V minulom vydaní (9.11.2004) sme vám predstavili túto našu novú rubriku. V stručnosti (a posledný krát), vám zopakujem jej hlavnú úlohu.
O pár riadkov nižšie si môžete všimnúť dva krátke rozhovory s anonymnými osobnosťami, ktoré majú zamestnanie (neuveriteľné? :-) a v stručnosti sa vám/nám budú snažiť načrtnúť výhody a nevýhody ich povolania. A prečo? No predsa, aby ste vedeli, či to zamestnanie je naozaj také výhodné, aké sú jeho tienisté stránky a v neposlednom rade vám to všetko možno pomôže pri výbere vašej budúcnosti.
Je logické, že v takom malom priestore, v akom sa povolaniam venujeme načrtneme len ich základné línie. Viac do hĺbky sa z priestorových a časových dôvodov nedostaneme, no aj takýto stručný výcuc vám môže pomôcť.
Nebudem teda zdržiavať a teda vám predstavujem povolanie učiteľky na strednej škole a predavača..
... učiteľ
1. Aký stupeň vzdelania je potrebný na vykonávanie vášho povolania?
Ako sa stať dobrým učiteľom vás nenaučia v žiadnej škole. Učíte sa každým dňom, získavate skúsenosti priamo v praxi. Po odbornej stránke vás však najlepšie pripraví vysoká škola príslušného zamerania vašej aprobácie.
2. Akú dlhú máte pracovnú dobu?
Od pol ôsmej do pol štvrtej.
3. Vyhovuje vám bezprostredný styk s ľuďmi?
Veľmi veľa od ľudí môžete získať, ale im aj veľa dať. To je na tejto práci zaujímavé. V rovnakej situácii môžu rôzni ľudia zareagovať vždy iným spôsobom.
4. Máte zlý zážitok zo zamestnania – ak áno, aký?
Moja prax je pomerne krátka, takže zatiaľ nie. Sú „dobré i zlé“ dni, vždy je dôležitý pohľad na vec a ochota komunikovať a riešiť problém.
5. Aké vlastnosti by mal mať človek, ktorý by sa chcel stať učiteľom?
Učiteľ by mal byť chápavý, empatický, otvorený, komunikatívny, tolerantný, spravodlivý, rešpektovaný žiakmi, vzdelaný a inteligentný.
6. Je platové ohodnotenie adekvátne vašej vykonanej práci?
Absolútne nie je. Túto prácu však človek nerobí len pre peniaze, ale preto, že ho to napĺňa.
7. Čo je na tejto práci najťažšie?
Učiť tak, aby ste žiakov zaujali, aby ste im dali to, čo budú v živote potrebovať, aby vás nebrali len ako učiteľa, ale ako človeka – poradcu, priateľa a zároveň, aby vás rešpektovali.
8. Dá sa práca nájsť v tejto dobe ľahko?
V súčasnej dobe je veľkým umením nájsť prácu, ktorá bude zároveň vaším koníčkom a dokáže uspokojiť i finančne zabezpečiť vašu rodinu.
9. Uveďte tri hlavné plusy a tri mínusy vášho povolania.
+ práca s mladými ľuďmi
+ možnosť realizácie rôznych vlastných nápadov (učiteľ vedie hodinu)
+ stála dynamickosť (síce namáhavá, ale nie stereotypná práca)
-- pri tejto práci by mal mať deň 48 hodín
-- nízke morálne i finančné ohodnotenie v SR
-- vysoké úväzky
... predavač
1. Aké vzdelanie je potrebné na vykonávanie tohto povolania?
Stredoškolské vzdelanie.
2. Akú máte pracovnú dobu? Vyhovuje vám?
Od šiestej ráno, do pol dvanástej, potom od druhej do šiestej večer. Vyhovuje mi, lebo si môžem cez obednú prestávku oddýchnuť.
3. Aké je finančné ohodnotenie vašej práce?
Závisí od dennej tržby.
4. Aké vlastnosti by mal mať dobrý predavač?
Musí rozumieť zákazníkom. Musí byť zodpovedný a svoju robotu by mal mať rád.
5. Aké je uplatnenie vášho zamestnania v súčasnosti?
Vzhľadom na budovanie supermarketov, malých obchodov ubúda a tak sú o to ťažšie aj podmienky.
6. Akú najhoršiu skúsenosť ste zažili?
Vykradnutie obchodu.
7. Chceli ste byť vždy predavačom?
Vždy nie, ale jedného dňa som sa zobudil s pocitom, že sa chcem stať obchodníkom.
8. Aké musí mať budúci predavač predpoklady, aby sa stal úspešným predavačom?
Robota ho musí baviť a musí mať finančné zabezpečenie na spustenie prevádzky.
9. Je výhodnejšie pracovať vo veľkej firme, alebo sa osamostatniť?
Výhodou je osamostatnenie.
10. Uveďte tri hlavné plusy a tri mínusy vášho povolania.
+ človek si je sám sebe pánom
+ priamy kontakt so zákazníkmi
-- stereotyp
-- málo voľného času
-- vysoké daňové zaťaženie
-- nie vždy vyhoviete zákazníkovi