ná. Chalani, združení v tíme Memory, stáli na čele vymyslenej firmy na rovnako vymyslenom, simulovanom trhu iných simulovaných firiem. Obchodovanie neprebieha reálne, ale na internete.
Do tohto projektu sa síce zapojilo mnoho slovenských tímov, no vyhrali študenti štvrtého ročníka na Bilingválnom anglicko-slovenskom gymnáziu v Sučanoch. S ľahkosťou predčili aj tých, ktorí majú v škole ekonomiky oveľa viac. O zviditeľnenie školy na Slovensku i v Európe sa však nepričinili študenti z tohto regiónu, ale Detvania. Ján Klimo s Marekom Matrtajom sa s týmto projektom zoznámili v rámci školy, ktorá program vo výbave má. „Tento projekt vyzeral, a nakoniec sa to aj potvrdilo, ako zaujímavý doplnok k predmetu ekonómia. Jednoducho sme si to chceli iba vyskúšať,„ prezradili chalani, ktorí si to skúšali aj v septembri minulého roka v celoslovenskej súťaži Team SAP, kde sa stali absolútnymi víťazmi. Úspech ich priviedol až k európskemu kolu HP European Challenge, kde skončili na siedmom mieste.
Semifinále celoslovenského kola prebiehalo cez internet osem týždňov. Finále bolo v Budmericiach a trvalo tri dni. Európske semifinále, organizované európskou centrálou Junior Achievement, súťažiacich pripútalo k internetu na jedenásť týždňov. Šestnásť najlepších postúpilo do finále, ktoré tentoraz prebiehalo tiež prostredníctvom internetu. Tento vyčerpávajúci boj trval šesť hodín. „Museli sme byť stále v strehu. Dokonca sme nemali čas ani na obed. Na jedlo sme využili iba krátke prestávky,„ opísali chalani situáciu v záverečnom kole, ktoré prežívali doma v Detve. Ich úlohou bolo čo najlepšie starať sa o firmu obchodujúcu s perami a walkmanmi. Robili to, čo každý skutočný podnikateľ – bojovali s konkurenciou, nakupovali, predávali, hospodárili s financiami. Pritom musia byť vyzbrojení bojovnosťou a vytrvalosťou. „Dôležité je počas celej súťaže zadávať kvalitné a uvážené rozhodnutia, správne analyzovať trh, jeho meniace sa podmienky, schopnosť rýchlo rozhodovať a v časovej tiesni,„ priblížili podstatu súťaže. Víťazom sa stal ten tím, ktorý vykázal najlepší zisk, mal na trhu najväčší podiel a investoval do kvality a podobne. Študenti sučianskeho gymnázia sa zo šestnástich tímov z celej Európy „preobchodovali„ na siedme miesto. „Minimálne umiestnenie sme si stanovili na ôsme miesto,„ prezradili nám chlapci. Dosiahnuté výsledky ale vraj nie sú o vedomostiach. O umiestnení rozhoduje niečo iné. „Riadime sa konkurenciou, ktorá je veľmi nevyspytateľná. Svojich konkurentov nepoznáme a vždy iba tipujeme, ako sa zachovajú. Aj v reálnom obchode sa môže stať, že konkurent nečakane zvýši investíciu do marketingu alebo nečakane zníži ceny, na čo sa nedá reagovať ihneď. Je to aj o intuícii a niekedy aj o šťastí.„
Momentálne prebieha obdobná súťaž, no v rámci celého sveta. Sedemnásťroční Detvania práve „prežívajú“ prvé kolo, ktoré ich ešte veľmi o čas neokráda. Ich ambíciou je dostať sa v tomto kole do finále v Mexiku, alebo aspoň do tretieho kola. Aj keď sa do súťaže pustili s veľkou vervou, ekonómiu do budúcnosti v pláne nemajú. Ján Klimo chce svoje ďalšie štúdium zasvätiť manažmentu, možno v spojení s marketingom. Jemu sa skúsenosti nadobudnuté touto simuláciou určite zídu. Pre Mareka Matrtaja bola síce súťaž veľmi zaujímavá, hravá a praktická, no ekonómia sa mu zdá byť priveľmi teoretická, a tak radšej skúsi dizajn a architektúru.