MARTIN. Niektorým Martinčanom chýbajú prístrešky na autobusových zastávkach v prímestskej a diaľkovej doprave. Kým zastávky Mestskej hromadnej dopravy (MHD) sú zväčša zmodernizované a cestujúci sa pod ne môžu ukryť v prípade zlého počasia, pri diaľkových a prímestských autobusoch je situácia trochu iná.
Kde sa majú schovať?
Ľudia čakajú na spoj iba pri označovníku s cestovným poriadkom. Výnimkou je azda len zastávka na Jesenského ulici, ktorá je pod strechou.
„Už vyše 15 rokov upozorňujem na neúnosnú situáciu najmä na zastávke autobusov na Severe na Jilemnického ulici v smere na Žilinu a Ružomberok. Táto zastávka nemá už vyše 15 rokov po jej oddelení od MHD žiadny prístrešok a cestujúci sú nútení v daždi či snehu stáť pod holým nebom. Pritom neďaleko je zastávka MHD, ktorá prístrešok má,“ posťažovala si čitateľka Mária.
„Mimomartinskí cestujúci len neveriacky krútia hlavou, keď ich pošleme o 30 metrov ďalej k stojanu s odchodmi autobusov smerom na Košúty s tým, že na zastávke MHD prímestské a diaľkové autobusy nestoja. Na martinskej radnici sa tvária, že s tým nemajú nič spoločné, keďže prímestskú dopravu zabezpečuje SAD Žilina,“ dopĺňa nespokojná Martinčanka.
Oddelenie zastávok je logické
Ako ale vysvetlila hovorkyňa SAD Žilina Ivana Strelcová, autobusové zastávky na území mesta Martin má v majetku i správe mesto. Zabezpečuje tak údržbu zastávok, ako aj odhŕňanie snehu z cesty či úpravu chodníkov.
„Je to tak všade na Slovensku, v tomto nie je Martin nijakou výnimkou. Obvyklé je tiež to, že polepy aktuálnych cestovných poriadkov robí dopravca, ktorý má v regióne podpísané zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme, čo je v Martine práve SAD Žilina. Naša spoločnosť vykonáva prevažnú časť autobusovej prímestskej dopravy v rámci kraja, ako aj služby MHD pre Martin,“ ozrejmuje Ivana Strelcová a dodáva, že ak zastávka nemá prístrešok, ale je označená len stojanom s výveskou a cestovným poriadkom, taktiež zvyčajne patrí SAD-ke.
Podľa Strelcovej nestoja autobusy MHD a aj prímestské spoje na jednej zastávke predovšetkým z kapacitného dôvodu.
„V časoch dopravnej špičky by sa nám na jednej zastávke stretávali viaceré autobusy a bol by veľký zmätok pri hľadaní správneho spoja. Oddelenie zastávok bolo len logickým krokom v prospech cestujúcich,“ zhodnotila hovorkyňa žilinskej SAD a dodala, že ich spoločnosť by len uvítala, keby zastávky v Martine vyzerali inak a neostalo by to len pri osadzovaní tabúľ, ale cestujúcich by chránil pred počasím prístrešok tak, ako je to na Jesenského ulici.
V pláne je rekonštrukcia
Z martinskej radnice nám ale povedali, že budovanie prístreškov na každej takejto zastávke si z finančného hľadiska zatiaľ mesto nemôže dovoliť. Hovorkyňa mesta Martin Zuzana Kalmanová uviedla, že prístrešky MHD, ako aj prímestskej dopravy, sú záležitosťou mesta. Ich budovanie či výmena je v kompetencii Útvaru hlavného architekta. Mestský úrad v Martine je len výkonný orgán, a teda stará sa o prípravu priestoru a údržbu jednotlivých prístreškov.
„Prístrešky sa budujú a vymieňajú podľa požiadaviek a najmä podľa finančných možností. Teraz aj vzhľadom na prebiehajúcu nútenú správu nie je možné budovať akékoľvek prístrešky, ani už existujúce vymeniť za novšie,“ zareagovala Zuzana Kalmanová. Ako ďalej dodala, havarijné stavy zastávok rieši mesto operatívne. „Do budúcnosti plánujeme komplexnú rekonštrukciu všetkých prístreškov v meste,“ uzavrela.