prídu a presvedčia sa o možnostiach priniesť tu ďalšiu výrobu.
Aké profesie nájdu uplatnenie v novom závode?
Predovšetkým strojní inžinieri, technológovia, operátori – teda pracovníci so zameraním na klasické strojárske profesie. Máme tu samozrejme aj iné profesie, ale, keďže my sme zameraní najmä na výrobný proces, spomínané profesie budú u nás dominantné.
Máte dostatok uchádzačov o zamestnanie v novom závode?
Reakcia na naše inzeráty bola veľmi, veľmi pozitívna. Dostali sme veľa žiadosti aj na základe inzerátov vo vašich novinách. Evidujeme veľa žiadosti uchádzačov o zamestnanie. Vy osobne pôsobíte už dlhší čas na Slovensku, môžete teda hodnotiť celú prípravu a realizáciu výstavby závodu. Ako sa vám spolupracovalo s úradníkmi, nepociťovali ste administratívne bariéry pri presadzovaní vášho zámeru?
Ja som sa takýchto rokovaní nezúčastňoval. Tento projekt sa rodil v spolupráci a v koordinácii troch partnerov - spoločnosti Auto Martin, projekčnej organizácie Astra zo Zlína a dodávateľa stavby - spoločnosti Zipp. Títo traja sa zúčastňovali všetkých rokovaní v zastúpení našej firmy. A ja som veľmi spokojný s ich odvedenou prácou a nevidel a nepociťoval som žiadne problémy. Tieto firmy sa snažili urobiť všetko hladko.
Ako ste si vy osobne zvykli na Slovensku. Čo sa vám páči a, naopak, čo vám tu najviac chýba?
Na Slovensko dochádzam už dva roky a od začiatku tohto roku som tu už v podstate na stálo. Na Slovensku sa mi veľmi páči. Rád chodím do hôr, mám rád túry na horskom bicykli. Rád týmto spôsobom, aktívne, trávim voľný čas. Mám rád ľudí a tu sú ozaj ľudia srdeční, nápomocní. Na Slovensku som veľmi spokojný. Ak mi tu niečo chýba, tak možno len kriket, lebo rád hrám kriket.