LIPOVEC. Dlhé roky boli vodiči, ktorí išli po ceste vedúcej po-pri umelom kanáli Váhu, zvyknutí, že nemusia dávať prednosť autám odbočujúcim z priľahlých ulíc. V súčasnosti je už situácia iná. Motoristi si teraz musia lepšie všímať dopravné značenie, pretože jedna z doteraz vedľajších ciest sa nedávno zmenila na hlavnú.
Zablúdené ovečky
„Zmena sa nám zdá už na prvý pohľad nelogická. Veď z ulice, ktorá bola dlhé roky vedľajšia, išlo ráno pár áut a poobede sa ich tam pár vrátilo. Cesta po-pri kanáli je oveľa frekventovanejšia,“ krútia hlavou domáci.
Tí v súčasnosti tiež často vidia, ako cezpoľní vodiči blúdia v okolí ich domov s telefónom na uchu. Hľadajú totiž chatársku oblasť, ktorá sa nachádza tesne za vodnou elektrárňou.
„Vždy ich známi navigujú tak, aby po tom, ako prejdú kanál, odbočili doľava a potom pokračovali rovno po hlavnej ceste až k chatkám. Nové značenie ich však zavedie pod horu a tam zistia, že pravdepodobne poblúdili. Jedna odbočka je totiž do slepej ulice a druhá presne opačným smerom, akým by oni potrebovali ísť.“
Ulica, ktorá sa zmenila na hlavnú cestu, je navyše aj veľmi úzka. Dve autá idúce oproti sebe sa na nej ledva vyhnú. Takisto vodiči, ktorí lokalitu poznajú, stále jazdia po pamäti, a tak zmenu dopravného značenia ešte nestihli zaregistrovať.
Pri križovatke sme strávili istý čas aj my a naozaj značku daj prednosť v jazde si všimlo len pár vodičov. Ostatní pokračovali, akoby boli stále na hlavnej.
„Videl som z diaľky, že sa tam obšmietajú nejakí ľudia s foťákom. Napadlo mi, či to nebudú policajti, a tak som spozornel. Inak by som si zmenené značenie nevšimol ani ja,“ úprimne a s úsmevom na tvári sa priznal Milan, ktorí si nás na chvíľu splietol so strážcami zákona.
Kritická je najmä zima
Spomínaná zmena organizácie dopravy sa podľa starostu Lipovca Jozefa Madu uskutočnila predovšetkým pre zvýšenie bezpečnosti v križovatke. Keď-že doteraz do nej z vedľajšej cesty prichádzali autá z kopca, v zimnom období sa stávalo, že dostali šmyk a nekontrolovane vbehli na hlavnú.
„O zmenu nás požiadali ľudia, ale napríklad aj firma, ktorá vyváža smeti. Dali sme vypracovať projekt a všetko riadne schválil dopravný inšpektorát,“ vysvetľuje starosta.
Obec sa stará o 7,5 kilometra ciest, čo znamená, že ak chce mať počas vrtkavého zimného obdobia upravené obidva smery, treba pri čistení najazdiť 15 kilometrov. Navyše na stroj, ktorý má obec k dispozícii na zimnú údržbu, sa nemôžu naraz pripnúť pluh aj sypač, pretože by nedokázal odhrnúť súčasne aj cesty a upraviť aj križovatky, ktoré by boli pre vodičov nebezpečné. Keď mašina ulice pozhŕňa, musí prísť, všetko prehodiť a až potom môže zas posýpať.
„V zime ráno nasneží, cez deň sa to všetko roztopí, poobede zas všetko primrzne. Ďalší deň je to opačne. V takýchto prípadoch je ťažké vôbec rozhodnúť, či sypať, alebo zhŕňať. Preto niekedy nestihneme mať všetky kritické úseky okamžite v takom stave, v akom by sme chceli. Dedina je situovaná v kopcovitom teréne, takže tých nebezpečných miest je pomerne dosť,“ ponúka argumenty.
Ďalej dodáva, že úprava prednosti len pre zimné obdobie by nič nevyriešila, pretože vodiči sú zvyknutí jazdiť po pamäti a častá zmena značenia by spôsobila ešte väčší zmätok a riziko pre účastníkov cestnej premávky.
Ešte pred zmenou značenia sa pokúšali vyriešiť situáciu na ulici aj iným spôsobom. Aby v zime na ceste voda až tak často nezamŕzala, vykopali a vybudovali okolo nej odvodňovacie jarky, aby ju z asfaltu odviedli dolu.
„Bolo to pred dvomi možno tromi rokmi a veľmi to nepomohlo. Aj preto sme sa rozhodli pre súčasné riešenie,“ doplnil Jozef Mada.