Priviedla vás k tomuto povolaniu náhoda, alebo ste sa riadili tým známym: „Kto hľadá – nájde„?
Ak by som mohol zmeniť to vaše „kto hľadá – nájde„, odpoveď by bola – našli si ma, a teda nebola to náhoda. Oslovil ma totiž obchodný zástupca spoločnosti Heineken Slovensko, ktorý bol v tom čase mojim konkurentom, pretože som pracoval pre inú pivovarnícku spoločnosť. Svet je naozaj malý. Keďže sme obaja pôsobili v tom istom regióne, odporučil ma vedeniu a išiel som na pohovor. Mal som šťastie, pretože potrebovali človeka, ktorý pozná tunajšie prostredie, ľudí a moje odkrútené štyri roky s pivom boli dobrým základom pre rozbeh v novom zamestnaní.
Čo ste si do práce „doniesli„ a čo ste sa naopak museli učiť?
Keď sa obzriem dozadu, jednoznačne sa mi v novej firme začínalo o čosi ľahšie ako niekomu, kto pred tým pracoval v úplne inej oblasti. Po nástupe na pozíciu obchodného zástupcu som sa presadil relatívne rýchlo, pretože som poznal región i ľudí. Mal som však obavy, ako ma zoberú moji „starí“ zákazníci. Ako sa však ukázalo, nemal som sa čoho báť. Akceptovali totiž môj prechod k Heinekenu a čo som rád, neváhali zmeniť sortiment iba preto, aby sme ďalej spolupracovali. Práve v tejto situácii sa ukázalo, aké sú dôležité korektné vzťahy – od tých normálnych medziľudských až k obchodným. Ako sa hovorí, ku všetkému novému treba mať aspoň malý rešpekt a ten mi rozhodne pri nástupe do novej spoločnosti nechýbal. Heineken Slovensko znamenal pre mňa veľkú motiváciu robiť naozaj naplno a čo najlepšie. Keď poviem, že bolo a je pre mňa česť pracovať pre túto medzinárodnú spoločnosť, pripomienku o frázach a klišé môžete vynechať. Jednoducho je to tak.
Bez čoho sa obchodný zástupca Heineken Slovensko jednoducho nezaobíde?
Neviem si predstaviť, že by som nemal „zmapovaný„ región a samozrejme aktivity konkurencie v ňom. Tu žiadnemu obchodnému zástupcovi, ktorý chce byť naozaj profesionál, mapa nepomôže. Musí si tým prejsť naozaj sám, dobre sa pozerať, naučiť sa počúvať, taktizovať, no v prvom rade ho musí jeho práca baviť. Nič nie je horšie ako ľahostajnosť, a to k čomukoľvek. Ak hovorím o záujme o to, čo človek robí, nemôže ostať chladný ani k ľuďom, s ktorými sa denno-denne stretáva. Hádam každý obchodník mi dá za pravdu, že iba kvalitné vzťahy so zákazníkmi prinesú rovnako dobré ovocie.
Čím je pre vás vaše povolanie zaujímavé, výnimočné?
Zaujímavou robí moju prácu jej rôznorodosť a výnimočnou – výnimočná spoločnosť. Na nedostatok pohybu alebo kontaktu s ľuďmi sa naozaj sťažovať nemôžem. Koniec-koncov – ani nechcem. Aj keď mám napríklad svoj pracovný deň naplánovaný – kde pôjdem, komu mám zavolať, čo zistiť ... nikdy neviem, čo mi cesta alebo stretnutie s ľuďmi prinesie nové. Nechcel by som byť v robote odkázaný na to, aby som podchvíľou pozeral na hodinky, kedy mi už konečne padne. Som rád, že pracujem vo firme, ktorej záleží na tom, aby zamestnanec naozaj cítil, že si ho firma váži a stará sa oň a aj o jeho rodinu. Či už vo forme vzdelávacích programov, rôznych spoločenských podujatí a podobne. Aby som sa vrátil na začiatok, od zaujímavého k výnimočnému naozaj nie je ďaleko. Budem sa opakovať, ale práca pre Heineken Slovensko má obidva prívlastky. Pracujem pre známu nadnárodnú spoločnosť, a túto možnosť nemá každý.
Hovorí sa, že dobrá vec sa predáva sama. Platí to aj vo vašom prípade?
Ono to vyzerá pekne napísané a ešte lepšie to znie. Ja by som skôr povedal, že samé sa nepredá nič, za všetkým je práca tímu alebo jednotlivca. Ani ten najkvalitnejší výrobok nemá šancu na úspech, ak ho ľudia nevidia, nepočujú o ňom a nepresvedčia sa sami o jeho kvalitách. Samotná kvalita tovaru je len jeden z faktorov, ktoré ovplyvňujú jeho predaj. Rovnako dôležité je zabezpečenie prvotriedneho servisu a samozrejme vybudovanie dobrého vzťahu predajca – kupujúci. Náš zákazník si už zvykol, že sa o „svoje„ pivo dobre staráme. Napríklad pri prieskume trhu si kolegovia z kvality dávajú záležať na samotnej kvalite a spôsobe čapovania piva, k tomu patrí aj starostlivosť o zariadenia, samozrejme ich čistota. Každý z nás, nech pracujeme na ktorejkoľvej pozícii, radi a odborne zákazníkom poradíme. Nakoniec cieľom poradenstva je zvýšenie kultúry pitia a čapovania piva u nás.
Opäť staré známe „koľko ľudí – toľko chutí“. Stretávate sa s rôznymi ľuďmi z rôznych kútov Slovenska. Je ťažké nájsť spoločnú reč?
Máte pravdu. Obzvlášť pri tejto práci je najdôležitejšie „prísť si na chuť„ a vzájomne si porozumieť. Podstatná časť úspechu stojí a padá na komunikácii. Až keď zákazník pochopí podstatu veci a stotožní sa s ňou, môže obchod fungovať. Zjednodušene môžem povedať, že každý obchodník musí byť diplomat. Arogatným a neprofesionálnym správaním si za sebou akurát zabuchnete dvere. Po čase sa k nim môžete vrátiť, no potom sa možno iba pootvoria.
Obchodný zástupca pracuje takpovediac na kolesách, stále je v pohybe. Keď sa zastavíte, ako relaxujete, čo rodina?
Čas relaxovať si nájdem akurát cez víkend. No môžem povedať, že patrím medzi tých ľudí, pre ktorých je práca do veľkej miery koníčkom. Keď naozajstný relax, tak určite s mojou rodinou, priateľmi.
Bola situácia, keď ste mali chuť zavesiť vašu prácu na klinec?
Nepoznám takého človeka, ktorý by nad týmto nerozmýšľal čo i len sekundu! Nespomínam si konkrétne, kedy a prečo, ale ak som sa aj pohrával s touto myšlienkou, tak to bolo skutočne len na chvíľku. Vždy ma to rýchlo prešlo a život plynul ďalej. Napokon oplatilo sa a z obchodného zástupcu som sa vypracoval na pozíciu supervízora. Spoločnosť Heineken Slovensko je známa tým, že tí, ktorí sa chytia a prejavia vášeň pre túto prácu, majú perspektívu rýchleho rastu.